Manolo måttsyr Eidos Napoli – Del I

Idag är det dags för första delen av första recensionen här på Manolo 2016. Det rör sig om ett projekt som startade under sena hösten och blev klart precis vid årsskiftet. Sen dess har jag använt produkten så mycket jag kunnat för att skapa mig en uppfattning och skall nu i två artiklar summera min syn på produkten såväl som servicen bakom en måttsydd kostym från Eidos Napoli.

Andreas Weinås  |  Publicerad 2016-02-04 09:16  |  Lästid: 7 minuter
Manolo måttsyr Eidos Napoli - Del I

Vi skruvar tillbaka klockan ungefär ett halvår. Det har precis blivit klart att företaget Eidos Napoli för första gången kommer finnas tillgänglig på svensk mark via företagets nya agent i skandinavien; Marcus Malmborg.  Marcus har tidigare arbetat med måttsömnad på bl a Rose & Born och har utöver Eidos även agenturen för Christian Kimber och Stoffa i Sverige.

Som trogna följare av Manolo säkert känner till så har Eidos egentligen sedan starten varit ett av mina absoluta favoritmärken och en aktör som enligt mig har en unik och väldigt inspirerande tolkning av herrmode. Den första officiella RTW-kollektionen i Sverige skulle vara tillgänglig nu till våren 2016 men redan från och med i höstas har Marcus kunnat erbjuda företagets kavajer och kostymer som måttsytt via sitt showroom på Strandvägen 7A i Stockholm.

Faktum är att bortsett från när Eidos själva genomför Trunk Shows är Marcus ensam i världen med att erbjuda företagets måttsömnadstjänst.


 

Manolo måttsyr Eidos Napoli - Del I
Marcus Malmborgs showroom på Strandvägen 7A med fantastisk utsikt över Nybrokajen.

Hur går då upplägget till när det gäller måttsytt från Eidos Napoli?

Förfarandet skiljer sig lite från andra aktörer vi testat men anledningen till detta känns väldigt väl motiverad. 

Måttprogramet består av ett antal grundstommar som man utgår från. Det finns två kavajmodeller. Ciro som är den modell vi främst förknippar med Eidos har stora slag och öppna quarters vilket flörtar en hel del med det florentinska skrädderiet. 


Tenero är den lite mer nertonade versionen som har slag på ca 9.5cm med en aningen högre gorget och en lite mer diskret silhuett. Bägge modellerna finns i enkelt- respektive dubbelknäppt utförande vilket ger dig som kund totalt fyra kavajval att välja mellan. 

Självklart kan man fortfarande välja alla detaljer individuellt så som utanpåliggande fickor, knappar, tyg etc men saker som påverkar snittet så som slagens bredd eller höjden på Gorgen är fasta. Samma sak med vart bröstfickan är placerad eller hur mycket kavajens quarters som öppnas. 

I byxväg finns även där två versioner. Modellen Lorenzo med dubbla framåtvinklade plisséringar och modellen Sal med en Flat front. Bägge finns i hög respektive normal midja. När man måttsyr går det självklart att anpassa midjan individuellt men man har fortfarande de två modellerna att utgå efter för att få en känsla över vad man vill ha. Många är inte vana vid en högre midja runt naveln och då kan det vara väldigt skönt att ha en provbyxa som ger en indikation på hur resultatet kommer kännas.

 


Manolo måttsyr Eidos Napoli - Del I
Ett par av de knappalternativ som finns att välja på.

Anledningen till att man valt att begränsa valmöjligheterna inom sin måttsömnad är för att Eidos är ett varumärke med en tydlig visuell profil snarare än en MTM-specialist i första hand. Designern Antonio Ciongoli är noggrann med att man fortfarande bevarar företagets snitt, estetik och filosofi men istället anpassar produktens mått och passform efter dig som bärare på bästa sätt. 

När man läst detta tänker man kanske "Är det MTO snarare än MTM?". Så är inte fallet även om MTO också erbjuds (MTO=Made to Order dvs att man korrigerar i princip inga mått utan ändrar bara tygval från konfektionsmodellen).

De måttsydda produkterna anpassas efter dina mått och i mitt fall korrigerade vi såväl höjden på kavajens axlar som framstycket utöver de enklare delarna som kavajlängd. Som jag ser det är Eidos MTM perfekt för dig som verkligen gillar företagets konfektion men av någon anledning behöver det anpassat efter dina mått eller önskemål om tyg.

Vad man startar med är att prova de grundmodeller som jag nämner ovan. Marcus har alla storlekar av bägge modellerna hemma och man får därför en tydlig bild vilket av de två snitten som tilltalar just dig som bärare bäst. Även om man kommer ta måtten från kunden kan det vara väldigt bra att utgå från den närmsta provstorleken. Dessa mått är konstanta från fabrik och genom att istället addera längd, bredd och höjd minimerar man risken att måtten förväxlas. 


