Rapport om unga mäns klädstilar

 |  Publicerad 2005-01-13 21:41  |  Lästid: < 1 minuter

Bild 314490Philip Warkander, vid Centrum för konsumentvetenskap på Handelshögskolan i Göteborg har skrivit en rapport om unga mäns klädstilar (pdf-fil). I rapporten, som har titeln ”Jag vill att det ska synas att jag bryr mig” -unga män om sina klädstilar, intervjuas fyra män i åldrarna 18-27 år om kläder och manlighet.

Utdrag:
Även om 1980-talet nu känns avlägset finns manlighetsdiskursen representerad av den nye mannen fortfarande kvar. Marknaden för herrkläder fortsätter att växa, detsamma gäller hudvårdsprodukter samt mode- och livsstilsmagasin för män. Siffrorna talar sitt tydliga språk; även om området än så länge är förhållandevis (jämfört med damavdelningarnas försäljningssiffror) smalt finns det en köpstark grupp som gärna lägger pengar på sitt yttre, oavsett om det gäller kläder, träning eller hudvård. Att vara utseendemedveten är inte något som står i kontrast till att vara manlig, att vara utseendemedveten kan tvärtom vara ett sätt att vara manlig.

Dela på Facebook
Tweeta