Manolo möter – Phillip Car från Saint Crispin´s

En av de största förmånerna med att jobba med Manolo är möjligheten att träffa personerna bakom alla dessa fantastiska företag vi skriver om varje vecka. Idag går vi på djupet och pratar skor, stil och historia med Phillip Car; mannen bakom premiumtillverkaren Saint Crispin´s.

Andreas Weinås  |  Publicerad 2016-02-29 10:12  |  Lästid: 7 minuter
Manolo möter - Phillip Car från Saint Crispin´s

Vid det här laget känner våra trogna läsare garanterat till historien bakom företaget Saint Crispin´s. Vad som skulle komma att bli företaget startade 1985 med produktion av bespokeskor och 1992 registrerades namnet Saint Crispin´s för första gången. 

2003 anslöt den person som nu är främst förknippad med företaget nämligen Phillip Car och har med en kombination av ett hantverk i världsklass och en extremt effektiv affärsmodell tagit Saint Crispin´s till av de högst ansedda producenterna i världen. 

Vi fick möjligheten att intervjua Phillip under hans senaste Trunk Show hos Skoaktiebolaget i Stockholm.


Vad är det enligt dig som gör Saint Crispin´s unikt på marknaden idag?

Vi är fortfarande ett väldigt litet företag och vår produktion är baserad på enstaka beställningar. Det innebär att vi koncentrerar oss främst på MTO-beställningar med en väldigt snabb leveranstid på ca 8 veckor.

I vår mening skall de som väljer att specialbeställa en unik modell inte behöva betala mer än för en standardversion av motsvarande kvalitet. Eftersom varje par produceras individuellt finns det i vår mening ingen anledning att det skall kosta mer för att vi tar skinn från en hylla istället för en annan. Den flexibiliteten och valfriheten är något jag tror våra kunder uppskattar hos oss.

Berätta lite om din bakgrund, hur hamnade du i skoindustrin? 


Helt slumpmässigt! Jag är utbildad civilingenjör och efter tre år som konsult fick jag frågan av min kusin om jag ville ansluta till hans företag och ansvara för administration. Efter finanskrisen 2008 valde min kusin att ta ett steg tillbaka och jag tog även över försäljningsansvaret.

Vad anser du är den viktigaste delen att ta hänsyn till när man köper ett par skor? Är det kvaliteten på ingående material, skons konstruktion eller passformen på foten? 

Jag skulle vilja påstå att i vårt prissegment bör alla de aspekterna finnas med vid ett köp. Det första jag brukar kontrollera är passformen för om personen inte är bekväm i skorna och de inte passar perfekt är det mindre chans att de kommer att användas. Nästa del är utseendet. Jag tror alla innerst inne vill få komplimanger för sina skor och vi försöker uppnå det genom väl avvägd design på våra modeller och läster. Sen är det självklart kvaliteten. Dels på själva skorna men även på saker som lådorna skorna levereras i. Jag skulle vilja påstå att våra skolådor är bland de mest sofistikerade i branschen och det är en konstant kamp med mina leverantörer för att uppnå den kvaliteten vi vill ha på alla dessa områden. Allt kontrolleras ner till detaljnivå.

För att inte tala om era skoblock...


Absolut! Skoblocken var från början en form av praktisk utveckling. Vi har sedan starten behövt att resa frekvent med väldigt mycket skor pga våra Trunk Shows. Även efter Rumänien öppnade upp för export var det besvärligt att skicka skor, särskilt prover och vi försökte komma fram till sett att reducera vikten på försändelserna. Till en början borrade vi ett hål i blocken som många andra tillverkare men i slutändan kände vi att det var handarbete som krävdes för att verkligen reducera vikten. Då vi gröper ur alla block för hand är det inte heller så enkelt att kopiera vilket är positivt för oss.

Samtidigt har vi inga hemligheter. Vi visar upp hela vår produktion på vår hemsida och vi välkomnar de som vill försöka att kopiera vårt hantverk.

