Pälsens återuppståndelse

Olof Enckell  |  Publicerad 2006-08-16 14:28  |  Lästid: 2 minuter

Bild 315275Inför den kyliga hösten har pälsen mött en ny renässans. Från att ha varit sinnebilden för den smaklösa hallicken har pälsen blivit ett stående inslag hos flera kända modehus höst/vinterkollektioner. Allt från trendiga märken som Alexander Mcqueen och Bottega Veneta till mer klassiska klädskapare som Corneliani och Zegna har anammat trenden.

Pälsen är verkligen ett intressant och minst sagt kontroversiellt plagg. Flera kända namn har öppet ställt sig som motståndare till pälsindustrin, bl.a. annat designern Stella McCartney och svenska supermodellen Marcus Schenkenberg.

Bortsett från etiken bakom pälsindustrin så återstår frågan om pälsens stilmässiga värde. Pälsen ses som människans allra första klädesplagg och har skyddat människor över hela världen ifrån kyla. Pälsen som vi känner igen den idag härstammar från sent 1800-tal då franska designers vända pälsen ut och in och det blev modernt att bära plagget med själva pälsen utåt. När bilen kom växte efterfrågan på päls som skulle hålla föraren varm. Under 1950-talet förfinade kända designers som Christian Dior och Balenciaga pälsen till ett riktigt modeplagg. Under 60 och 70-talet kom plaggets verkliga genombrott och har sedan dess synts på superstjärnor och playboys över hela världen.


Kända män som burit päls är bland annat Rod Stewart och Peter Sellers som bar en specialdesignad päls signerad italienska Brioni. Få glömmer väl Al Pacinos tweedrock med pälsförsedda kragar i filmen Donnie Brasco.

Bland höstens kollektioner används pälsen främst som en detalj på kragar och foder snarare än som huvudmaterial. Stilen varierar kraftigt och pälsen ses på allt från bombarjackan till den lite mer dressade rocken.

Dela på Facebook
Tweeta