Viberg – Kanadensiska boots med ett svenskt arv

En av de stora utmaningarna men också nöjet med att skriva löpande här på Manolo är att hitta både nya märken och intressanta historier att berätta. Då vi har vissa avgränsningar i det mode och den stil vi bevakar så blir det en utmaning att ständigt försöka leverera intressanta texter i syfte att inspirera. Jag blev därför väldigt glad när jag tidigare i år för första gången på allvar fick upp ögonen för bootstillverkaren Viberg från Kanada.

Olof Nithenius  |  Publicerad 2016-12-22 14:03  |  Lästid: 5 minuter
Viberg – Kanadensiska boots med ett svenskt arv

Utifrån min personliga kravspecifikation så kan jag sätta en bock framför allt jag gillar när det gäller detta märke. De har snygga produkter, en intressant historia och ett gediget hantverk. Idag tänkte berätta lite mer om Viberg efter att ha intervjuat Brett Viberg som är idag utgör tredje generationen i företaget och är den som idag styr verksamheten. Jag tog hjälp av fotografen Ted Olsson för att på ett stilfullt sätt visa hur man kan bära Vibergs boots. I detta fall mina första från företaget som jag införskaffade tidigare i höstas i form av deras Service Boot i burgundy Horween Chromexel läder.

 

Viberg – Kanadensiska boots med ett svenskt arv

Det finns så otroligt mycket att säga om detta företag. Som svensk börjar jag så klart gärna med det faktum att verksamheten startades i Kanada av den svensk migranten Ed Viberg. Ed utvandrade från Skåne 1907 då ekonomin i Sverige var dålig och Kanada lockade med att ge bort land till immigranter. Det dröjde dock till 1931 innan han startade Viberg boots som då låg i Shellbrook , Saskatchewan i västra Kanada. Det flyttade runt lite men landade till slut i staden Victoria i British Columbia, på en ö väster om Vancouver och Norr om Seattle. Ett område som har flest hipsters per capita i världen om vi även adderar Portland en bit söderut i USA. Anledningen till att jag nämner det är att det säger en del om stilen och produkten.


 

Viberg – Kanadensiska boots med ett svenskt arv
Svenske grundaren Ed Viberg.

Viberg startade som tillverkare av rejäla och funktionella kängor för traktens skogshuggare och arbetare vart jobb vart hårt och påfrestande vilket ställde stora krav på vad de bar på fötterna. Märket fick att gott rykte och var innovativa och skapade konstruktioner och lösningar som gjorde det enklare att underhålla och sula om kängorna.

Så här kunde det ha fortsatt och med stor sannolikhet så hade jag inte nämnt dem här idag om det inte vore före en händelse för 10-12 år sedan. Brett berättar för att de då blev kontaktade av ett japanskt företag, och som jag råkar veta är moderbolaget till Engineered Garments. De gillade Vibergs äkta historia och genuina produkt, vilket älskas av många modemedvetna japaner med en törst efter heritage. De önskade att Viberg skapade en lite nättare och lite mera modern stil mer anpassad för modevärlden än för traktens skogshuggare fast med den ursprungligare estetiken bevarad. Det var också i ett skede när intresset för lyxig workwear var på väg att slå igenom på allvar så timingen var god. Den tilltalade en yngre modemedveten målgrupp helt enkelt. Det var ungefär i samband med detta som Brett kom in på allvar i bolaget och började ta över mer och mer och styra den satsning som idag 10 år senare gjort att omsättningen ökat rejält, de säljs i 20 olika länder. Som en konsekvens utgör modedelen av Vibergs utbud idag minst 80% och arbetskängor under 20%. Brett berättar att han i ett tidigt skede efter satsningen i Japan insåg att detta var vägen att gå och att han valde att fokusera på ett utseende och inriktning som passade honom själv och vad han själv bar för typ av boots. Detta har fortsatt ändå sedan dess. Han berättar att han inte försöker stanna upp och vara nöjd utan hela tiden vara innovativa, testa nya saker och investera i nya maskiner.

 


Viberg – Kanadensiska boots med ett svenskt arv

Efter satsningen i Japan så tog det på allvar fart för sju år sedan i Europa på vissa nischade marknader där intresset och efterfrågan var stor. För cirka fem år sedan lanserades deras egen e-handel vilket öppnade upp marknaden i USA rejält, vilket idag också är deras största. Brett menar att de var tämligen unika då i USA då de var ensamma om att sälja en produkt som var tillverkad som en industriell känga men ledig och snygg nog att tilltala ett visst segment av medvetna kunder. Han tänker då på deras Service boot med den double sömmen som de var först med.

Brett menar att de är annorlunda många andra och inte bara är ett märke då de har ett arv och en äkta tillverkning som hela tiden slipas på och utvecklas för att bli bättre och bättre. 

 

Viberg – Kanadensiska boots med ett svenskt arv

Jag frågar lite om arv, eller heritage så som det så populärt har kommit att benämnas. Brett berättar att arvet är något de har och lever med men inte tänker så mycket på. Han tycker att det är lite fånigt att reflektera allt för mycket över det eftersom hans ambition är att hela tiden tänka framåt och att utveckla verksamheten. Samtidigt så säger han att han är mycket ödmjuk för det arv de har som på många sätt har öppnat dörrar för dem. Nackdelen menar han dock är att det ofta ställs högre krav på någon med en lång historia. Speciellt när man som i Vibergs fall försöker utvecklas och har gjort en stor förändring i satsningen genom övergången till mer moderna boots. I en tid som denna är det framförallt på nätet och sociala medier många som gärna nyttjar möjligheten att kommentera och ifrågasätta strategier och utveckling. Det händer inte lika ofta för nya märken.


 

Viberg – Kanadensiska boots med ett svenskt arv

Made in Canada är något som Brett säger är något viktigt för Viberg. Liksom Made in Japan, UK, Italy etc är för många andra. Men bara att deras produkt är gjord i Kanada räcker inte som kvalitetsstämpel, man måste vara bra på det man gör också och man skall aldrig använda ett land som ursprung i marknadsföringssyfte för en medioker produkt. Brett säger "Jag är en produktperson, det är allt jag bryr mig om. Hur den är gjord, på vilket sätt och kunskap om processen"

Viberg är på många sätt unika. Deras produktion är bara cirka 40 par boots om dagen att jämföra med Alden som ligger på ca 400 och Red Wing 3000-4000. De gör allt i egen regi och har ett 40-tal anställda i fabriken. Det är på många sätt ett äkta familjeföretag där Brett alltså idag tagit över mer och mer efter hans far Glen som idag är mer involverad i produktionen ihop med Bretts bror.  Hans mor är lite utav en allt-i-allo och ansvarar bland annat för den egna butiken på fabriken och försäljningen av arbetskängor.

Jag frågade lite om framtidsplaner. De har vuxit snabbt och kämpar med detta men menar att de vill växa lite till men inte för mycket. Till syvende och sist handlar allt om och är beroende av personal och kunskap. Man är som företag aldrig större än produkten och den är ett resultat av människorna man jobbar med.


 

Viberg – Kanadensiska boots med ett svenskt arv
Undertecknad i mitt par av Vibergs kängor.
Dela på Facebook
Tweeta