Suit up America
Amerikansk stil är i mångas ögon närmast synonymt med ledigt preppy-mode. Senaste åren har dock en ny våg av ett mer välklätt stilideal kommit från andra sidan atlanten. Manolo har spanat in några av de intressantaste exemplen.
Made in USA har senaste åren blivit ett starkt försäljningsargument. Ökade kostnader och stigande löner i främst Asien och Sydamerika har åter gjort det lönsamt att producera en del av kläderna i USA. Ofta förknippas inhemsk amerikansk klädproduktion med robustare produkter som jeans och outdoor-kläder, men landet har en rik skräddartradition. En av de kändaste är Brooklyn-kostymmakaren Martin Greenfield som sytt kostymer åt åtskilliga presidenter och har lärt upp flera unga amerikanska designers skrädderiets grunder. Freemans Sportigt Club, Thom Browne och Ovadia & Sons använder syr alla sina kostymer hos Greenfield. De sistnämnda, som skapat sig ett namn genom sin eleganta amerikanska stil, lanserar för våren ett samarbete med preppy-institutionen J.Press med kollektionen York Street.
Även ur ett mer kommersiellt perspektiv tycks den mer välskräddade stilen få fäste i USA. J.Crew lanserade för bara tre år sedan sitt nya kostymkoncept Ludlow Shop som kombinerar italienska tyger med kostymer i ett något mer italienskt perspektiv. Kanadensiska Club Monaco värvade Aaron Levine från Hickey Freeman för att ge märket en skarpare look. En stor del av influenserna är hämtade från södra europa med ett lite mjukare snitt på kavajerna och smalare byxor. Något som bland annat Michael Bastian gått i bräschen för. Men fortfarande finns en typisk amerikansk känsla med sportigare inslag och och en lite mindre välpolerad look.