Manolo måttsyr Cesare Attolini – Del III

Så var det äntligen dags för den tredje och sista delen av vår artikelserie där vi ger vår syn på en måttsydd kostym från Cesare Attolini. I förra artikeln gick vi igenom företagets imponerande hantverk och idag skall vi titta på det färdiga resultatet.

Andreas Weinås  |  Publicerad 2015-10-30 13:08  |  Lästid: 7 minuter
Manolo måttsyr Cesare Attolini - Del III

Som vi nämnde i första artikeln tar hela processen från måttagning och tygval till färdig produkt ca 6-8 veckor. Detta var fallet även för oss och när jag besökte Gabucci för att hämta ut kavajen var den bortsett från byxlängden helt färdig. 

Detta är den stora skillnaden mellan riktigt bra måttsömnad och skräddarsytt. Hantverksnivån behöver inte vara lägre, inte heller tygkvaliteten. Vad som skiljer är att man inom måttsytt har betydligt mindre chans att eventuellt korrigera sina fel (om man nu gör några sådana). Inom skräddarsytt har kavajen vid första avprovning ofta inte ens kanvas och man saknar ena ärmen, knappar, fickor etc. Då man i regel har 3 avprovningar inom skräddarsytt kan skräddaren få lite fler chanser att upptäcka ett eventuellt fel och då plocka loss de tråcklade delarna för att sedan skära om mönstret. 

Samtidigt är det många som har en väldigt stor övertro på skräddarsytt som att alla ens drömmar och fantasier besannas för att det klassas som Bespoke. Jag kan i ärlighetens namn säga att efter att ha testat och handlat en hel del mått- och skräddarsytt så finner jag min kostym från Attolini i många avseenden bättre än de skräddarsydda. Det kan röra sig dels om mjuka värden så som snitt, varumärke och känsla men även rent tekniskt där jag i princip aldrig varit med om en produkt där man fått samma smickrande silhuett utan att kompromissa med rörligheten. 

Att jämföra Attolini med måttsömnad från exempelvis Sartoria Partenopea känns fel då även om deras produkt är utmärkt så får man med dem mer av en modekostym med skyhögt hantverk. Attolini ger istället känslan av skräddarsytt där hela estetiken snarare härstammar från klassiskt skrädderi än dagens mode. 

Först och främst är bröstet och axlarna skurna betydligt rymligare än vad många är vana vid i dagens kavajmode. Har man kunskapen och kompetensen att inte behöva sy saker tightare för att ge dem en smal silhuett utan istället arbeta med att forma dem med skrykjärn och ånga får man en helt annan rörlighet och en betydligt bekvämare kostym. Den bredare axeln är ett annat exempel som härstammar från det klassiska skrädderiet. Idag har kavajaxlarna inom modeföretagen krypt in med flera cm trots att en ”Neapolitansk axel” ursprungligen var ganska bred för att förstärka de plisséringar som uppstod.

Vi var inne på ärmhål och överärm i andra artikeln och det är påtagligt hur mycket rymligare ärm Attolini klarar av att sy trots ett väldigt grunt ärmhål. Det kan kännas ovant till en början men fyller en väldigt viktig funktion för rörligheten. 

 

Manolo måttsyr Cesare Attolini - Del III
Neapolitansk axel.

Om man skall titta närmare på vad för detaljer jag valde och hur dessa uttryckte sig i färdigt plagg så kan man summera på följande sätt: Jag valde jag en enkelknäppt kostym med rullad 3-knäppning, fickor med lock och en extra biljettficka. Bröstfickan var av sorten ”Barchetta” som betyder liten båt och syftar till den svagt rundade formen. Kavajens slag är ca 9.5-10cm vilket må låta mycket men ur ett längre perspektiv snarare varit en normal bredd. Kavajens längd är även den i ett lite mer klassiskt utförande som når mina knogar när jag har ärmarna längs sidorna och täcker stussen baktill. 

Byxorna valde jag att göra utan plisséringar med en så kallad flat front och de har en något högre midja utan att för den delen vara extrem. Byxans silhuett är precis som kavajens rymlig men pga tillskärningen känns de smala och smickrande utan att vara i närheten av tighta över lår och vad. Fotvidden nertill är 19cm med 5 cm slag. 

 

Manolo måttsyr Cesare Attolini - Del III
Korrekt ärmlängd.
Manolo måttsyr Cesare Attolini - Del III
En byxlängd man brukar kalla ”No-Break” som slutar precis vid skon utan att bryta eller fladdra. Här tillsammans med ett par Adelaides från Riccardo Bestetti.

En annan detalj som det tog mig ett tag att sätta fingret på är den lite lägre Gorgen och placeringen av bröstfickan. Det är på inget sätt en låg sådan men när delar av branschen närmast har den placerad på ryggen känns det trevligt med ett litet mer balanserat intryck. Det möjliggör också för en något lägre knäppning och längre kavaj utan att för den delen förlora balansen i plagget. Detta är såklart nörderi och en detalj väldigt få reflekterar över men jag trivs bara bättre och bättre med. 

