Så funkar streetwear

 |  Publicerad 2006-10-14 16:49  |  Lästid: 2 minuter

Bild 315411Streetwear är ett ämne som väcker starka känslor hos många här på Manolo.se. ”Tonårskläder” är ett av uttrycken som använts, och vissa tycks ha uppfattningen att dressade kläder står högre på skalan för stilmässig medvetenhet. Då streetwear är något som ligger mig varmt om hjärtat tänkte jag försöka ändra den inställningen, eller åtminstone ge en liten bakgrund till hur kulturen fungerar. Ett anspråkfullt uppdrag, men jag ska försöka mitt bästa. Förhoppningsvis ökar förståelsen en aning då.

Medvetenheten
Den första myten som måste avlivas är att streetwear inte har lika mycket tanke bakom sig som dressade kläder. Tvärtom är det ett lika stort fokus på varumärke och designers som det är i den vanliga modevärlden. Och precis som det kan vara svårt för ett otränat öga att se skillnad på en dyr och en billig skjorta, kan det vara svårt att uppfatta skillnaden mellan dussintryck på H&M och en t-shirt från Mishka. Men de som är intresserade, de ser skillnaden. Precis som med välgjorda dressade kläder.

Butikerna
Ett tjugotal butiker runt om i världen driver utvecklingen genom att exklusivt sälja limiterade upplagor. Colette i Paris och Hong Kong-baserade Concept Shop är två av de butikerna som är frekvent förekommande. Många av släppen i de fysiska butikerna ger upphov till långa köer på sant Sagan om ringen-manér.


Samarbetena
Samarbeten mellan olika märken är mer regel än undantag, något som ger upphov till roliga kombinationer. Vans och Marc Jacobs är ett exempel som vi nämnt tidigare. Dessa samarbeten benämns ofta med ett x mellan de två varumärkena - Nike x Stussy World Tour exempelvis.

Konsumtionen
Streetwearkulturen har idag ett oerhört högt tempo och ett starkt produkt- och konsumtionsfokus. Bloggar som Hypebeast, High Snobiety och Slam x Hype rapporterar dagligen om vilka nya produkter som släppts i de olika butikerna, men sällan om generella modetendenser så som man ofta diskuterar höst- och vårtrender exempelvis. Icke desto mindre finns liknande teman att hitta. Att trycka hela plagg med ett enda mönster, så kallat all over print, är en sådan trend som syns tydligt just nu.

Varumärkena
Att lista vilka varumärken som är hetast just nu är en omöjlighet, men det finns en del som man bör känna till. Nike (sneakers), New Era (kepsar) och aNYthing (främst t-shirts) är några av de namnen som dyker upp ofta. Listan kan göras precis hur lång som helst, lägg gärna till era favoriter bland kommentarerna!

(Bild från MHI hos We Sold Out)


Dela på Facebook
Tweeta