YRKE: AGENT – Möt Loakes Filip Hallerfelt

I Sverige finns tre stora aktörer inom kvalitetsskosegmentet: Crockett & Jones, R.M. Williams och Loake. Den sistnämnda var för bara fyra år sedan väldigt liten, men har de senaste åren mångdubblat sin försäljning och Sverige är nu Loakes största exportland i världen. Allt tack vare agenten Filip Hallerfelt.

Jesper Ingevaldsson  |  Publicerad 2014-10-07 08:54  |  Lästid: 5 minuter

Idag finns Loake hos ett stort antal skomakare runt om i landet, i många klädbutiker, online hos stora svenska webbshopar, och inte minst hos Sveriges största skokoncern Nilson Group, som bland annat har Nilson och Jerns-butikerna. Det säljs ett femsiffrigt belopp med Loake-skor i Sverige varje år. Det är lätt att tro att det alltid har varit så här, men så är alltså inte fallet.

Filip Hallerfelts pappa Carl jobbade på 70-talet som lastbilschaufför, och fick jobb hos skoimportören Svexico och körde leveranser åt dem. Carl lärde sig en hel del om skobranschen, och fick också kontakt med fabriker i Italien. På en skomässa träffade Carl sin blivande fru Marie-Louise, och tillsammans startade de i slutet av 80-talet Carl Hallerfelt Försäljnings AB som importerade italienska damskor. De gnetade på, och kom på slutet av 90-talet över agenturen för brittiska Loake.

– Det var lite halvrörigt på den tiden med flera olika agenter i Sverige som hade olika delar av Loake. Tillslut fick i alla fall mina föräldrar kontroll över hela distributionen, säger Filip Hallerfelt.

Då såldes en del Goodyear-randsydda skor, men framför allt var det curlingkängor som var storsäljaren för Loake. Det var en separat fabrik som gjorde dessa åt märket, den sålde Loake för något decennium sedan och har sedan dess koncentrerat sig på det randsydda.

Äldsta sonen Filip hade inte några planer på att fortsätta i sina föräldrars fotspår när han växte upp. Han jobbade som programmerare och drev ett eget företag. Då blev mamma Marie-Louise sjuk och tvingades göra en hjärtoperation, vilket innebar att pappa Carl fick väldigt mycket att göra med skoagentfirman. Filip var efter ett antal år av stenhårt jobbande framför datorskärmen i egna firman rätt less på det, och frågade om han fick hjälpa till i föräldrarnas företag. Det han ville i så fall var att ha hand om Loake. Filip såg en underutnyttjad potential, och det var den typen av skor han själv lockades av. Föräldrarna sa ja, och han började sitt arbete med att bygga upp Loake i Sverige.

– Jag åkte över till fabriken i Northampton, lärde känna folket bakom och lärde mig om skorna. Samtidigt gjorde jag en ordentlig omvärldsbevakning, pratade med säljare och läste forum och bloggar för att ta reda på vad svenskar efterfrågade i kvalitetsskoväg, säger Filip.

Han startade en svensk hemsida för Loake där han har en blogg och uppdaterar om vad som händer kring märket, nya modeller, fabriksbesök med mera. Han gjorde också Loake aktivt i sociala medier som Instagram, och har tack vare internet fått en bra kontakt direkt med kunder.

– Det är verkligen ovärderligt. Alla frågor och önskemål jag får via mail, sociala medier och forum där jag är aktiv är väldigt betydelsefullt, och ger mig en möjlighet att skräddarsy Loakes utbud i Sverige utifrån vad svenskarna vill ha. Det är ganska ovanligt att en agent har den här direktkontakten med kunderna, men det är något jag är väldigt glad för.

