Pitti Uomo-mässans 93:e upplaga är avslutad och vi är tillbaka i Stockholm fulla av intryck. Idag tänkte vi summera vad vi såg för tendenser och trender bland mässans besökare och montrar.
Andreas Weinås |
Publicerad 2018-01-15 09:45 |
Lästid: 3minuter
Årets mässa fokuserar på kollektionerna för nästa höst (AW18/19). Även om långt ifrån allt som visas upp i montrarna blir producerat eller köps in av butikerna så kan man fortfarande se ganska tydliga trender kring vad man väljer att presentera. Samma sak gäller för mässans besökare som ofta kan vara en ännu tydligare indikation på vart det mer skräddade herrmodet är på väg.
Årets mässa dominerades främst av tre saker:
1. Raglan- och knytrockar
Den volymiösa knytrocken är definitivt vårt starkaste intryck från mässan. Ofta med en tilltagen längd som sträcker sig nedanför knät och med en raglanaxel som ger ett mjukt och ledigt intryck.
2. Manchester
Det klassiska materialet för framför allt byxor har dominerat mässan och funnits representerat i såväl kostymer som rockar eller jackor. Allt pekar på att detta bara kommer fortsätta och växa sig än starkare under 2018.
3. Polotröjan
Detta är inget nytt fenomen egentligen och har dominerat höstsäsongerna i ett par år nu. Det är samtidigt tydligt hur även besökarna på Pitti som bär slips blir något färre till förmån för just polotröja på vintern eller piké under sommaren.
Vi har valt ut ett par bilder och look som vi tycker summerar mässan på ett bra sätt.