The White Briefs

Olof Enckell  |  Publicerad 2010-03-02 17:01  |  Lästid: 3 minuter
Bild 313613

Basplagg och underkläder är ett ämne som får oförtjänt lite utrymme här på Manolo. Kanske för att det är en produktkategori som främst förknippas med tröttsamt machostinna reklamkampanjer och allmänt hysterisk design. The White Briefs är nytt svensk märke som tvärtom ser till produktens enkelhet.

– Idén föddes för drygt ett år sedan när jag slutade på Björn Borg White. Vi tittade på dagligvaruhandeln och ville se om vi kunde hitta något liknande inom modet. En enkel produkt för vårt vardagliga behov. Då kom idén om de cleana vita briefsen, vilket senare utvecklades till en mindre kollektion av underkläder och basplagg. Namnet satt där direkt, säger Peter Simonsson som tillsammans med sin fru Henriette startat The White Briefs.


Hela kollektionen, som i nuläget består av drygt tio produkter med bland annat tre kalsongmodeller, t-shirt, linnen och kimono, är tillverkad i en ren ekologisk bomullskvalité som kallas för Interlock. En kvalité som har inbyggd flexibilitet i tygets alla riktningar.
- Många som tillverkar underkläder väljer att blanda bomull med exempelvis Lycra, vilket vi tycker ger en något anonymt och oföränderligt intryck. Vi vill att våra plagg skall ha få lite karaktär efter användning. Samtidigt är detta en kvalité med enorm komfort och som till skillnad från många andra bomullstyger inte töjs för mycket efter användning. Till knapparna använder vi ett material som kallas för Corozo, vilket är en slags nöt. Alla plagg kan självklart tvättas i 60 grader, säger Peter.

Tittar man på mycket av dagens underkläder handlar det väldigt mycket om marknadsföring genom stora logotyper och massiva reklamkampanjer. Hur ser du på det?
- Jag förstår inte att man som individ vill agera reklampelare åt något man faktiskt köper. Men därför tyckte vi också att det fanns en nisch för ett märke som tydligare satte bäraren i fokus utan synliga logotyper. Samtidigt ser vi inte The White Briefs som ett renodlat underklädesmärke utan för oss är detta lika mycket basplagg och casualwear som underkläder. Vissa kommer säkert bära våra t-shirts dolda under skjortan, medan andra bär dem betydligt synligare under exempelvis kavajen eller jackan.

Hur har det varit att jobba med denna relativt enkla kategori av produkter?
- Efter att ha jobbat så länge med mode så ställde jag mig självklart frågan om det gick att släppa ett märke som utgick från något så simpelt som ett par kalsonger. Samtidigt var det en intressant utmaning testa hur långt det går att förfina en produkt. Vi har hela tiden fokuserat på få komponenter för att istället göra dem riktigt bra. Nu kommer vi fortsätta i det vita spåret men också släppa in andra typer av plagg i andra färger, det här har varit ett bra sätt att lära känna och vara tydlig på marknaden.

Hur har responsen varit?
- Faktiskt över förväntan. Vi visade upp kollektionen för allra första gången i Paris i oktober. Redan nu har vi börjat sälja till några butiker i Japan, New York och Paris samt Jus och Nitty Gritty i Sverige. I slutet av veckan åker jag till Paris för vårens mässa, vilket skall bli jättekul.


Bild 313614 Bild 313615

Bild 313616
Foto: Mikael Dahl. Bilderna är tagna i samarbete med Berghs för modetävlingen Rookies & Players där The White Briefs är en av fem nominerade till årets Rookie 2010.

Filmen är gjord av Patric Nadalutti för The White Briefs.


Dela på Facebook
Tweeta