Specialmodeller av Speedmaster ur ett entusiastperspektiv

Det är svårt att förbigå Omega Speedmaster som en av världens riktiga klockklassiker – en rik och djup historia med många olika modeller gör att det finns en intressant skatt av inspiration att ta av när man vill inspireras av det förgågna, vilket Omega gjort i tre klockor där entusiaster fått sätta temat.

Mikael Englund  |  Publicerad 2019-01-03 10:18  |  Lästid: 6 minuter
Specialmodeller av Speedmaster ur ett entusiastperspektiv

Ett av de företag som ofta hamnar i skottlinjen när klockaporna tröttnar på aldrig sinande floder av inte speciellt begränsade begränsade upplagor och specialmodeller är Hublot (ett alltid lika roligt skämt kring Hublot är att de mest exklusiva och ovanliga varianterna är katalogernas standardmodeller…) och ett annat är Omega. Med flera modeller som är tätt förknippade med de olika marknadsföringsaktiviteter som företaget gör med sin grund i geniet Jean-Claude Bivers omdaning på nittiotalet (innan han växlade över till just nämnda Hublot) blir det en del specialmodeller och -varianter; olympiska spel, Bond-filmer, alla månlandningar och deras jubileum. Som vi ska komma in i en senare artikel har man hos Omega dessutom länsat ordentligt i den starka retro- och vintagevind som blåser i klockvärlden och valt att i stor utsträckning göra “nyvintage” i form av tidigare modeller som i blygsamt förändrade varianter spär ut sortimentet och urvalet för tilltänkta köpare (och eventuellt också “stjäler” tillbaka kunder från vintagemarknaden där kontroll och lönsamhet inte längre existerar för de ursprungliga tillverkarna), precis som Black/Grey/White Side of the Moon-linjens placering av 9300-verket med märkets co-axial-teknik i en överraskande spröd keramikboett (men dessvärre utan koppling till lika finska som fantastiska filmspektaklet “Iron Sky” om månens baksida)

 

Specialmodeller av Speedmaster ur ett entusiastperspektiv
Omega “Dark Side of the Moon” i fyra varianter.

Varför strösslar man då marknaden med så många olika varianter av en klocka som alla redan älskar? Anledningen är kanske inte så märkvärdig – man har en veritabel ikon i den klassiska “Månklockan” (manuella Speedmaster Professional med Hesalit-plastglas) som enbart för insatta kalenderbitare har förändrats nämnvärt under det senaste halvseklet. Äger kunden en “Speedy” av modernt snitt är det en rent orimlig tanke att denne köper en till, oavsett hur mycket vederbörande uppskattar den, men med en spridning i sortimentet och en bredare flora av undervarianter finns såklart möjligheten att erbjuda redan existerande kunder ett komplement i samlingen – och vi i form av en alltid nyhetshungrig marknad med ständigt krympande uppmärksamhetsspann och tålamod är ju paradoxalt nog lika fördömande av uteblivna nylanseringar som av nämnda försök att fylla ut sortimentet.


Speedmasterlinjen har ju flera gånger i sin klassiska utformning betraktats som i praktiken död och i behov av nydaning – från sjuttiotalets "Mark"-modeller till en tidig digital LVD-variant har ingen av efterträdarna lyckats rå på den både i utseende, funktion och bärkomfort mycket lyckade "Månklockan". Liknelsen med Ferdinand Porsches lyckoträff i 901/911 är slående, där man bedömde den klassiska svansmotorvagnen som ett avslutat kapitel och redo att ersättas med en mer konventionell sportbilslayout med motorn fram. 911:an överlevde alldeles utmärkt alla sina yngre utmanare och är nu förmodligen mer än nånsin en ikon i både form och funktion.

 

 

Specialmodeller av Speedmaster ur ett entusiastperspektiv
Speedmaster Mark-serien.

Som vi kikade på i höstas börjar klockföretagens fokus i marknadsföringen långsamt skifta från ett evigt annonserande på baksidan av blanka magasin och sponsrande av seglingstävlingar till att, likt många andra företag i högengagemangsprodukter faktiskt inte bara vara nära viktiga och inflytelserika personer utan till och med arbeta med och för dem. Två exempel som resulterat i tre ovanligt lyckade småupplagor av klockmodeller som inte bara skapats för utan också med nördar ser vi nedan – samarbetena med Fratello Watches och Hodinkee.


Jag är helt säker på att fler av oss som då och då engagerar oss i klockeriet på Internet och sociala medier vet att det veckan har sin gilla gång med långt gångna traditioner för vad som dyker upp i flödet under respektive dag – den som gillar Omega har garanterat inte missat Speedy Tuesday, vilket är en högtidsdag för alla som uppskattar "Månklockan" och dess derivat. Ursprungligen en artikelserie med start 2012 på välansedda nederländska klockbloggen/-sajten Fratello Watches är det ett barn av grundaren Robert-Jan Broers stora kärlek till och kunskap om Speedmastermodellen, vilket snabbt fick fäste på såväl sociala medier (#speedytuesday ger idag drygt 140.000 träffar på Instagram) som i de olika klockforumens gemenskap och idag är en lika stor del av klockapors kostcirkel som ärtsoppa på torsdagen, kyckling på fredag eller söndagsstek.

 

Specialmodeller av Speedmaster ur ett entusiastperspektiv
Omega Speedmaster Speedy Tuesday med tillbehör.

