Saman Amel: “Premier”

Duon bakom Atelier Saman Amel har med sin senaste kampanj man valt att visa hur skrädderi kan göras elegant och relevant oaktat ålder. I en kombination av skräddat och ledigt, med modeller unga som gamla presenterar man "Premier".

Andreas Weinås  |  Publicerad 2019-04-30 10:59  |  Lästid: 3 minuter
Saman Amel:

Namnet “Premier” (sve: “första” eller “främsta”) kommer från att man ville arbeta utifrån idén med en lookbook som skulle kunna ses som en grund för vad Atelier Saman Amel handlar om; nämligen att göra tailoring som är elegant och relevant.

En annan av anledningarna till konceptet bakom kampanjen bygger på företagets egna iaktagelser från sina kunder. I ateljén på Kommendörsgatan 21 i Stockholm arbetar man med att serva allt från unga kreatörer i 20-års åldern till företagsledare i 60-årsåldern vilket visar på hur pass allmängiltigt skrädderi kan vara. Även om produkterna man erbjuder är av samma grundläggande hantverk och snitt så innebär det såklart en variation av såväl uttryck som formalitet vilket kampanjen Premier tydligt lyfter fram. Här kombineras företagets rockar, kostymer, skjortor och stickade program i en intressant harmoni av formellt och ledigt. 

“Vi har försökt att visa på vår ambition att skapa sömlösa övergångar mellan de mest formella och det minst formella i garderoben. Looksen i plåtningen sträcker sig från evening wear till leisure men presenteras på ett sätt där allt snarare smälter ihop. För oss är garderoben en helhet, snarare än uppdelad i olika fraktioner.” – Dag Granath, delägare och grundare i Atelier Saman Amel


Vi på Manolo gillar den här typen av kampanjer av flera anledningar men kanske främst för att den lyfter just filosofin att skräddade plagg inte behöver begränsas till formella situationer eller en viss målgrupp eller ålder. Genom att arbeta med sitt personliga uttryck kan man som ung man eller pensionär bära kavaj på helt olika sätt med samma självklarhet. Sen är det alltid inspirerande att se ett företag leka med de formella normerna kring t ex Smokingen i svart linne från italienska Solbiati som i kampanjen kombineras med svarta tasselloafers och polotröja snarare än lackskor, skjorta och fluga.

I kampanjen har man arbetat nästan uteslutande med plagg och tyger som enligt Dag Granath representerar ett tvärsnitt av vad duon själva trivs bäst i och vad som generellt presenteras för kunder. Det är en blandning av italienska och brittiska kvaliteter där den mest iögonfallande kanske är smokingjackan i svart linne från Solbiati, den helt okonstruerade vaniljfärgade kavajen i Loro Piana baby camelhair samt tweedkostymen från Brittiska Abraham Moon. Rockarna i covert från Huddersfield är också spännande inslag då Covert främst är förknippat med byxor för vintern, men också funkar alldeles utmärkt som en lättare vårrock. 

Saman Amel:
Kavaj över rundhalsad stickad tröja
Saman Amel:
Kavaj med glencheckruta över polotröja
Saman Amel:
En klassisk tolkning av kostymen i såväl avslappnat som formellt utförande.
Saman Amel:
Brunt, beige och benvitt utgör i många fall basen i Saman Amels uttryck.
Saman Amel:
Kombinationer i låg kontrast med en sober och lyxig känsla. Notera den vaniljvita kavajen i 100% kamelhår från Loro Piana.
Saman Amel:
Kostym med stickad piké.
Saman Amel:
Dubbelknäppt smoking i svart linne från Solbiati (Även översta bilden)
Dela på Facebook
Tweeta