Stilstudie – Det dubbelknäppta snittet

En klassiker i den manliga garderoben är den dubbelknäppta kostymen. Idag tittar vi närmare på hur det dubbelknäppta snittet påverkar helheten.

Andreas Weinås  |  Publicerad 2019-07-31 10:48  |  Lästid: 3 minuter

En dubbelknäppt kostym har en alldeles speciell plats i den manliga garderoben. Allt ifrån stilikoner som Clark Gable till Gianni Agnelli eller Sergio Loro Piana har genom decennierna förknippats med den dubbelknäppta kostymen och plagget har de senaste åren fått ett enormt uppsving.

Vad många inte tänker på är hur mycket snittet på en dubbelknäppt kostym påverkar dess helhet. Vi har utöver de mest uppenbara detaljerna så som axelkonstruktion och silhuett även detaljer som knäppning och inte minst slag.

Den trend av kortare och snävt skurna kavajer som dominerat marknaden sen ca 2010 har tagit med sig en ganska hög knappställning. Detta för att bibehålla balansen i kavajen. Det har dock inte alltid varit fallet. Tittar man historiskt så finns det många perioder i det manliga modet som normen förespråkade en direkt låg knäppställning vilket inte sällan kombinerades med en mer tilltagen längd och lägre gorge (där kavajens slag möter kragen).

Dubbelknäppt kostym från Isaia med en relativt hög knäppning.

Det finns flera olika sätt att uppnå denna effekt. Man kan antingen placera den övre av de två knapprader som går att knäppa något lägre ner mot naveln och den naturliga midjan, eller så syr man kavajen med en konstruktion där man inte pressar slaget lika högt vilket gör även den nedre knappen kan användas. Genom att göra så sänker man inte bara knäppningen utan även skärningen på kavajen vilket var något som exempelvis Gianni Agnelli och just Sergio Loro Piana inte sällan anammade.

Gianni Agnelli hade en stor förkärlek för att knäppa endast den nedre av kavajens knappar.

Skall man lyckas med den typen av knäppning kräver det dock en del av kavajen. Knapparnas placering måste vara anpassade så att den nedersta knappraden inte hamnar för nära kavajens avslut och i balans mot dess fickor. Det kräver också att slaget är skuret relativt rakt och inte med för stor “midja” dvs konvex linje.

Ett tydligt exempel från Ralph Lauren.
Ett utmärkt exempel på en kavaj från B&Tailor där knappställningen och slagens raka snitt är i perfekt balans.
Här ser vi ett tydligt exempel på en skräddarsydd kostym från Milanesiska skrädderiet Caraceni där kavajen kan knäppas på såväl övre som undre knappen. (Bild: Bespokewrinkles.com)
Sergio Loro Piana (till höger) var kund hos Caraceni.

Vad man föredrar när vi talar om det dubbelknäppta snittet är såklart högst individuellt. Vissa skräddare föredrar istället att göra slagen på sina dubbelknäppta kavajer lite mer rundare med mer midja för att ge volym åt bröstet.

Orazio Luciano gör en version av sin dubbeknäppta kavaj med tydlig midja på slagen som de kallar för “Reverse Bombato” (Foto: The Oak Room)
Fred Astaire i dubbelknäppt flanellkostym
Två exempel på en och samma skräddarsydda kostym från Cad & The Dandy där slaget är rakt skuret med horisontell vinkel på gorgen. Två detaljer som gör det enklare att variera knäppningen. (Foto: Ted Olsson)
Kommentarer
Dela på Facebook
Tweeta