 

Manolo möter - Phillip Car från Saint Crispin´s
Företagets fantastiska skoblock. (Foto: Dandy Shoe Care)

Vilka förändringar i konsumentbeteende har du sett sen du startade i branschen? 


- Något jag har märkt av är att pga internet, bloggar och Instagram finns nu otroligt mycket mer information tillgänglig. Ibland är detta något bra och ibland mindre bra. Det finns tyvärr en del av det jag brukar kalla "semi-kompetens" och "halvsanningar" som sprids. Ibland förvånas jag enormt av vad vissa via så kallade "experter" på exempelvis Styleforum skriver. 

Samtidigt är det såklart också bra med spridningen av information då transparensen i branschen blivit mycket bättre. Om någon tillverkare försöker fejka något eller ta genvägar i produktionen blir de idag ganska snabbt ifrågasatta. Jag tycker också det är bra att våra konkurrenter finns för det ser till att vi inte kan slappna av. Det är bättre att vara tydlig med vad skillnaden mellan våra olika företag så får kunderna själva välja vad som passar dem. 

Vad jag mer uppfattat har hänt är att fler yngre män har börjat klä sig bättre. Framför allt de senaste 3-5 åren. När jag började hade vi nästan uteslutande äldre kunder men de senaste åren har vi fått fler yngre, och jag kan säga: Sverige är i framkant när det kommer till detta i Europa. Även i USA och Asien ser man fler yngre män som lägger pengar på exempelvis klockor, kläder och skor vilket jag tycker är väldigt positivt.

Vad tror du om framtiden för premiumsegmentet inom skoindustrin?


- Det är relativt lätt för mig att svara på för egen del då vi exempelvis inte kan dubbla vår produktionshastighet eller volym. Vi behöver minimum 3-5 år för att utbilda en skicklig arbetare i fabriken och jag tror att internet hjälper oss en hel del. Hela shoppingupplevelsen ändrades med E-Commerce. Idag kan du beställa något på chans, testa det och sen skicka tillbaka det. Min fru gör det hela tiden. 

Det jag märker är att fler och fler människor idag lägger vikt vid personlig service och att bli väl bemötta av en kompetent säljare eller representant för företaget. Vi har valt att uteslutande arbete med fysiska butiker som denna (Skoaktiebolaget) där vi kan garantera att kunden får en bra service av personer som kan produkten. Det är ett shoppingbeteende jag tror fler vill tillbaka till som bygger på en personlig upplevelse.

Du reser väldigt frekvent världen runt för Trunk Shows och liknande, vilken kontinent är den bäst klädda egentligen?

Det är väldigt svårt att svara på. Sverige är tveklöst bland de ledande i Europa men det finns även extremt eleganta och välklädda herrar i exempelvis USA. Även Asien i form av Japan, Hong Kong och Kina har inslag av fantastisk stil. Ta mannen bakom butiken Brio Beijing; George Wang som ett exempel. Han är tveklöst en av de mest eleganta och stilfulla män jag träffat. 


Vad är den vanligaste frågan du får när du reser runt på Trunk Shows?

Det är framför allt två. Den första är från lite mindre erfarna köpare som undrar. -"Skorna är så dyra, kommer de hålla för alltid?". Jag svarar alltid - Nej, det är kalvskinn, inte Kryptonit...

Skinn kan alltid bli skadat av yttre våld eller brist på vård men om man tar väl hand om skorna och skickat tillbaka dem för omsulning med jämna mellanrum kan de hålla väldigt länge. 

Den andra frågan som ofta dyker upp är: "Kan du göra skor?"


Kan du...?

Jag kan men de skulle bli riktigt fula och ta en evighet att färdigställa. Även om jag teoretiskt skulle kunna är det inte min styrka i företaget. På samma sätt som jag inte skulle producera våra kunders skor så skulle jag inte använda vår chefskomakare till att göra vår bokföring. 

Vi har en fantastisk mönsterkonstruktör men allt hon gör är inte perfekt. Det är en del av utvecklingen att man testar nya prover och ibland blir det fantastiskt och ibland katastrof. Det är därför jag ofta försöker kommunicera med våra kunder när vi tar fram nya modeller och mönster. 

