Acne:s Jonny Johansson

Olof Enckell  |  Publicerad 2007-05-16 15:16  |  Lästid: 3 minuter

Bild 316096 Acne har gått från att varit förknippad med tonårsfinnar och taskig hud till att bli frontansikte för hela det svenska modeundret. Manolo fick en kort intervju med Acne:s grundare och chefdesigner, Jonny Johansson, som gömde de 100 första producerade jeansen under sitt skrivbord.

Hur känns det att ha klätt hela Sverige i era jeans?
– Har vi verkligen gjort det? Det gick fort (skratt). Tror inte riktigt att det stämmer, men jag är naturligtvis väldigt glad och stolt över att det gått så här bra.

Lägger du längre märke till du om någon på stan går omkring i kläder från Acne?
– I början gjorde jag det. Men samtidigt vill jag ju inte störa någon bara för att de har kläder från oss. Kan ju inte stå och glo på någon.


Acne är ju mer än bara ett klädmärke. Hur speglar sig detta på era kläder?
- Hela företaget är ju väldigt inspirerat av Andy Warhols factory. Vi gillar väldigt mycket Warhols tanke med en massa olika kreativa människor under samma tak. Idéerna kommer från väldigt många olika håll. Produktutvecklingen är inte så ensidig hos oss utan det händer alltid saker med våra kläder. Vi låter oss inspireras av varandra och skapa vår egen identitet.

Är Acne mer av en livsstil?
- För mig är Acne absolut en livsstil. Det är ju det jag jobbar med, men jag skulle inte säga att vi säljer en livsstil. Våra kläder är mer än bara ett plagg.

I en intervju för Attention säger du att du väntar dig motgångar för Acne i Sverige. Varför tror du det?
- Jag tror det är oundvikligt. Alla märken som funnits längre möter motgångar. Folk hoppar av, nya tillkommer och gamla återvänder. Det gäller att känna sin verksamhet väldigt väl.

Kommer jeansen fortfarande vara Acnes största verksamhet?
- Jeansen är ju det viktigaste plagget i garderoben. Det är där mest energi finns och jeansen uteslutande vår utgångspunkt när vi skapar. Vi pratar ofta om en jeanssjäl.


Kommer utbudet av skor och accesoarer för killar att utökas ännu mer?
- Ja, säkert! Vårt samarbete med Tretorn var mycket spännande. Vi blev tillfrågade från fler andra varumärken som Adidas och Nike, men vi kände ingen riktig koppling till dem. Tretorn har en svensk känsla och man är uppväxt med Tretorn. Det var väldigt spännande att få vara med att förändra och förnya.

Skulle du beskriva Acnes design som typiskt svensk?
- Det är helt ointressant om vår design är svensk eller inte. Det där är väldigt konstigt, ju mer internationell man blir desto mer svensk blir man.

Acnes design är ju ganska ren och klassisk. Vad är svårigheterna med att skapa den typen av kläder?
- Ju enklare desto svårare. Jag gillar plagg som man kan ha en relation till. Det är alltid roligt om man kan skapa någon klassiker och plagg som blir någon annans personliga favorit.

Vad har du själv för favoritplagg från Acne?
- Det är absolut mina första jeans som jag gjorde, Acne Mic. Det gjorde jag helt efter min konstiga kropp, men de håller än.


Vad är receptet bakom att skapa tidlösa plagg?
- Visste jag det så skulle jag inte syssla med något annat. Jag tror det handlar om att göra något med hjärtat.

Vad krävs som designer för att slå kommersiellt?
- Jag tror det krävs personlighet och karaktär. Det är en väldigt stor skillnad mellan kommersiella designers och konstnärer. Jag är inte tillräckligt smart för att bli konstnär. De är högintelligenta människor.

Har känns det att ha blivit utsedd till modesveriges mäktigaste person av King?
- Det är naturligtvis oerhört smickrande. Men jag är inte helt säker på om jag är en sådan makthavare.

Varför tror du att du har fått priset?
- Har ingen aning. Lång och trogen tjänst kanske (skratt). Det vet nog King bättre.


Foto: Jörgen Ringstrand

Dela på Facebook
Tweeta