Morjas lanserar – The Derby

Svenska skomärket Morjas har på kort tid vuxit fram som en prisvärd aktör inom randsydda skor med en produktion Spanien till ett pris under 2 500 kr. I dagarna lanserade man sin senaste modell: The Derby som är en klassisk wingtip i rustikt utförande.

Andreas Weinås  |  Publicerad 2018-11-01 07:23  |  Lästid: 3 minuter
Morjas lanserar - The Derby

Morjas Derby produceras likt deras Oxford i sex olika versioner så som Black, Burgundy, Brown och Medium Brown Calf samt Brown och Medium Brown Suede. Dessa är enligt företaget de färgtoner och material som bör finnas i den manliga garderoben och som enkelt går att kombinera med de flesta plagg och nyanser. Kalvskinnet har en närmast vaxad känsla som i karaktären påminner lite om cordovan med mjuka gåveck och lättputsad yta.

Derbyn är även baserad på samma läst som är en klassiskt rund och rustik sådan vilket passar väldigt bra till den här typen av skor. Den är randsydd och har en så kallad Storm Welt som sträcker sig 360 grader runt skon och bidrar till att skydda skon från väta där randen möter ovanlädret. Det är ett klassiskt inslag på ledigare fritidsskor och kängor. 

Modellen är en så kallad Full Brogue vilket innebär att den har en wingtip-söm samt broguemedaljong i tåpartiet och dekorering längs skons sömmar. Alla versioner av modellen kommer på en gedigen gummisula som är anpassad för att klara en svensk vinter med regn och snö. The Derby blir företagets mest exklusiva hittills och kostar 249€ i såväl kalvskinn som mocka. 


Ambassadör och ansiktet utåt för lanseringen är Nathaniel Asseraf, känd från bl a The Rake och vintagebutiken Broadway & Sons i Göteborg. 

 

Morjas lanserar - The Derby
Burgundy Calf i en djupt vinröd nyans (även översta bilden)
Morjas lanserar - The Derby
Black Calf
Morjas lanserar - The Derby
Brown Calf
Morjas lanserar - The Derby
Medium Brown Calf
Morjas lanserar - The Derby
Medium Brown Suede
Morjas lanserar - The Derby
Brown Suede
Morjas lanserar - The Derby
En slitstark och gedigen gummisula anpassad för det svenska vinterhalvåret.
Morjas lanserar - The Derby
Kampanjansiktet Nathaniel Asseraf i den bruna mockamodellen.
Dela på Facebook
Tweeta