Ta dina skor du har på dig till exempel (Jag har på mig ett par ljusbruna Derbys av modellen 635). Vi har den här delen (tåhättan), den här delen och den här delen från olika befintliga modeller. Modellen var fram till nyligen inget vi hade gjort innan trots att alla element fanns framför oss. Det var faktiskt en annan svensk kund som föreslog den här kombinationen och vi valde att introducera den med en egen produktkod. 


 

Manolo möter - Phillip Car från Saint Crispin´s
Min ljusbruna derbys tillsammans med Phillips i mörkbrun kalv.

Vilken är den märkligaste beställning du kan minnas att du fått? 

- Det är galna nyanser av exotiska skinn. Det var exempelvis en kund som efterfrågade ett par nästan rosa skor i Krokodilskinn och ett annat i gul Ödla. Det händer även att det görs väldigt extrema kombinationer och då tillåter vi oss själva att säga nej till vissa beställningar.

Vi var inne på det lite tidigare men hur länge anser du att man som kund kan förvänta sig att ett par Saint Crispin´s skall hålla?


- Förutsatt att de vårdas som de skall och regelbundet sulas om av kompetent personal (med fördel skickas tillbaka till oss) så kan de hålla i en livstid. Självklart beror det till på vissa faktorer. Har du på dig skorna varje dag kommer de slitas betydligt snabbare och ha en kortare livslängd då fukten inte hinner avdunsta ur skorna och lädret mycket lättare spricker med tiden. Sen finns det många som tror att vissa skor är förlorade som vi sedan lyckats restaurera till fantastiskt resultat. Vi har till och med tagit det så långt att vi valt att acceptera omsulning och restaurering av skor från andra tillverkare också. 

Okej, skulle ni då randsömmen på ett par maskinrandsydda Edward Green eller John Lobb Paris sys för hand om de skickades till er?

- Det är en bra fråga. Faktum är att vi inte har någon Goodyear-maskin att sy randsömmen med i vår ateljé så de skulle absolut handrandsys. Problemet vid omsulning av andras skor är snarare då skorna helst skall ligga på en originalläst då vi inte har samt det faktum att vi behöver göra nya hål i ovanskinnet för randsömmen vilket vi inte behöver på våra egna där vi använder de gamla hålen. Detta går inte att göra hur många gånger som helst. Ur ett användningsperspektiv är det viktigaste att man inte använder skorna mer än ungefär var tredje dag och placerar skoblock i dem efter användning. 

Hur rekommenderar du att man som kund skall vårda ett par skor från Saint Crispin´s?


- Undvik att ha dem stående nära element eller direkt solsken. Jag hade en kund som hade element i sin garderob och alla hans skor var väldigt uttorkade pga detta. I övrigt är det relativt enkelt. Borsta dem med en hästhårsborste eller trasa. Sen rekommenderar jag användning av ett bra wax. Undvik kemikalier och produkter som Renovateur då den har rengörande egenskaper som riskerar att lösa upp och matta av den handmålande finishen på Crustskinn. 

Om du fick möjligheten att välja endast en modell ur hela er kollektion, vilken skulle det vara? 

- Det skulle vara en 105. Vår ikoniska fullbrogue oxford i en ljusbrun nyans (CRU607 eller CRU608).

På läder- eller gummisula?


- Läder! Alltid läder!

 

Manolo möter - Phillip Car från Saint Crispin´s
Phillips egna favoritmodell är fullbroguemodellen 105 i ljusbrun kalv. Självklart på lädersula.
Manolo möter - Phillip Car från Saint Crispin´s
Phillip Car tillsammans med Oliver Dannefalk från Skoaktiebolaget under deras senaste trunkshow.

Phillip Car och Saint Crispin´s är tillbaka i Sverige inom kort närmare bestämt 16-17 Mars då de genomför en ny Trunk Show hos Skoaktiebolaget. Det är denna gången endast bokade möten som gäller och vill man boka en tid för konsultation med Phillip hör man enklast av sig till sales@skoaktiebolaget.se

 


Dela på Facebook
Tweeta