Omega lanserar klocka via Instagram

Att nämna sociala mediers vikt idag känns tjatigt och knappast något nytt. För många av oss så är det via dessa kanaler som man hämtar mest inspiration. Detta är något som varumärken så klart förstått och börjat anpassa sig efter. Förra veckan såg vi ett mycket tydligt exempel på detta då Omega valde att lansera och sälja en limiterad specialupplaga av deras ikoniska krongograf Speedmaster Professional enbart via Instagram.

Olof Nithenius  |  Publicerad 2017-01-19 09:23  |  Lästid: 3 minuter
Omega lanserar klocka via Instagram

Varför detta skedde på detta sätt och på en tisdag är logiskt, det var ju #SpeedyTuesday. 

Vad menas med detta då? Jo, fenomenet #SpeedyTuesday startade för cirka 5 år sedan då Robert-Jan Broer som driver den idag så välkända holländska klockbloggen Fratello Watches började med att varje tisdag lägga upp en bild på en Omega Speedmaster samt använda hashtaggen #SpeedyTuesday. Detta anammades ganska snart av Speedmaster-entusiaster över hela världen som följde efter. Idag finns det fem år senare cirka 43000 taggar med detta namn och den ökar hela tiden. Fenomenet att vi som privatpersoner gör reklam på detta sätt är så klart ett varumärkes dröm. Omräknat så torde det vara gigantiska marknadsföringspengar som de tjänat på detta.

För att hylla Fratello Watches och alla Speedmaster fans samt detta fenomen så valde alltså Omega förra tisdagen att släppa en limiterad upplaga av 2012 klockor av en helt ny Speedmaster. Man kunde bara teckna sig för den via en länk på instagram och den tog slut på nolltid så är man intresserad så blir det till att bevaka andrahandsmarknaden.


 

Omega lanserar klocka via Instagram
Omega Speedmaster "SpeedyTuesday"

Själva klockan är för många Speedmasterfantaster väldigt intressant då den har en rad intressanta historiska detaljer som gör den lite unik.

Omega har hämtat stora delar av inspirationen till denna limiterade upplaga från en modell som heter Alaska Project III vilken skapades för NASA 1978.

NASA hade in sin kravspecifikation att klockan både skulle vara lätt att läsa och inte reflektera ljus, med andra ord lämplig för att bäras i rymden. När den nya modellen togs fram så valde man därför en borstad matt finish och stora tydliga markeringar och så kallade subdials.


En annan vintagedoftande detalj är det som entusiasterna av denna modell känner till som reverse-panda vilket är de tre silver/vita kronograftavlor som på den vanliga modellen är svarta liksom resten av urtavlan. Nu blir det en tydlig kontrast som alltså fanns på en modell som släpptes 1966.

När det kommer till urverket så är det ingen överraskning att man valde att behålla det mycket fina och pålitliga kaliber 1861 som är det samma som sitter i den vanliga Speedmaster Professional Moonwatch.

Vänder man på klockan så har den en solid baksida som förutom modellens ikoniska sjöhäst-medalj även har en gravyr som säger SPEEDY TUESDAY ANNIVERSARY - A TRIBUTE TO ALASKA PROJECT III samt det nummer i den 2012 stora serien som klockan har.

Modellen leveraras med ett exklusivt och lite vintagedoftande brunt läderband, ett NATO-band samt ett case i läder som går att rulla ihop.


Priset för denna klocka blev 52 000 kr vilket är drygt 10 000 mer än den vanliga månklockan. Nu är den som sagt redan fullbokad men vi gissar att den kommer att vara eftertraktad bland Speedyfantaster på andrahandsmarknaden.

 

Omega lanserar klocka via Instagram
Klockan levereras med flera band och ett fint läderfodral.
Omega lanserar klocka via Instagram
Omega lanserar klocka via Instagram
Klockans kronografregister är försedda med lysmassa som gör klockan lättare att avläsa i mörkret.
Dela på Facebook
Tweeta