 

Manolo måttsyr Cesare Attolini - Del III
Den lite lägre Gorgen och bröstfickan är en fin detalj. Här tillsammans med en kedja från The Armoury och en bröstnäsduk från Rubinacci.
Manolo måttsyr Cesare Attolini - Del III

Intressant att nämna i sammanhanget är att många av de skräddade detaljer som jag nämnt ovan är saker jag för 3-4 år sedan kanske inte ens hade uppskattat. Då efterfrågade jag en yngre och trendigare silhuett än idag och därför är det viktigt att man funderar över vad det är man är ute efter när man beställer en kostym och särskilt i den här prisklassen. Vet man med sig att man gillar en mer modern silhuett eller kanske t om trendigt snitt så är det ganska stor chans att man t om blir besviken på den lite ”vuxnare” känslan och bör därför välja en tillverkare med fokus på detta. Är man däremot ute efter en lite mer klassisk form så tror jag man har stor potential att trivas i decennier med en kostym från Attolini. 

 

Manolo måttsyr Cesare Attolini - Del III
Kostymen i sin helhet.
Manolo måttsyr Cesare Attolini - Del III
Manolo måttsyr Cesare Attolini - Del III
Kavajens rygg.

Sammanfattning: 

I första artikeln skrev jag att det var närmare ett år sedan jag beställde kostymen och då kanske ni undrar varför vi inte skrivit om den förrän nu? Faktum är att vi valde att vänta med det då det är en så pass tidlös produkt utan direkt säsongsbegränsning och vi ville verkligen använda kostymen över tid för att bilda oss en uppfattning. Det är den kostym jag förmodligen burit mest det senaste året och har som säkert kort varje gång jag tvekar på vad jag skall välja. Det bör kanske också finnas i åtanke att kostymen på bilderna har just burits i närmare ett år och inte är perfekt pressad från fabrik. Jag vill dock mena att det är mer intressant att visa på hur en produkt faktiskt ter sig över tid.

Jag har varit inne på det tidigare men det tåls att nämnas igen. Hantverket och helhetsresultatet från Attolini känns i klass med eller bättre än mycket av de skräddarsydda plagg jag gjort. Samtidigt måste man såklart ha i åtanke att prisnivån också ligger i klass med eller t om över. Om man skulle väga för- respektive nackdelar mellan Attolinis måttsytt och skräddarsytt i samma prisklass mot varandra skulle jag kunna summera det såhär.

(Ha i åtanke att alla jämförelser bygger på att hantverk, tygval och pris ligger på motsvarande nivå. Alltså inte MTM vs Bespoke i allmänhet då det skiljer sig enormt inom dessa segment)

Nackdelar

Upplevelsen – Man förlorar lite av känslan och upplevelsen med de tre avprovningarna och det värdeladdade inom ordet ”skräddarsytt”.

Potentialen – Även om det inte finns någon garanti att man blir nöjd för att det är skräddarsytt så möjliggör de tre avprovningarna för att få till en perfekt passform även om man har en besvärlig kroppsform. Jag har dock sett otaliga exempel på skräddare som misslyckats fatalt trots ett antal försök och måttsömnad som blivit perfekt på första försöket så det är fortfarande bara en potential vi pratar om, ingen garanti. 

Priset – Det är omöjligt att komma ifrån att 35 000 kr som kostymen vi sydde upp kostar skulle vara något annat än väldigt mycket pengar för en kostym. Det är också självklart så att man får väldigt mycket kostym för halva det priset. Samtidigt anser vi att vad man faktiskt får för de pengarna står sig väldigt bra mot andra aktörer i den prisklassen. Det finns gott om tillverkare (Cucinelli, Tom Ford och RL Purple Label för att nämna några) i samma prisklass där man i vår mening får markant mindre för vad man betalar. 

Fördelar 

Tidsaspekten – Kostymen blir klar på 6-8 veckor vilket är otroligt mycket snabbare än vad de alternativ av resande skräddare kan erbjuda då tiden inte sällan är 6-12 månader. 

Föreställning av slutresultatet – När det rör sig om MTM så får man som kund möjligheten att prova företagets konfektionsmodeller och snittet blir således väldigt tydligt. Även om produkten kommer i ett annat tyg och efter dina mått så får du en klart tydligare bild av slutresultatet än första gången du beställer från en skräddare.

Snittet – Är man såld på Attolinis snitt är risken stor att man blir besviken om man försöker ”kopiera” det genom att skräddarsy hos någon annan. För bäst resultat rekommenderar vi att man väljer den aktör inom sin budget vars snitt faller en bäst i smaken. Ju mer man försöker ändra, ju större är risken att misslyckas.

Avsändaren – Oavsett vad man säger så är det något väldigt speciellt med en kostym från vad majoriteten av branschen anser vara världens främsta konfektionskostymer. Precis som man lägger in värderingar i ett köp av en klocka från Patek Philippe eller en bil från Ferrari så finns det en känsla i ett köp av Attolini som jag tror inte går att ignorera. 

Avslutningsvis vill jag tacka personalen på Gabucci vars service under hela den här processen varit fläckfri. Skall man beställa en produkt av den här kalibern genom en återförsäljare är det för mig otroligt viktigt med god kompetens och service och där finns det ingenting att klaga på. 

Kommentarer
Dela på Facebook
Tweeta