Parfymmärken – Chanel

Efter ett längre uppehåll är det återigen dags att ta upp artikelserien om världens främsta parfymtillverkare – denna gång med superklassiska Chanel. Ett anrikt dofthus med som satt tydliga avtryck i parfymvärlden. Nu aktuella med herrdoften Bleu de Chanel.

Olof Enckell  |  Publicerad 2010-09-16 10:26  |  Lästid: 2 minuter

Chanel är kanske främst förknippad med sin doft No. 5 som betytt lika mycket för det franska parfym- och modehuset som trenchcoaten för Burberry.  Doften lanserades redan 1921 efter recept av legendariska Ernest Beaux och än idag är doften märkets allra mest sålda. Som lite rolig kuriosa har märket sedan starten använt sig av samma leverantör av jasminrosor, vilket sägs vara en central del i doftens själ. Chanels första utpräglade herrdoft kom 1955 med Pour Monsieur. En elegant och diskret doft med inslag av bland annat citron, neroli, kardemumma, cederträ och vetivergräs.    

Sedan 32 år tillbaka är Jacques Polge ansvarig för parfymhusets samtliga dofter. Polge står bland annat bakom friska Allure Homme, machostinna Antaeus och Egoïste, som när den lanserades 1990 väckte viss uppståndelse. Inte minst efter den mycket speciella reklamfilmen regisserad av Jean Paul Goudes.  Det som främst utmärker själva doften är en rik mängd av sandalträ, vilket när Egoïste lanserades främst var förknippat med mer feminina dofter.

Polge beskriver själv sin senaste skapelse Blue de Chanel som en något mer nedtonad doft med träiga och kryddiga inslag.  Bland doftens toppnoter återfinns citron, vetivergräs och rosépeppar medan grapefrukt, ceder samt labdanum bildar doftens hjärta. Bland basnoterna återfinns bland annat sandalträ, ingefära och olibanum. Reklamfilmen för Blue de Chanel är regisserad av ingen mindre än Martin Scorsese och frontas av franska skådespelaren Gaspard Ulliel.





Dela på Facebook
Tweeta