Manolo måttsyr – Sartoria Partenopea – Del II

Idag är det dags för del två i vår artikelserie om måttsytt från Sartoria Partenopea. Vi beskrev i första artikeln hur måttagning och tygval gick till men nu är det dags att titta över hur hantverket bakom kostymen ser ut och vår uppfattning om slutresultatet.

Andreas Weinås  |  Publicerad 2015-03-17 10:32  |  Lästid: 4 minuter
Manolo måttsyr - Sartoria Partenopea - Del II

Om vi tar vid där del I slutar så har vi lämnat alla uppgifter till företaget för att sätta igång med produktionen.

Produktion

All Sartoria Partenopeas produktion ligger i deras fabik i Neapel och regionens hantverkskultur genomsyrar arbetet. Det finns många kavaj och kostymproducenter från Neapel i både lägre och högre prisklass men vad som särskiljer Partenopea från t ex de lite billigare tillverkarna Gaiola och G.abo Napoli är att man uteslutande arbetar med en full kanvas-konstruktion med flytande mellanlägg.


För er som inte är bekanta med begreppen så innebär det att kavajens mellanlägg sträcker sig längs med hela framstycket på kavajen och inte bara bröstet och slagen. Konstruktionen är mer tidskrävande, ger ett renare fall och är av naturliga skäl därför dyrare. 

Just full kanvas kan vara ett luddigt begrepp då det egentligen bara beskriver att mellanlägget just täcker hela framstycket. Det beskriver däremot inte hur kanvasen är producerad vilket ofta är det som verkligen är avgörande för resultatet. Ofta när man diskuterar full kanvas nämns uttryck som floating canvas eller flytande mellanlägg. Det syftar till att mellanlägget inte är fixerat med lim utan fastpikérad i yttyget med ett antal fästpunkter. Vad ger detta då för skillnad för slutresultatet? Det gör helt enkelt att tyget får en möjlighet att röra sig lätt över kanvasen som i sin tur formar sig efter bärarens kropp. Konstruktionen, tillsammans med en riktigt bra tillskärning ger en överlägsen rörlighet och minskar den stela känslan som kan infinna sig i limmade kavajkonstruktioner. 

I Sartoria Partenopeas fall är det en serieproduktion men med hög hantverksnivå. Kavajerna har flytande mellanlägg men precis som Kiton, Caruso och andra premiumtillverkare på konfektion så är kanvasen sydd med en maskin som fäster den i ovantyget. Vill man ha handpikérad kanvas är det nästan uteslutande skräddarsytt som gäller. Man kan jämföra det med diskussionen "maskinrandsytt vs handrandsytt" i skovärlden. Skillnaden i känsla är inte jättestor på kort sikt, de övriga aspekterna i kostymen så som material och tillskärning är minst lika viktiga och bägge alternativen är överlägsna en limmad konstruktion.

Det är fortfarande mängder med detaljer på kostymerna som sys helt för hand hos Partenopea. Ärmisättningen, axlarna, knapphål och prickstickningen runt slag är några av dem. 


 

En detalj som ofta glöms av när det kommer till kvalitetskavajer är hur viktig avpressen är. Handsytt i all ära men sista pressen av kavajens slag, framstycke och ärmar är ofta minst lika viktig för ett perfekt fall. Detta skiljer ofta markant mellan bättre och billigare tillverkare där avpressen ofta blir platt och stel. Med en perfekt press kan man forma framstycket så det ger ett smalt och elegant intryck men fortfarande behålla mer volym för rörligheten. 

 

Manolo måttsyr - Sartoria Partenopea - Del II
Bilder från Sartoria Partenopeas produktion i Neapel.

 


Slutresultatet

Ca en månad efter eventet hos Spiga 3 fick vi ett samtal om att kostymen var klar och skickades till mig då jag är bosatt i Stockholm. Normalt sett så hade kunden självklart besökt butiken för en avprovning av det färdiga resultatet. Detaljer som byxornas längd anpassas till bäraren samt eventuella mindre korrigeringar om det skulle behövas. Dessa kostnader står i regel butiken för då de ingår i måttsömnadsservicen. 

Efter en uppläggning av byxorna var kavajen mer eller mindre klar.

 


Manolo måttsyr - Sartoria Partenopea - Del II
Slutresultatet.
Manolo måttsyr - Sartoria Partenopea - Del II

 

Summering

Slutresultatet blev enligt mig till stor belåtenhet. Kavajen är figurnära men med stor rörlighet. Kombinationen av breda slag, lite mer tilltagen längd och naturliga axlarna är alla detaljer jag verkligen föredrar. Kavajen är något längre fram än bak vilket hör till vanligheten i Neapel överlag. Samtidigt finns det så gott om sömsmån i fållen baktill att man utan problem kan länga den ytterligare 1-2cm om man känner för det. 

Jag gillar verkligen hur tyget föll ut i det färdiga plagget. Det är en matt grå/brun relativt tunn ull som saknar den borstade formella känslan. Det var något jag var ute efter och även om jag kanske inte kommer bära kavajen som uddakavaj så är byxan perfekt till exempelvis mörkblå kavaj.


Om man skall jämföra Sartoria Partenopea med andra konfektionstillverkare i samma prisklass tycker jag företaget står sig mycket bra. Som jag var inne på i första artikeln så har Partenopea en mer modernt skuren husstil än t ex Attolini eller Belvest vilket kommer påverka även slutresultatet på Made to Measure. Med modernt menar jag att t ex ärmvidden är något smalare och provstorlekarna något kortare. Klassisk neapolitanskt skrädderi har ofta en väldigt generös volym i överärmen kombinerat med ett litet ärmhål. Här har man tveklöst fått till det grunda ärmhålet men valt att inte göra en lika tydlig vattenfallsaxel. 

Priset på kostymen i detta tyget landar på ca 20 000 kr och bara kavaj runt 16 000-17 000 kr. Det är nästan halva priset av vad t ex Cesare Attolini eller Kiton tar för motsvarande kostym men samtidigt i samma prisklass som en del skräddarsytt. Här är det viktigt att komma ihåg två saker. Skräddarsytt har absolut den största potentialen att bli bäst men det finns samtidigt ingen garanti att man automatiskt blir nöjd. Att få ett helt individuellt mönster samt inte minst ett antal fittings är såklart väldigt bra men nackdelen är att det kan vara väldigt svårt att föreställa sig resultatet i förhand då man inte har någon provkavaj att inspireras av. 

Den fördel måttsytt av hög kvalitet har mot skräddarsytt är att ledtiderna är extremt mycket kortare. Många skräddare som besöker Sverige kommer några gånger per år och slutresultatet kan ta upp till ett år. Här tog det en månad. Samtidigt ställer det väldigt stora krav på Partenopea i det här fallet då man måste få till det på första försöket. Skräddare som bara tråcklar ihop kavajen mellan avprovningarna kan alltid korrigera mått fram och tillbaka vilket gör första måttagningen mindre avgörande. 

Servicen från Spiga 3 och Sartoria Partenopea var utmärkt rakt igenom och jag har inga problem att rekommendera tjänsten om man är intresserad av måttsytt i prisklassen. 


Dela på Facebook
Tweeta