Jag har sen tidigare ägare av en Eidoskostym i form av modellen Ciro med byxan Sal i 148 storlek. Den sitter förvånansvärt bra på mig för att vara konfektion och var något vi utgick från. I mitt fall som har något sluttande axlar valde vi att sänka dem en cm. Att markera midjan brukar snarare vara regel än undantag på konfektionskavajer men här såg vi att kavajens rygg var riktigt bra men snarare framstycket som var aningen stort. Detta är en annan av de stora fördelarna med måttsömnad. Att korrigera ett framstycke i en färdig kavaj där man placerat kanvas/mellanlägg är inte bara dyrt utan också väldigt få skräddare som är villiga att göra. När man måttsyr kan man enkelt styra så att man bara korrigerar fram (eller bakstycket för den delen) och får därmed möjligheten att forma plagget efter dig som bärare. 

Det vi la till var även en väst då jag var ute efter en tredelad kostym. Västen jag provade var i storlek 48 och satt så bra att vi valde att inte ändra några mått utan istället korrigera det färdiga resultatet om det skulle behövas. Anledningen till detta är för att just kostymvästar är väldigt enkla att korrigera då de saknar mellanlägg och har flera sömmar man kan lägga ut och ta in för perfekt passform. Självklart kan man även måtta en väst men risken är att man förlorar balansen och att den blir exempelvis för låg och försvinner under kavajen.

 

Manolo måttsyr Eidos Napoli - Del I
Provkavajer från Eidos för att fastställa modell och närmsta storlek.

Om vi går in på den mer tekniska biten av kavajerna och dess konstruktion finner vi en full kanvaskonstruktion med flytande mellanlägg i såväl Ciro som Tenero. En full kanvaskonstruktion syftar till att kavajens mellanlägg sträcker sig över hela framstycket och inte bara bröstpartiet (halv kanvas). Flytande mellanlägg innebär att kanvasen inte är limmad/fixerad utan har möjlighet att röra sig vilket ger en överlägsen rörlighet mot limmade kavajer. Det möjliggör också för kanvasen att forma sig efter bärarens kropp så att kavajen t om sitter bättre över tid. 


Då undrar man kanske varför inte alla gör kostymer med full kanvaskonstruktion? Det finns två svar på den frågan. Det ena är att det kräver en större kompetens i produktionen och det andra är att det är betydligt dyrare. 

Eidos affärsidé från första början var att agera ett prisvärt kvalitetsalternativ till Isaia för den något yngre kunden som inte hade möjlighet att köpa en konfektionskostym för 20 000 kronor. Ett alternativ för halva priset men som fortfarande höll en väldigt hög kvalitet, om än med mindre handsydda detaljer. 

Med en produktion i italienska Frosinone har man i min mening lyckats erbjuda några av de mest prisvärda kostymerna på marknaden. Konfektionskostymerna startar strax under 10 000 kronor och i måttsytt utförande på 12 500 kronor. Det är absolut mycket pengar men sett till vad man får och hur pass litet premium för MTM det faktiskt rör sig om är det väldigt intressant.

Är man inte ute efter just kostym finns det även måttsydda byxor som startar på 3 000 kronor eller uddakavaj på 9 500 kronor. Även ytterrockar är tillgängligt för måttsömnad och ligger på ungefär samma pris som kostym med viss variation då dessa tyger i regel är dyrare.


När man skriver "startar på" rör det sig hos många tillverkare om 2-3 tyger för att sedan ha en majoritet av tygvalen i ett betydligt högre segment. Det gör att många riskerar att bli besvikna då kostymen för 12 500 kr helt plötsligt kostar 16 000 kr i de tyget man gillar. 

Här är Eidos helt annorlunda vilket jag tycker är väldigt positivt. Instegstygerna (som innebär ett pris på 12 500 kr/kostym) utgör hela 60% av utbudet. Det finns självklart dyrare alternativ men många av dem är handplockade av Antonio och det rör sig inte om hela böcker från Loro Piana, Ariston eller Drapers som det i regel gör vid måttsömnad.

Jag fastnade själv för ett kritstrecksrandigt flanelltyg som Marcus låtit sy upp en provkostym i. Dels för att jag fram tills nu helt saknat en krita i garderoben och att jag verkligen tycker att Eidos formspråk passar bra till den typen av grövre tygval.

 


Manolo måttsyr Eidos Napoli - Del I
Några av tygerna som är utvalda för MTM-programmet. Här en helt underbar blå hopsack i ull. Perfekt för uddakavaj men kanske inte optimal som kostym.
Manolo måttsyr Eidos Napoli - Del I
En hundtand i brunt och beige med lite mer tilltagen storlek. Otroligt fint som höstkavaj tillsammans med bruna eller grå flanellbyxor.
Manolo måttsyr Eidos Napoli - Del I
Det kritstrecksrandiga tyg jag bestämde mig för men här i den lite mer diskreta modellen Tenero istället för Ciro som mitt val föll på.

I del II publicerar vi resultatet av kostymen jag valde att sy upp och jag skall försöka summera mitt helhetsintryck av såväl Marcus måttagning som produkten i sig. 

 

Manolo måttsyr Eidos Napoli - Del I
Bröstnäsdukar från Christian Kimber i Marcus Malmborgs showroom.
Manolo måttsyr Eidos Napoli - Del I
En tydligare bild av snittet på modellen Tenero.
Manolo måttsyr Eidos Napoli - Del I
Undertecknad bläddrar i en av de fantastiska böckerna av Glen Allsop som fotograferar alla Eidos kampanjer.
Dela på Facebook
Tweeta