Webshoptipset – No Man Walks Alone

Vi får på Manolo av naturliga skäl ofta frågor om vad vi gillar när det kommer till mode och om vi har några personliga favoritmärken, butiker, skrädderier etc. Fördelen med Manolo är att vi inte är styrda i det redaktionella och kan därför skriva om saker som faktiskt ligger i vårt intresse. Självklart måste även vi ta ut svängarna något ibland för en ökad bredd men generellt sett är det ni läser om saker som faktiskt speglar vår smak och stil. Dagens text är inget undantag, tvärtom. Idag vill jag tipsa om min absoluta favorit när det kommer till webshopar, nämligen No Man Walks Alone.

Olof Nithenius  |  Publicerad 2015-02-05 10:21  |  Lästid: 4 minuter
Webshoptipset – No Man Walks Alone

Denna eminenta webbutik drivs ifrån New York av Greg Lellouche och hans team. De har ingen vanlig fysisk butik utan har valt att endast satsa på e-handel. Själva namnet kan tyckas vara lite udda och kommer från filmen Sabrina och ett citat i en dialog mellan Humphrey Bogart och Audrey Hepburn.
Deras tanke är att lämna den likriktning och konformitet som modeindustrin har och istället satsa på det klassiska, välgjorda och genuina. Lite samma sak som vi eftersträvar i vårt urval på Manolo. De lägger mycket tid på att resa runt och träffa och leta efter intressanta märken och tillverkare. Deras fokus är specialister som är riktigt bra på just det som de sysslar med. De vill förstå hantverket och vad som verkligen utgör en bra produkt och handplockar de märken och tillverkare som är riktigt bra.

Detta har resulterat i att de har ett riktigt intressant utbud och en rad unika märken. Bland annat säljer de ett mindre utbud av skor från ungerska Lazlo Vass. De har konfektion från Eidos Napoli samt japanska Camoshita: Två varumärken som är väldigt ovanliga att finna på nätet idag. De har skjortor från italienska Mazzarelli (som nyligen recenserades här på Manolo), handgjorda paraplyer från Talarico och Francesco Maglia, slipsar och accessoarer från japansk/italienska Tie your tie samt Drakes London. Stickade plagg finns från bland annat Inis Meain. Två intressanta tillverkare av ytterplagg värda att nämna är Monitaly samt Mackintosh. 

 

Webshoptipset – No Man Walks Alone
No Man Walks Alone är också en av få butiker som saluför ungerska Laszlo Vass. Handrandsydda kvalitetsskor till mycket hög standard.
Webshoptipset – No Man Walks Alone
Bröstnäsdukar från brittiska Drakes London.
Webshoptipset – No Man Walks Alone
Amerikansk-italienska Eidos Napoli såldes mer eller mindre exklusivt på nätet via No Man Walks Alone under hösten 2014. (även översta bilden)

Att utbudet är bra må vara en sak, det finns många andra som har ett bra sortiment också. Det som gör att denna butik sticker ut är flera saker. De har oerhört bra bilder som faktiskt gör att man får en bra känsla för produkten. En annan sak som gör att de särskiljer sig är att de vävt in visst redaktionellt material på sidan. De berättar historien kring ett märke och deras tillverkare. De fokuserar på den kunskap och tradition som ligger bakom själva varan. De publicerar inte sällan bilder och intervjuer då de besöker märkena på plats. Detta gör att man får en ytterligare bättre känsla för varan och lite mervärde som kund.

Sedan är de duktiga på att göra sidan levande och intressant genom att aktivera besökaren. De har en kategori där deras kunder kan ladda upp bilder på sig själva bärandes plagg från butiken. Detta för att ha chans att vinna presentkort att användas på sidan.

 

Webshoptipset – No Man Walks Alone
En annan superintressant aktör är japanska Camoshita. Produktion i Japan och med en design som precis som dess grundare balanserar mellan klassiskt och unikt till rimliga priser.
Webshoptipset – No Man Walks Alone
Scarfs från Begg&Co.
Webshoptipset – No Man Walks Alone
Lilla slipsmakeriet Tie your Tie från Florens.

De har även något de kallar Collective Action vilket är olika projekt där kundernas åsikter värderas. Detta går ut på att de exempelvis skall tillverka en sko. Då presenterar då tre olika alternativ där besökarna på sidan får rösta fram vilket alternativ som de gillar bäst. Den variant som får flest röster sätts sedan i produktion och säljs på sidan. Just i skrivande stund är det till exempel ett samarbete på gång med spanska läderspecialisten La Portegna där en portfölj skall tillverkas och tre olika färgval presenteras.

Och för att svara på frågan, Nej, vi får inget för att lyfta fram denna sida. Den är bara väldigt bra och de delar våra värderingar; Undvik att flyta med modeströmmen och satsa på god kvalitet och investera i substans.

 

Webshoptipset – No Man Walks Alone
Kvalitetsskjortor från italienska Mazzarelli.
Webshoptipset – No Man Walks Alone
Anrika ytterrocksspecialisten Mackintosh.
Webshoptipset – No Man Walks Alone
Paraply från Talarico.
Kommentarer
Dela på Facebook
Tweeta