Skoentreprenören Marcos Fernandez

Elon Musk, Ingvar Kamprad, Anna Whitlock, Bill Gates – alla branscher har sina drivande entreprenörer. Inom klassiska herrskor är Marcos Fernandez en av de främsta, mannen bakom några av Frankrikes mest framgångsrika kvalitetsskomärken de senaste decennierna.

Jesper Ingevaldsson  |  Publicerad 2019-01-16 09:04  |  Lästid: 3 minuter
Skoentreprenören Marcos Fernandez

Fransmännen älskar sina dressade skor. Det är förmodligen den marknad i världen där utbudet är som allra störst, med allt från små märken som bara säljs på hemmaplan och är okända i övriga världen, till några av de verkligt stora globala spelarna.
Marcos Fernandez Cebezas, som ofta slopar sista efternamnet, kom som barn från Spanien till Frankrike på 1940-talet när hans föräldrar flydde Franco-regimen. Han blev tidigt intresserad av skor, och under 70-talet var han bland annat kommersiell chef för stora franska varuhuskedjan Alby Stones skosegment och arbetade med att introducera Sebago på den franska marknaden.

På 80-talet drog Marcos Fernandez så igång sitt första egna skomärke: Bowen. På den här tiden var nästan alla dressade skor i Frankrike producerade i Italien och limmade eller durksydda (idag är mycket fortfarande durksytt men tillverkat i Portugal eller Spanien istället). Men Marcos ville satsa på den finare Goodyear-randsydda konstruktionsmetoden, och med finansieringshjälp av André Rousselet, som bland annat grundat Canal+, lyckades Marcos snabbt få stora framgångar med Bowen. Klassiska, välgjorda randsydda herrskor som var lite mer återhållsamma i uttrycket än mycket annat i Frankrike föll många i smaken. 1990 såldes Bowen till Manfield-gruppen, Frankrikes motsvarighet till Nilson-koncernen kan man säga, som förövrigt också äger Alfred Sargent nuförtiden.

 


Skoentreprenören Marcos Fernandez
En av Bowens många egna butiker i Frankrike.
Skoentreprenören Marcos Fernandez
Bowen var det första egna märket som Marcos Fernandez grundade.

Efter detta drog Marcos Fernandez igång Emling, med randsydda skor i mellanprissegmentet, sålde och gick vidare till att grunda Markowski som gör randsytt i budgetsegmentet, som även det såldes. Här har det blivit tydligt att Marcos Fernandez styrka – och det han är intresserad av – är att etablera nya skomärken och skapa en plats för dem på marknaden. Att stanna kvar under lång tid och driva dem vidare är inte hans grej. Marcos Fernandez lägger mycket tid på att analysera skoindustrin och följa utvecklingen, försöka läsa ut var den är på väg och vad som kommer att fungera, och han är en manisk idéspruta. Han är den typ av entreprenör som passar bättre som uppstartare än förvaltare.

 

Skoentreprenören Marcos Fernandez
Intressant modell från Emling.

Ett av två projekt han håller på med idag startade han 2009, Septième Largeur. Det handlar fortfarande om främst Goodyear-randsydda skor, prisklassen är från cirka 2 500 kronor, och med märket var man tidiga med att erbjuda en så kallad patineringstjänst där kunderna kan få skorna målade efter eget önskemål. Septième Largeur har flera butiker i Frankrike och i Schweiz, Singapore och Taiwan, samt en stor nätbutik.
Det andra är Orban's. Marcos Fernandez ville ta marknadsandelar från Bexley, så han startade för ett par år sedan Orban's som säljer spansktillverkade randsydda skor för 1 600 kronor, där man skalat av allt onödigt och gör så rena, klassiska skor som möjligt.

 


Skoentreprenören Marcos Fernandez
En avslappnad chukka i ljus mocka från Septième Largeur.
Skoentreprenören Marcos Fernandez
Septième Largeur var tidiga med att erbjuda en patineringstjänst.

Ser man Marcos Fernandez som en uttolkare av kommande skotrender inom herrstilsegmentet så är det dressade sneakers och mer casual skor som kommer gälla det närmsta, det är åt det hållet han utvecklat sina märken mest på senare tid. Men han är sannolikt redan på väg någon annanstans i sitt huvud, kanske med nytt märke inom kort. Det var ju trots allt ett par år sedan han startade sitt senaste.

 

Skoentreprenören Marcos Fernandez
Wholecuts från Marcos Fernandez senaste märke Orban’s.
Dela på Facebook
Tweeta