På besök hos Leffot i New York

Idag gör en ny frilansskribent debut här på Manolo. Det är ingen mindre än journalisten och skoaficionadon Jesper Ingevaldsson som till vardags driver Sveriges främsta blogg om herrskor; Shoegazing.se som ni läsare kan finna till höger här på sidan under "Insytt". I dagens artikel har Jesper besökt den eminenta skobutiken Leffot i New York och fått en pratstund med grundaren Steven Taffel.

Jesper Ingevaldsson  |  Publicerad 2014-06-09 09:51  |  Lästid: 5 minuter

När New York-skobutiken Leffot öppnade för fem år sedan hade den knappt en enda besökare under flera dagar, idag är den troligtvis världens mest kända kvalitetsskobutik med kunder från hela världen. Allt tack vare en blogg.

Christopher Street ligger mitt i West Village, vilket brukar kallas för New Yorks bohemkvarter. Ett område som präglas av små butiker och trånga restauranger blandat med gallerier och fik med spartanska uteserveringer. När man kliver in i den eleganta och stilrena skobutiken Leffot i ena änden av gatan känns den först väldigt malplacerad. Lokalen är långsmal med svartmålade väggar och med vita fåtöljer kliniskt uppradade längs väggen, och ett vackert trägolv övergår mitt i lokalen nästan sömlöst i ett gigantiskt, avlångt träbord där några av världens finaste Ready to Wear-skor står uppradade. Snart vaggas man dock in i den öppenhet och värme som genomsyrar butiken och inser att den i allra högsta grad hör hemma i det här området.

Butikens grundare Steven Taffel är klädd i röd-vit-rutig skjorta, ljusa chinos och chukkas i brun mocka. Han hälsar igenkännande på de flesta av kunderna som kommer in och ser till att växla åtminstone några ord med nästan alla, samtidigt som hans perfektionistiska läggning skiner igenom när han går och justerar de uppställda skorna så att de ska stå i perfekta rader.


 

På besök hos Leffot i New York
Leffots butikslokal är relativt modernt inredd, och här finns utrymme för att ta in ännu fler skor. Mannen man ser Steven Taffel prata med på bilden är förövrigt Ron Rider, som bland annat grundat Rider Boot & Co, som var i stan och passade på att komma förbi och snacka skor.

Efter att ha jobbat i många år inom herrkonfektionsbranschen ville Steven för några år sedan starta en egen butik. I New York fanns många stora klädvaruhus med en del kvalitetsskor och många tillverkare hade egna butiker, men det saknades en renodlad herrskobutik med fokus på det högre kvalitetssegmentet som samlade flera olika tillverkare och mycket kunskap. 2008 slogs så dörrarna upp till Leffot (uttalas med tyst t).

‒ De första dagarna var det knappt en enda besökare inne i butiken, och det tog ett tag innan vi ens sålde ett par skor. Men de minns jag fortfarande, ett par J.M. Weston, berättar Steven Taffel.

Då var det han och hans fru som skötte butiken, och de hade en kille som hjälpte till med hemsidan, som var rätt tom på innehåll. Webbdesignern övertalade då Steven att han borde starta en blogg, och Steven började fota alla skomodeller som kom in och skrev kortare texter.


Plötsligt rullade det igång.

Bloggen fick ständigt fler läsare, bilderna spreds över nätet, och snabbt var Leffot känt över hela världen, trots att inte en enda krona lagts i marknadsföringsbudget.

‒ För oss har bloggen och på senare tid även sociala medier betytt oerhört mycket. Utan det hade vi varit betydligt mindre idag. Nu har vi också en webbshop, som står för kanske 30-40 procent av försäljningen, säger Steven Taffel.

Och Leffot har gått i bräschen för den här typen av renodlade kvalitetsskobutiker runt om i världen, som alla satsar på små eleganta butiker med ambitiösa hemsidor, bloggar, regelbundna trunk shows och mycket aktivitet inom sociala medier. Leather Soul som har butiker på Hawaii och i Los Angeles, Leather Foot i Toronto och Skoaktiebolaget i Stockholm är några exempel.


På besök hos Leffot i New York
Butiken har inte bara skor, här ett antal trevliga klockarmband i Cordovan från Chicago-garveriet Horween.
På besök hos Leffot i New York
Så kallad Museum calf-läder med sin karaktäristiska flammiga finish har blivit betydligt vanligare på senare år, när flera olika garverier erbjuder lädret till allt fler olika tillverkare. Det var dock John Lobb Paris som var först, och som fortfarande för många förknippas med lädertypen.
På besök hos Leffot i New York
Franska eleganterna Corthay kan det här med finish. Otroligt djup i färgerna.
På besök hos Leffot i New York
Ordentliga skor. Longwings från amerikanska Alden.

På det stora bordet mitt i butiken samsas skor från Saint Crispin's, Edward Green, Aubercy, Corthay, Gaziano & Girling, Alden, Church's och John Lobb.  Ovanpå en hel läderhud som ligger på golvet står mer casual modeller från Quoddy och Wildsmith, och de har också grövre kängor från exempelvis Wolverine. Ett väldigt brett utbud med andra ord, med fokus på premiumtillverkare. Exempelvis Saint Crispin's och Corthay kostar båda från 10 000 kronor och uppåt.

 

På besök hos Leffot i New York
Lite mer casual skor från bland andra Wildsmith, Quoddy och egna Leffot-labeln med skor tillverkade av Rancourt & Co.
På besök hos Leffot i New York
Tre modeller från Saint Crispin’s som butiken precis hade packat upp ur lådorna när Manolo var på besök.
På besök hos Leffot i New York
Saint Crispin’s mycket vackra sulor, med träpliggade midjor vilket gör att man kan skära sulkanten riktigt tajt då ingen rand och avlappssöm är i vägen.
På besök hos Leffot i New York
Läckra chelsea boots i två olika mockanyanser.

Då Leffot öppnade bara några månader innan banken Lehman Brothers gick omkull hösten 2008 och finanskrisen som skakade världen brakade lös, en kris vi fortfarande dras med sviterna av, så är det lätt att dra slutsatsen att de hade dålig timing.

- Men egentligen är det nästan tvärtom. Den ekonomiska krisen gjorde att många började fundera mer på sina inköp, och började leta efter ordentlig kvalitet. Det gjorde att många kom till oss, säger Steven.


Och bara under de fem år som Leffot funnits har Steven Taffel märkt av att intresset för traditionellt tillverkade skor har vuxit mycket.

‒ Kundernas kunskap om skor blir större och större. Även här är det internet som är förklaringen, det är lätt för folk att leta reda på information och lära sig. Man kan göda sina intressen på ett enklare sätt, säger han.

Butiker som Leffot både göder vårt intresse – och ser till att vi kan få utlopp för det.

På besök hos Leffot i New York
Leffot ligger mitt i West Village, som ofta kallas för New Yorks bohemkvarter.
På besök hos Leffot i New York
Steven Taffel, grundare och ägare till Leffot.
Dela på Facebook
Tweeta