Val av tyg

Eton for Manolo: Randigt, rutigt eller enfärgat. Det var många av er läsare som hade åsikter om skjorttygets färg och mönster. Efter viss beslutångest föll vårt val av tyg till slut på ett twilltyg med dubbeltvinnade garner från Testas premiumlinje Atelier Romentino i ett diskret ljusblått pepitarutigt mönster.

Olof Enckell  |  Publicerad 2011-05-03 08:30  |  Lästid: 2 minuter

I regel skapar Eton i samarbete med spinnerier, väverier och finisheringsanläggningar i Frankrike, Italien samt Schweiz själva sina tyger.  För detta projekt tvingade dock tidsbegränsningen oss att välja ett färdigt tyg från Atelier Romentino. Nu är detta inte vilket tyg som helst, utan ett lyxigt tyg vävt i twill av 170/2 garn.  

Twillväven ger tillsammans med de långfibriga garnerna tyget en närmast sidenlik känsla med framträdande lyster, elegant fall och samtidigt hög hållfasthet. Just den här väven är vad vi kallar för en ”fluid twill” där garnerna är något lösare sammansatta för att stärka tygets andnings- och rörelseförmåga. Med så här fina garner riskerar tyget i tätare väv att upplevas som väldigt kompakt, berättar Gianluca Sala, chefsdesigner på Testa.  

Finns det några utmaningar i att skapa denna typ av tyg?


När vi började med Atelier Romentino för 11 år sedan var det i princip helt otänkbart att göra så här fina kvalitéer. Men förbättrade spinn- och vävtekniker har gjort att vi idag ser tyger med ett garnnummer över 200 (NE).  Ett tag var det lite kapplöpning mellan väverierna om att skapa tyger med ett så högt garnnummer som möjligt. Nu är detta långt ifrån det enda tecknet på tygets kvalité utan det avgörs minst lika mycket av hur garnet är spunnet, bindningen, konstruktion(ends och picks) och finisheringen.  Svårigheten generellt med den här typen av långfibriga tunna garner är att det krävs längre tid att väva ett tyg i  vävmaskinen. För just detta tyg kan man maximalt väva cirka 80 meter per dag, avslutar Gianluca Sala.   

   



Dela på Facebook
Tweeta