Skoaktiebolag lanserar egna varumärket Löf & Tung

Skoaktiebolaget i Stockholm har på snart fem år gått från en liten fysisk butik till en internationell aktör med några av världens finaste kvalitetsskor i utbudet. I förra veckan lanserade butiken sitt eget varumärke av randsydda skor. Varumärket heter Löf & Tung och är döpt efter butikens två grundare Patrik Löf och Daniel Tung.

Andreas Weinås  |  Publicerad 2018-04-18 08:38  |  Lästid: 4 minuter
Skoaktiebolag lanserar egna varumärket Löf & Tung

Den första kollektionen från Löf & Tung består av 16 modeller av randsydda skor producerade i Spanien. Skoaktiebolaget har tagit fram såväl läster som modeller från grunden och tanken är att erbjuda en som kan tilltala såväl en förstagångsköpare som en skoentusiast.

Skornas lädersulor är ritsnedlagda dvs produceras med en stängd avlappssöm och svagt välvd midja. Med ovanläder mocka och cordovan från erkända garverier som Du Puy, Charles F Stead och Horween har man tagit fram en välbyggd sko för pengarna där detaljer så som tre sorters klackar (olika höjd och lutning) samt lika många sorters sulor är något som kan tilltala de mer kräsna skonördarna. Prisnivån ligger på ca 3 500 kr (något lägre för loafers och något högre för kängor). 

Skoaktiebolag lanserar egna varumärket Löf & Tung
Bilder från fabriken i Spanien.
Skoaktiebolag lanserar egna varumärket Löf & Tung
En liten men snygg detalj i skornas sula.

Skorna finns tillgängliga i de fem lästerna S, T, H, L och M  och sträcker sig från klassiskt runda till hårt mejslade. Man erbjuder även olika vidder på vissa av dem för att kunna passa så många kunders fötter som möjligt. 


 

Skoaktiebolag lanserar egna varumärket Löf & Tung
Tre av lästerna.

Modellmässigt har butiken valt att fokusera på klassiska modeller fördelat på oxfords, brogues, derbys och loafers. Senare i vår kommer nästa släpp med fler loafers och till hösten har man en serie kängor och grövre modeller klara. Uttrycket på skorna är mer brittiskt än sydeuropeiskt då man valt att använda i huvudsak anilinfärgat kalvskinn. Det har varit en trend de senaste åren av crustskinn med handmålad patina eller versioner av museum calf med flammig finish men vi tycker oss se en tillbakagång till det mer enfärgade och sobra. 

 

Skoaktiebolag lanserar egna varumärket Löf & Tung
En formell svart cap toe oxford med så kallad "Swan neck".
Skoaktiebolag lanserar egna varumärket Löf & Tung
Adelaide på den mejslade H-lästen i Polo Suede.
Skoaktiebolag lanserar egna varumärket Löf & Tung
Klassisk derby på den runda S-lästen i anilinfärgat mörkbrunt skinn.
Skoaktiebolag lanserar egna varumärket Löf & Tung
Wholecuts i svart mocka på M-lästen
Skoaktiebolag lanserar egna varumärket Löf & Tung
Ett exempel på en mer kreativ design i form av Spectator-modellen Park.
Skoaktiebolag lanserar egna varumärket Löf & Tung
En personlig favorit är quarter broguen Bingham i mocka från Charles F Stead.

Den kanske största fördelen med det nya varumärket är den flexibla MTO-tjänsten som kommer tillåta enskilda specialbeställningar med endast ett påslag på 1 200 kr. I jämförelse med företagets övriga varumärken så är detta väldigt intressant alternativ för pengarna. Carlos Santos erbjuder ingen MTO-tjänst, Carmina har haft 50% påslag på single MTO och Enzo Bonafé ligger i en klart högre prisklass från början. 


Via MTO-tjänsten kan man som kund välja fritt mellan modeller, läster, material, sulor och detaljer. Vill man göra exempelvis en sko i Cordovan är det självklart dyrare än motsvarande modell i kalvskinn men då MTO-kostnaden är densamma och inte procentuell kommer det fortfarande vara ett väldigt konkurrenskraftigt alternativ. 

 

Skoaktiebolag lanserar egna varumärket Löf & Tung
Butiken höll ett lanseringsevent i förra veckan då man för första gången visade upp varumärket för kunder och press.
Skoaktiebolag lanserar egna varumärket Löf & Tung
Modellen Gessi är en grövre PTB med Storm Welt och grainskinn.
Skoaktiebolag lanserar egna varumärket Löf & Tung
Tassels med flätade band.
Skoaktiebolag lanserar egna varumärket Löf & Tung
Wingtip på den mejslade H-lästen.
Skoaktiebolag lanserar egna varumärket Löf & Tung
Patrik Löf och Daniel Tung, grundare och ägare av Skoaktiebolaget.
Dela på Facebook
Tweeta