Vårens solglasögon 2012

Kraftiga plastbågar eller diskreta metallditon. Även om soltimmarna senaste veckorna varit väldigt lätträknade börjar det bli hög tid att välja solglasögon för säsongen. Manolo har valt ut sina favoriter för säsongen.

Olof Enckell  |  Publicerad 2012-04-23 11:13  |  Lästid: 3 minuter

 

      

Cutler & Gross behöver knappast någon närmare presentation bland glasögonnördar. 1032 är en av märkets verkliga klassiker. Väldigt bärbar form, men samtidigt med mycket karaktär och genomgående hög kvalité.
Persol representerar som alltid klassisk elegans med sportiga inslag. PO3019S är en ny modell för säsongen i lite tunnare silhuett.
PO2999S är en lite kraftigare båge i retrostuk från den italienska glasögonspecialisten.
Brioni ställer sig i ledet av lyxvarumärken att lansera en kollektion solglasögon. Utbudet består av en serie laserskurna metallbågar med justerbara skalmar i buffalohorn och antireflexbehandlad Zeiss-optik.
DBS är en av Oliver Peoples nyheter för säsongen. Dessa kraftiga acetatbågar beskrivs av märket själva som ett komplement till den mycket populära Daddy B.
Paul Smiths vingate-inspirerande Berling.
Garrett Leight, son till grundaren av ovan nämnda Oliver Peoples, hör tveklöst till glasögonvärldens just nu allra mest omtalade nykomlingar. Stilen är klassisk amerikansk med modellnamn som Hampton och Brooks (ovan).
Tom Fords Phillipe påminner starkt om Ray-Bans ikoniska Club Master, men i ett lyxigare utförande. Som alltid när det kommer till Tom Ford är detta solglasögon som tar plats och syns.
New York-baserade Illesteva är en annan spännande uppstickare som tillverkar alla sina bågar för hand i Italien. Formmässigt vågar märket ta ut svängarna något mer än de allra mest klassiska. Finns bland annat att köpa på Mr Porter. Modellen ovan heter Lenox.
För den som gillar runda bågar är Ray-Ban 3475Q från den något mer påkostade serien Craft ett av de kanske intressantaste alternativen för säsongen.
När större modehus lanserar solglasögonkollektioner tenderar det att handla mer om logotyp än form. Tod’s hör tveklöst till ett av de bättre exemplen på livsstilsvarumärken som faktiskt lyckats tillföra något med sin kollektion av solglasögon.
Dela på Facebook
Tweeta