Skoklassikerna – Car Shoe

Veckans skoklassiker får ses som ett något udda inslag i artikelserien om skovärldens snyggaste och mest ikoniska modeller. En trots väldigt begränsade användningstillfällen och känslig konstruktion omåttligt populär modell som gått från sportbilen till stilsymbol på gatan – Car Shoe.

Olof Enckell  |  Publicerad 2012-03-21 13:46  |  Lästid: 2 minuter

Det råder lite oklarheter kring vem som egentligen står bakom originalet till de klassiska bilskorna. Många förknippar denna modell med med Tod’s Gommino som faktiskt inte lanserades förrän slutet av 70-talet. Sanningen är snarare att Tod’s och Diego Della Valle varit mest framgångsrika på att kommersialisera denna modell. Ett mer sanningsenligt alternativ är Car Shoe som grundades av Gianni Mostile i Vigevano, norra Italien, 1963. Vissa hävdar att Mostile själv uppfann konstruktionen med gummiplupparna i sulan, medan andra menar att Mostile köpte patentet från en fransk tillverkare. Oavsett vilket, idag Prada-ägda Car shoe är och förblir för de allra flesta originalet, som burits av stilikoner som Gianni Agnelli, Roberto Rossellini och JFK.

Den handsydda mockasinkonstruktionen med utstansade hål för gummiplupparna ger en svårslagen mjuk och följsam passform.  Perfekt för att trycka plattan i botten på Alfan. För alla andra ändamål är denna skotyp i princip helt malplacerad. Eftersom skornas botten har närmast direktkontakt med marken är de väldigt känsliga för slitage och väta. Car Shoe har utvecklat en heltäckande gummisula, som visserligen ger bättre skydd, men som aldrig kommer bli en slitvarg i skogarderoben.

Denna skotyp får snarare ses ur ett rent estetiskt än funktionellt perspektiv.  I södra Europa och Italien i synnerhet bärs denna skotyp både till en avslappnad klädsel med chinos, button-downskjorta och kashmirpullover som till businessviden. Materialmässigt är mjuka lädertyper som mocka och tumlat kalvskinn de vanligaste alternativen. Nedan följer några exempel.


     

Car Shoe SS12
Mocka med snören i krokodilskinn.
Specialversion i Cordovan


Dela på Facebook
Tweeta