Rubato lanserar den perfekta skjortan

Varumärket Rubato lanserades för snart ett år sedan och vi har suttit ned med grundarna för att prata om företagets senaste lansering.

Andreas Weinås  |  Publicerad 2020-05-21 16:57  |  Lästid: 4 minuter

Ni läsare kunde ta del av Rubatos första lookbook i september förra året här på Manolo. Varumärket var resultatet av Carl Pers och Oliver Dannefalks ambition att skapa plagg man själva saknade på marknaden. Den första kollektionen präglades av stickat som med sin tydliga prägel och kortare silhuett gav en vintageinspirerad känsla men i ett modernt utförande. Modellerna var klassiska med rundhals, polo eller v-ringad krage i en gedigen lammull som gjorde plaggen både slitstarka och prisvärda.

Så här snart ett år in i processen av att starta ett eget varumärke lanserar man sin andra tydliga produktgrupp: Buttondownskjortan. Vi satt ner med grundarna och pratade lite om hur utvecklingen gått till samt vad som väntar i framtiden från Rubato.

Ni lanserade varumärket Rubato i slutet av förra sommaren, hur har responsen varit så här när det snart gått ett år sen starten?

– Den har varit överväldigande! Att få all fantastisk feedback som vi får från våra kunder och att känna att det finns en längtan efter och ett behov av det vi gör är mer än vi kunde drömma om.

Er första kollektion bestod av stickade plagg och kepsar men nu presenterar ni en helt ny kategori i form av skjortor, hur gick tankarna här?

- Stickat råkade bli den första produktkategori som vi lanserade men tanken har aldrig varit att Rubato bara ska göra stickat. Vi gör det vi själva vill ha och kommer att lansera fler kategorier framöver. Men allt vi gör måste kännas färdigt och vi stressar inte fram något bara för att kunna lansera det snabbt. 

Att uppföljaren till det stickade skulle vara en skjorta kändes självklart. Vi pratar mycket om saker man vill bära och hur man vill bära dom och vi insåg rätt snabbt att allt vi själva ville ha kompletterades eller grundade sig i tanken på en bra skjorta.

Passformen är rak utan att för den delen bli för vid och kragen har den perfekta rullen. Det är skjortan man sträcker sig efter när man vet exakt vad man ska ha på sig men också när man inte orkar lägga ner någon tid på det. En bra skjorta helt enkelt.

Vilka fler spännande produktgrupper eller lanseringar kan vi se fram emot inom kort?

- Vi jobbar ständigt med produktutveckling både med befintliga plagg men även inom nya produktområden. I och med att Covid-19 har drabbat hela världen på alla olika plan så har vi också haft tid att sakta ner och verkligen värdera vad vi vill satsa på framöver. Med det sagt så tar det tid, ingen produkt släpps förens vi är helt nöjda och vi känner att den passar in. Men hösten blir spännande...

Hur ser ni på utmaningen i att presentera en variation av produkter och samtidigt behålla en röd tråd i verksamheten?

- Vi vet om att vi inte uppfinner hjulet med våra produkter utan vår ståndpunkt har varit att förfina och förbättra, ändra och uppdatera. Det är absolut en smal nisch men vi märker också att folk vill ha en produkt som är genomtänkt, välgjord och relevant för olika områden i livet.

Om vi ständigt jobbar mot det målet kommer vår röda tråd alltid vara närvarande och med hjälp av visuell kommunikation och estetisk känsla hoppas vi att det syns när det är Rubato som står bakom.

Vi lever i en minst sagt märklig tid och hur tror ni att man kommer konsumera mode och kläder de närmsta åren?

- Förhoppningsvis på ett klokare sätt. Att folk nu får tid att rannsaka sig själva och sitt konsumtionsbeteende och kanske köper förre plagg men bättre tror vi inte bara gynnar hela planeten utan även mindre, nischade märken som vi som försöker göra plagg som blir kundens favoriter och skall tålas att användas i många år framöver.

Dela på Facebook
Tweeta