Inför spektaklets femårsjubileum 2017 föddes under en middag med Omegas VD Raynald Aeschlimann 2016 en idé om en specialutgåva av just Speedmaster för att fira alla entusiasters stora engagemang. Modellen blev en sorts kreativt mischmasch av nördgodis, huvudsakligen bestående av inspiration från Omegas "Alaska III"-projekt från slutet av sjuttiotalet. Den som hängt med tidigare när vi gått igenom Speedmaster kanske minns att Alaska-projekten var de utvecklingsprojekt som Omega gjorde specifikt med NASA, där det första projektets temperaturskyddade klocka med sin snusdosestora extraboett både är mest känd och återutgivits. Apollo III var en i stora drag tämligen "normal" Speedmaster, men modifierad med en helborstad boett och en urtavla med annorlunda register.

 


Specialmodeller av Speedmaster ur ett entusiastperspektiv
Omega Speedmaster Alaska II och Speedy Tuesday.

Båda dessa ärvdes vidare till jubileumsklockan men också kompletterat med kontrasterande, ljusa register för en klassiskt racingsportig design. Hela paketet leverades med ett vintageinspirerat skinnband, ett NATO-band och en tjusig klockrulle. Enbart tillgängliga online (såklart!) såldes alla 2012 klockor på dryga fyra timmar (och har sedan varit heta villebråd på andrahandsmarknaden).

 

Specialmodeller av Speedmaster ur ett entusiastperspektiv
Omega Speedmaster Ultraman i box.

Trots envist surr om problematisk kvalitetskontroll när klockorna väl levererades var succén ett faktum, vilket fick till följd att en annan samlar- och nördfavorit fick nytt liv året efter i en andra Speedy Tuesday-utgåva; "Ultraman". Under en mängd år har det surrats om sextiotals-Speedmasters med orange sekundvisare för tidtagningen och det enda som samlar- och entusiastkollektivet har kunnat komma överens om är att man inte var överens. Medan många hävdade att de haft fullständig dokumentation sedan nya (och till och med själv inhandlat klockorna) är andra minst lika säkra på att det är tveksamma hopplock, antingen i form av service/-modifikationssyfte eller som hos handlare fått sekundvisaren utbytt (antingen för att göra de tidstypisk attraktiva eller på kundens förfrågan) innan de sålts. Om det här låter märkligt är det kanske värt att påpeka att det även hos de etablerade premium- och lyxmärkena var betydligt högre grad av vilda västern hos handlarna än idag och att det på sextio-, sjuttio- och åttiotalet gick att få klockor från märken som Rolex, Omega eller Breitling (vilka idag som bekant är extremt restriktiva med avsteg från sina specifikationer) hoppusslade mer eller mindre helt enligt önskemål med tavlor, visare, glasringar och band/länkar som inte nödvändigtvis var standard för respektive modell.

 


Specialmodeller av Speedmaster ur ett entusiastperspektiv
Speedmaster "Ultraman" från 1967 tillsammans med hyllningsmodellen från 2018.

Ett av de starkaste bevisen för att just den här orangevisade Speedmastern funnits på riktigt (om än i svårt liten upplaga) var att den hade hittat in i den kultförklarade japanska tokusatsu-serien Ultraman Returns 1972, vilket såklart också gett klockan sitt smeknamn. Nyutgåvan från 2018 har ett tydligt orange tema med härlig science fiction-inspiration, inte minst i parafernalian; klockan har fått orange detaljer i inte bara sekundvisare utan också i tavla och glasring, samt i de medföljande skinn- och NATO-banden. Boxen är inspirerad av seriehjältarnas sexkantiga bord och innehåller även en UV-lampa för att se i övrigt gömda detaljer i både klocka och box. 

Den tredje klockan som dels är knuten till entusiastmedia men även ser bakåt till en tidigare förbisedd modell ur Speedmasterlinjen är den specialare som gjordes för Hodinkees tioårsjubileum tidigare i år. Sajten som startade 2008 har nu växt till en liten koncern som kommit upp i fart till självsvängning, har gravitation som påverkar resten av klockbranschen, i egen regi säljer både äldre och nya klockor och inte minst utökar verksamhet i form av både medarbetare, medier och nya sätt att uppmärksamma hur kul klockor kan vara. Så vad är då Speedmasterkoppligen? Jo, grundaren Ben Clymers klockintresse kommer enligt honom själv av att som sextonåring fick sin morfars gamla "MK40"-Speedmaster – en för många tämligen svårälskad extra-allt-modell med alla färger, kalender, egen tavla-/visardesign och automatiskt verk.

 

Specialmodeller av Speedmaster ur ett entusiastperspektiv
Omega Speedmaster Hodinkee.

Nyutgåvan, i runda 500 exemplar, behöll MK40:s aviga design men placerade den istället i den nättare månklockeboetten från CK2998-referensen och fick det manuella 1861 som av tradition sitter i Speedmaster Professional. Klockan såldes tidigare i år genom Hodinkees egen butik och Omegas amerikanska butiker och sålde slut på sekunder och är nu bara tillgänglig på andrahandsmarknaden med ett betydande premium.


 

Specialmodeller av Speedmaster ur ett entusiastperspektiv
Omega Speedmaster MK40 och Hodinkee

Nu när Omega vandrat utanför de vita sporternas och filmstjärnornas värld för sina marknadsaktiviteter ska det bli spännande att se vad nästa steg är – hur man väljer att inte bara närma sig legionen av nördar inte bara som kunder utan även inspiratörer och kreatörer.

Dela på Facebook
Tweeta