En bra kontakt med fabriken har varit väldigt viktig för att sedan kunna tillgodose kunderna här hemma. Filip Hallerfelt är ofta över i Northampton, jobbar nära personerna där, och har många gånger fått fabriken att göra det han vill. Det handlar dels om saker som olika MTO-modeller för svenska marknaden eller svenska butiker, där exempelvis klassiska plain cap toe oxforden Aldwych i mellanbrun mocka var en sådan som Filip tjatade in, först som Sverige-MTO och numera är den en storsäljare världen över. Men det handlar även om större frågor:

– Exempelvis Loakes damserie är något som min pappa och sedan jag jobbat fram. De gjorde inte damskor överhuvudtaget för tio år sedan. Idag står den för en tredjedel av vår försäljning i Sverige, och även på andra håll i världen har det börjat säljas mer och mer av damskorna.

Då Loake förutom England exporterar till ett 60-tal länder är det dock svårt för dem att göra alla marknader nöjda. Exempelvis är Loakes topplinje 1880 med uteslutande full grain-läder den som säljer överlägset bäst i Sverige, medan britterna nästan bara vill ha modeller i corrected grain från billigare linjer. Filip har fått ge sig om vissa önskemål helt enkelt för att det inte anses efterfrågat i tillräckligt hög utsträckning från andra marknader.

Även om Loake säljer bra idag så finns det flera utmaningar. Som att lyckas hålla nere prisnivån, både gentemot andra konkurrenter och mot nätbutiker i exempelvis England.

– Läderpriserna har gått upp galet mycket de senaste åren, vilket tvingat oss till prishöjningar, men det där går igen för nästan alla i branschen så man ligger liksom kvar i sitt segment. Sedan har vi konkurrensen med näthandeln från utlandet. Vi jobbar aktivt med att hela tiden reglera slutpriset så att det ska hamna så nära de Engelska priserna som möjligt för att möta den typen av konkurrensen, säger Filip.

Dessutom börjar Loake nu hamna i samma sits som Crockett & Jones för några år sedan, något det märket fortfarande lider i sviterna utav, och det är att efterfrågan är större än produktionen. De säljer helt enkelt mer skor än de har möjlighet att tillverka, vilket gör att leveranstiderna blir längre. Angenäma problem kan tyckas.

– Men det gör att man får vara strategisk i hur man växer. Självklart vill jag att Loake säljs på fler ställen i Sverige, men jag vill också ge bra service till de som är återförsäljare, så att de vet att de får skor de beställt inom rimlig tid. Det gäller att växa rätt.

 

YRKE: AGENT – Möt Loakes Filip Hallerfelt
Penny loafers i mellanbrun mocka, som ofta går under benämningen polo suede.
YRKE: AGENT – Möt Loakes Filip Hallerfelt
En av Sveriges vanligaste kvalitetsskomodeller, Loake Aldwych från topplinjen 1880.
YRKE: AGENT – Möt Loakes Filip Hallerfelt
Loake säljer ett femsiffrigt antal skor i Sverige varje år. En tredje del av dem är faktiskt damskor.
YRKE: AGENT – Möt Loakes Filip Hallerfelt
Loake-fabriken i Northampton går idag för max, och ändå har man svårt att hinna med att producera i takt med efterfrågan.
YRKE: AGENT – Möt Loakes Filip Hallerfelt
Ett exempel på en modellvariant unik för den svenska marknaden, full broguen Buckingham i burgundy, som gjordes som så kallad Sverige-MTO för något år sedan.
YRKE: AGENT – Möt Loakes Filip Hallerfelt
Här på Wood Street i Kettering där Loake-fabriken ligger är Filip Hallerfelt flera gånger om året och träffar företagsledningen, marknadsfolk och fabriksförmän för att styra upp kommande säsongers beställningar.
YRKE: AGENT – Möt Loakes Filip Hallerfelt
Filip Hallerfelt har jobbat som agent för Loake i ungefär fyra år. Här från en trunk show i Göteborg, något som han hoppas kunna jobba mer med framöver.
Kommentarer
Dela på Facebook
Tweeta