Skokonstruktioner: Mockasin

Olof Enckell  |  Publicerad 2010-03-17 16:12  |  Lästid: 3 minuter
Bild 313701

Bland lättare vår- och sommarskor är mockasinen ett självklart inslag. Själva konstruktionen syns på allt från Tod’s nätta driving shoes till robusta seglarskor. Men hur är mockasinen egentligen uppbyggd?

Den klassiska mockasinbottningen påminner om den durksydda med en enkel söm som fäster skons ovandel med bind- och slitsulan. Den stora skillnaden är att för mockasinbottnade skor används ingen bindsula för att fästa skons delar. Istället fäst sulan direkt i skons ovanläder som löper hela vägen runt under foten. Ofta förekommer dock en bindsula även på mockasiner, men denna saknar då samma sammanfogande funktion som för durk- eller randsydda skor. I vissa fall löper sulsömmen genom mockasinens ovandel, slit- och bindsulan, vilket ger en något stabilare form. I många fall används även lim för att fästa sulan med själva skon.

Det som kanske främst kännetecknar mockasiner är mockasinsömmen som fäster skons två sidor med skons ovandel som kallas för mockasinbit. Det något veckade utseendet är ett resultat av att själva skon löper hela vägen ovanför sulan. Med exempelvis rand- och durksydd kan skons sidor spännas under sulan för att dölja dessa veck. Det finns tillverkare som pryder sina skor med mockasinsöm, men som använder en helt annan bottningsmetod för att komma ifrån problematiken i att sy skon i ett enda stycke. Likaså kallar många tillverkare sina mockasiner för handsydda, men syftar då egentligen bara på att själva mockasinsömmen är sydd för hand.

Bild 313702
En genomskuren mockasinbottnad sko framifrån.

Mockasinbottningen ger en väldigt lätt och komfortabel sko, främst lämpad för ett torrt och varmt klimat. Ofta förekommer konstruktionen på loafers, som Guccis klassiska mockasin med hästbetsel. Den syns dock även på klassiska seglarskor, men då med rejäl gummisula och behandlat läder för att stärka tåligheten mot vatten.

Andra klassiker är Tods och Car Shoes berömda Driving Shoes som använder en ännu enklare konstruktion helt utan sula. De karaktäristiska gummiplopparna under skon är egentligen det enda skyddet mot marken. Sett till funktion är det närmast omöjligt att argumentera för denna typ av skor. Men så är de också avsedda för att ratta en Maserati i och inte för att skydda mot svenskt regn.

Bild 313703 Bild 313704

Bild 313705
Mockasiner Tod’s, från Gabucci.

Foto & illustration: Olof Enckell.

Källor:
Handmade Shoes for Men, Laszlo Vass, Magda Molnar, Georg Valerius
The-Last-Shall-Be-First.blogspot.con
Bexley.com

Tack till Magnus Ericson (Italigente, Kavat) för information!

Kommentarer
Dela på Facebook
Tweeta