Stilstudie – James Bonds 6 signaturplagg

Få om någon fiktiv rollkaraktär har haft så stor inverkan på manlig stil som James Bond. Idag skall vi lyfta 6 ikoniska plagg som återkommit genom filmserien.

Andreas Weinås  |  Publicerad 2020-03-04 14:06  |  Lästid: 5 minuter

Inom kort har den 25:e Bondfilmen i ordningen; No Time To Die premiär i Sverige och därför känns det som ett utmärkt tillfälle att summera Agent 007´s ikoniska stil som sträcker sig från 1960-talets Sean Connery till nutidens Daniel Craig.

James Bond som karaktär har sen premiären av Dr No, 1962 varit urtypen av vad klassisk manlig stil är. Vi skrev en artikel för några år sedan om James Bonds skräddare som inkluderar alla från Anthony Sinclair under tidiga 1960-talet till Tom Ford som dominerat Daniel Craigs tolkning av karaktären.

Idag skall vi dock inte fokusera på skräddarna utan snarare på några av de plagg och kombinationer som återkommer genom filmserien och kommit att bli signifikativa med just James Bond.

Grå enkelknäppt kostym

Under Connerys första fyra filmer är Bonds stil närmast oförändrad. Anthony Sinclair stod för de skräddarsydda kostymerna och de präglas av en typisk silhuett för perioden. En relativt mjuk konstruktion (jämfört med traditionellt brittiskt skrädderi) med en tydlig volym (Drape) i bröstpartiet. Slagen var med dagens mått smala och byxorna relativt snävt skurna utan bryt på foten. Genomgående var de mellan eller mörkgrå med material som flanell eller mohair beroende på vart i världen Bond begav sig.

Sean Connery i grå mohairkostym från Anthony Sinclair i filmen Dr. No från 1962.
Ljusgrå glencheckkostym i Goldfinger
Tredelad grå kostym i filmen GoldenEye
Klassisk grå kostym från Brioni på Pierce Brosnan i The World Is Not Enough. Här gick kostymören tillbaka till det mer minimalistiska uttrycket med solida plagg som dominerat tidiga filmer.
Daniel Craig i en modern tolkning från Skyfall, 2012.

Ljusblå frotté

Ett lite annorlunda och klart ledigare återkommande tema i Bondfilmerna är valet av ljusblå frotté. Det gäller såväl morgonrockar som den närmast legendariska one piece som Connery bär i Goldfinger. Varför valet så många gånger fallit på just detta material och i specifikt ljusblått är svårt att svara på men det är onekligen intressant.

Ljusblå pikétröja på ön Crab Key i Dr No...
...följt av morgonrockar i samma nyans.
Den idag närmast legendariska kreationen från Goldfinger.
Även Roger Moore bar ljusblå frotté i The Man With The Golden Gun.

Grenadineslips

Det är ganska intressant att tänka på Bond som en stilbildare då karaktären var väldigt konsekvent under den första fjärdedelen av filmserien. Med undantag för Roger Moores mer excentriska tolkningar under 1970- och 80-talet är stilen väldigt konsekvent. I nästan varenda film som Sean Connery medverkar i bär han en grenadineslips. Vanligtvis i mörkblått men även i någon ljusare blå nyans men alltid från brittiska Turnbull & Asser. Är det inte en grenadineslips så föll valet inte sällan på en virkad version i svart eller marinblått. Även Roger Moore och Daniel Craig har burit grenadineslipsar under sina tolkningar av Bond.

Sean Connery i blå grenadineslips som medverkat i princip alla hans filmer.
Mörkblå grenadine till mörkblå kostym i filmen From Russia With Love, 1963.
Roger Moore i grå grenadineslips och (mycket riktigt) grå kostym i filmen For Your Eyes Only.

Skjortor med Cocktail Cuffs

En av de mer udda men tydligt återkommande inslagen i filmserien är skjortor med så kallade Cocktail Cuffs. Det är en form av hybrid mellan en enkel manschett och en fransk eller dubbel manschett där man viker tillbaka tyget. Värt att nämna är att den fortfarande knäpps som en enkelmanschett och kräver inte några manschettknappar.

Connerys Cocktail Cuffs som vid första anblick påminner om en dubbel manschett.
Roger Moore med Cocktail Cuffs på sin benvita skjorta.
Här ser vi ett tydligt exempel på Connerys skjorta med Cockail cuffs från Turnbull & Asser

Vit smokingjacka

Det plagg man kanske främst förknippar Bond med och som burits av nästan alla skådepelare som tagit sig an rollen. Den vita smokingjackan symboliserar elegans och flärd och inte minst att Bond är berest då plagget historiskt sett endast bärs i tropikerna. Först ut var Connery i Goldfinger men även Moore och Craig har burit plagget med bravur.

Connery i Goldfinger 1964
Roger Moore i Octopussy
Vit smokingjacka med spetsiga slag i Diamonds Are Forever från 1971
Ett av filmseriens elegantaste inslag var den här dubbelknäppta smokingjackan i benvitt silke från The Man With The Golden Gun.
Som en homage till Connerys smokingjacka i Goldfinger fick vi se den här kreationen från Tom Ford i filmen Spectre från 2015

Midnattsblå smoking med sjalslag

Efter den vita smokingen är det nog den klassiskt midnattsblå versionen med sjalslag som varit främst förknippad med Agent 007. Från Connerys debut i Dr. No till Daniel Craigs homage till samma stil i framför allt Skyfall. En detalj som är intressant är att varken Connerys eller Craigs Bond bär någon form av gördel eller väst till sin smoking viket historiskt sett är kutym.

Bonds första framträdande i smoking var i Dr. No där han bär en midnattsblå smoking med smala sjalslag från Anthony Sinclair.
Timothy Dalton i enkelknäppt smoking med sjalslag i The Living Daylights
Daniel Craig i en modern tolkning av Connerys version från Dr No.
Dela på Facebook
Tweeta