Manolo möter Appletrees

Idag är det dags att bekanta oss med en ny aktör här på Manolo. Appletrees är företaget som anser att man inte skall behöva välja mellan en hög modegrad och god kvalitet. Med en kollektion av skjortor, scarfs och jeans producerade i Italien har man vuxit fram till en spännande aktör och öppnade nyligen sin första fasta butik på Sibyllegatan 29 i Stockholm.

Andreas Weinås  |  Publicerad 2017-05-04 08:45  |  Lästid: 4 minuter
Manolo möter Appletrees

Vi fick möjlighet att sätta oss ner med företagets grundare Victor Sandberg och Charles Murray för att höra hur de ser på företaget, varför det är viktigt med kvalitet och inte minst vad de tror om framtiden.

Vad och inte minst vilka är Appletrees?

Appletrees är ett modernt varumärke som vill leverera snygga kläder som följer kroppen samt är producerade med de mest hållbara och skönaste tänkbara kvaliteter som går att få tag på. 


Ni har ju bägge lång erfarenhet i kläd- och textilindustrin, hur kom det sig att ni valde att starta eget?

Vi valde inte att starta eget, vi valde att göra något som enligt oss saknades på marknaden. Kläder i tiden, som kunden känner sig omhändertagen och snygg i, där plagget förädlas med tiden du lever i det. Plagget ska inte äga dig, du äger plagget. 

Finns det en typisk kund för Appletrees och hur ser han eller hon ut?

En typisk Appletreeskund är en person som uppskattar samt förstår konceptet av högsta kvalitet och mår bra över tanken att våra kläder är rättvisa mot personen som tillverkat plagget och inte sliter för hårt på vårt klimat.


Kvalitet- såväl som prisnivån har ju sedan starten varit relativt hög, hur har mottagandet och responsen varit från kunderna på en ny aktör med skjortor som i vissa fall ligger närmare 3 000 kr?

Det var självklart en utmaning att slå sig in och konkurrera med kvalitativa varumärken med lång tradition. Det ser vi som en spännande utmaning. Vi båda har kött på benen från våra tidigare uppdrag i klädbranschen. 

Förutom klädmässor riktade mot branschen hade vi tre lyckade popup butiker vilket gjorde att vi kände att det var rätt tajming att öppna vår första egna fysiska butik på Artillerigatan 29 samt satsa hårdare på Sverige än vad vi initialt hade planerat. 

 


Manolo möter Appletrees
Företagets scarf och längre skjortmodell "All the time" .

När man ser era produkter och kampanjbilder känns det som ni valt att kombinera hög kvalitet med en högre modegrad än många kanske är vana vid när det kommer till skräddade kvalitetsskjortor. Hur går tankarna kring detta och finns det fördelar med att inte nödvändigtvis se sig som en konkurrent till de skräddade specialisterna som Finamore, Fray, Barba etc i samma prisklass?

Vi vill hylla kvalitet, inte bara i konfektion utan också kvalitet i levnadsstandard generellt. Det är fantastiskt att vår natur hjälper oss att producera så fina råvaror att göra kläder av. Varför ska den nivå av kvalitet bara vara för en typ av stil? 

Det har bara gått tre år sedan vår lansering men vi har redan nu fått många stamkunder i olika åldrar och stilar. Vi tror att Appletreeskunden är kreativ och jämställd individ som hellre blickar framåt i tiden än bakåt. Vi är en bra ingrediens i garderoben för den öppensinniga och kvalitetsmedvetna individen som inte nöjer sig med det näst bästa. 

Ni introducerade nyligen jeans i utbudet. Berätta gärna mer om bakgrunden till det beslutet samt vad ni valt att fokusera på i modell och materialväg.


Vi båda har en lång och genuin historia i några av dom största aktörerna i jeansindustrin. Victor var med att öppna Levis Premium's globala HQ i Amsterdam där han ansvarade för Levis Vintage Clothing globalt. Jag hade lyckan att lära från Victor under hans föreläsningar om både jeansens historia samt fritid. Vi båda älskar jeans och har jobbat med flera av dom största namnen där vi haft lyckan att samla en unik kunskap och nu gjort det på vårt sätt.

 

Manolo möter Appletrees
Jeansmodellen Rocket i japansk denim.

Sist men inte minst, hur tror ni varumärket Appletrees ser ut om 5 år?

Om fem år är Appletrees ett etablerat varumärke som förhoppningsvis är det bästa för både återförsäljare och konsument. Vi kommer att vara transparenta, fortsätta att inte ta genvägar samt fortsätta öppna fler lokala säljorganisationer i ett tiotal länder. Förhoppningsvis säljer vi så bra att vi även kan bidra starkt till utvecklingen i delen av världen som inte kommit lika långt när det kommer till demokrati, jämställdhet samt utveckla människors kunskap om hur vi kan leva trevligt utan att slösa mer än nödvändigt på moder jords resurser. För att allt ovan ska lyckas är det viktigt att vara lyhörd, skämma bort dom man älskar och göra det man kan för att göra världen en bättre plats, för alla! 


 

Manolo möter Appletrees
Manolo möter Appletrees
Dela på Facebook
Tweeta