P.Johnson Spring/Summer 2020

En av de mest inspirerande aktörerna på marknaden är australiensiska P.Johnson. Årets kampanj är fotograferad i Paris och med en styling helt rätt i tiden

Andreas Weinås  |  Publicerad 2020-06-09 12:25  |  Lästid: 3 minuter

P.Johnson har lyckats med något som ytterst få varumärken behärskat men nästan alla eftersträvar: Att associeras med en specifik stil och styling som blir direkt igenkännbar i företagets lookbooks och kampanjer. Företaget har i över tio år lekt med balansen mellan skräddade och lediga plagg där den knutna tröjan över axlarna varit den kanske mest signifikativa indikatorn.

Trots att grunden i företagets verksamhet är måttsömnadstjänsten så erbjuder man ett imponerande utbud av konfektion via sin egen webshop och framför allt har man utökat sitt uttryck från de mer klassiska kostymerna till en mer experimentell stil. Vi hittar puderrosa kostymer, pappakepsar och inte sällan innovativa och intressanta alternativ till smokingen. Mycket av stylingen och filosofin för tankarna till Ralph Lauren utan att för den delen kännas som ett plagiat. Framför allt känns det modernt och en tolkning av klassisk stil mer kopplad till personlig känsla än klädkoder och måsten. Det speglar hur åtminstone vi tror att män kommer konsumera klassiskt stil framöver.

Om man tittar på styling så som passform och snitt så ser vi en flört med 80-talets djupare skärningar på kavajerna men också en längre byxa med tydligt bryt på foten. Vad man tycker om det är såklart individuellt men det binder samman väl med den mer avslappnade känslan kring det skräddade.

Vi tittade närmare på vårens kampanj och valde ut några personliga favoriter.

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2023-11-29 11:15