Anti-märken

 |  Publicerad 2005-01-01 16:32  |  Lästid: 1 minut

Bild 314480
Modekritik finns i många olika former. En av de mer ovanliga är anti-märken, kläder som görs för att markera avskyn mot ett visst märke.

Det senaste på den svenska marknaden är en 16-årig tjej från Stockholm som försöker sänka användandet av J. Lindeberg-tröjor genom att göra egna med deras logga överstruken. Sidan är tonårscharmig med stavfel och ett ålderstypiskt, men skönt, engagemang. De egna tröjorna är givetvis ännu fulare än originalet, men något annat kunde man inte vänta sig heller. Det är ju, trots allt, ett statement mer än ett klädesplagg.

Ett mer känt och professionellt utfört anti-märke är Blackspot sneaker från reklamkritikerna Adbusters. Skon är en parodisk variant av en klassisk All Star från Converse (som i sin tur ägs av Nike). Den röda pricken längst fram på sulan är ämnad för att sparka Phil Knights (Nikes tidigare VD) röv för allt ont som han har ställt till med i världen.

Blackspot sneaker är nu ett varumärke med distribution över hela världen, trots att ett av syftena var att bryta ner varumärken i samband med modeindustrin. Lite ironiskt. Den utvecklingen lär inte anti_JL_army få åtminstone.

Kommentarer
Dela på Facebook
Tweeta