Manolo minns 00-talet

Olof Enckell  |  Publicerad 2009-12-31 12:00  |  Lästid: 4 minuter
Bild 313341

Om några timmar firar vi in ett nytt årtioende. Men innan det låt oss blicka tillbaka på de tio gångna åren. Vilka trender har gjort ett avtryck och vad följer med oss in i 2010?

Bröstnäsdukens återupprättelse – Ingen accessoar kan sägas haft ett så starkt uppsving som bröstnäsduken. Från att ha varit en accessoar för personer med väldigt tvivelaktig karaktär skulle plötsligt alla pigga upp kavaj med en färgglad bit siden i bröstfickan. Nu kan de allra flesta skriva under på att det känns naket utan.


Flugans återkomst – Liksom näsduken har intresset för flugan varit enorm. Tillverkare som sålde färdigknuta flugor och klarröda sidennäsdukar i paket jublade. Kanske kan majoriteten av svenska män lära sig att knyta en fluga och slippa se bortkomna ut tills 2020?

Slipsens förfall – Efter att missbrukas i vingbreda knutar av sportankare för att sedan synas i trådsmalt utförande på mediokra schlagerdeltagare tappade många hoppet om slipsen. Men senaste åren intresset smått återhämtat sig. Inte minst för de virkade varianterna och de lediga slipsarna i ull eller kashmir. Men nej slipsen skall varken vara 15 eller 1,5 centimer bred.

Bild 313342
Fluga från Berg & Berg.

Dior Homme – Hedi Slimanes segertåg med Dior Homme där alla ville ha kläder som kändes som ett extra lager hud gick inte att missa. Supertight var ordet. På svenska hemmamarknaden gjorde Cheap Monday succé med sina rockigt smala jeans med stretch. Inbitna denimnördar såg rött, medan indiekids jublade över att äntligen ha hittat jeans som sitter som klistertejp.


Tom Ford – Egentligen är det fullt möjligt att tillskriva såväl 90 som 00-talet Tom Ford. Arbetet på Gucci och Yves Saint Laurent fick två trötta märken att uppleva en ny era. Med egna märket har Ford gått från superbegåvad designer till gud. I ett kostymlandskap där supersmala kavajslag och lite rockig silhuett dominerade gjorde Ford precis tvärtom. Ford har väckt det kompromisslöst välklädda herrmodet. Med kommande damkollektion och debut som filmregissör är det inte helt oväntat att Form även dominerar 2010-talet.

Bild 313343
Tom Ford, som vi är vana att se honom, i oklanderligt dubbelknäppt.

Thom Browne – En annan central figur under 00-talet är Thom Browne. En man lika hatad som älskad för sin krympta kostymsilhuett. Oavsett smak lär ingen ha undgått de korta byxbenen som fått en hel generation att tänka på vad de ha för strumpor på sig.

Jeansvåg – Under slutet av 90-talet och första hälften av 00-talet lanserades en uppsjö av svenska jeanstillverkare som Acne, Nudie och Cheap Monday. Senaste åren har fokus riktats mot jeans för denimfanatiker med märken som Indigofera och Denim Denom medan de större märkena breddat sig mot konfektion.


Chinosfrossa – Jeans i all ära. Det vi kanske främst tar med oss in i 2010 är chinosen som fullständigt exploderat senaste säsongerna. Jag minns en läsare som skulle sluta läsa Manolo om ordet chinos nämndes igen. Jag förstår faktiskt, det har varit ett jäkla tjat. Men låt inte chinosen som plagg stå till svars för detta.

Bild 313344
Chinos Dockers K1

Preppymode – Efter år av rätt brackigt mode med fotbollsstjärnor som stilförebild ville alla plötsligt se ut som hämtade ur en scen från Brideshead Revisited, Talented Mr Ripley eller Döda poeters sällskap. Det slängdes med ord som Preppy och sofistikerad akademikerstil. Allt samtidigt som modebutikerna började styla om sina affärer med dammiga böcker och uppstoppade fasaner.

Ofodrat – Ofodrade kavajer har varit på allas läppar senaste säsongerna. Allt från brittiska Savile Row-skräddare till excentriska italienare skalade av kavajen från mer eller mindre överflödiga detaljer. Lättare tyger i tvättade kvalitéer avdramatiserade kavajen som plagg ytterligare. Allt till glädje för oss som saknade alternativ till den stela svarta businesskavajen.


Bild 313345
00-talet blir insidan lika viktig som utsidan. Kavaj från Kilgour.

The Sartorialist – Få kan sägas ha haft samma makt inom herrmodet som streetstyleofotografen Scott Schuman, mer känd som The Sartorialist. Projektet som började med fotografier på välklädda människor från New Yorks gator har nu växt sig till ett måste i RSS-läsaren med åtskilliga miljoner stilsuktande besökare per vecka och flera uppmärksammade reklamkampanjer för bland annat Gant och nu senast med Burberry och The Art of Trench.

Bloggmode - Modebloggarnas framfart kan inte ha undgått någon. På bara några säsonger dök det upp hundratusentals bloggar fyllda med shoppingtips och chai latte, vilket kommit att kallas för en demokratisering av modet. Men om det finns otaligt många kvinnliga modebloggare lyser de manliga fortfarande med sin frånvaro. Liksom kvalitativt utbud för den som inte vill läsa om DennisM:s bantningstips eller Kissies kärlekråd. Vi lägger allt vårt hopp i att 2010 bjuder på något betydligt stilfullare.

Dela på Facebook
Tweeta