Manolo besöker Barbour del I

Barbours vaxade jackor hör till en av modevärldens allra främsta klassiker. Uppskattade av gammal som ung över hela världen och i alla tänkbara miljöer. I en tvådelad artikelserie har Manolo besökt fabriken i South Shields, nordöstra England, för att ta reda på hemligheten bakom succén.

Olof Enckell  |  Publicerad 2011-04-04 09:30  |  Lästid: 4 minuter

Historien om Barbour sträcker sig ända tillbaka till 1894 då
skotska John Barbour startade produktion av oljerockar i South Shields vid
Englands nordöstra kust.  Barbours rockar
blev snabbt populära bland traktens fiskare, sjömän och hamnarbetare som
behövde skydda sig mot Nordsjöns hårda väder. 1906 kom sönerna Jack och Malcom
in i företaget som då började marknadsföra märket även för människor ute på
landsbygden. De lanserade bland annat Barbours postorderkatalog som snabbt blev
en succé och som gav nya kunder över hela världen.

Starkast förknippat är märket tveklöst med sina vaxade
jackor. Idén är hämtad från segeltillverkare som skapade segel av lin
behandlade med linfröolja, vilket gav seglen vattenavvisande egenskaper.  Senare upptäckte tillverkare att lin blev för
tungt och började därför istället att använda bomull med samma behandlade yta. Med
detta material, även kallat Oilskins, skapade John Barbour sina allra första
rockar.  Problemet med materialet var att
det blev väldigt orörligt i kallare temperaturer och tenderade att få en
gulaktig ton efter användning. I mitten av 30-talet började därför Barbour att tillsammans
med andra aktörer utveckla nya typer av vax.

Vaxad bomull kommer
alltid att vara vårt huvudmaterial. Vi har med vår erfarenhet inom området lärt
oss att använda det till denna typ av plagg.  Samtidigt måste vi självklart förnya oss.
Senaste åren har vi arbetat mycket med lättare bomullskvalitéer, men även
börjat använda modernare material som Gore-Tex i vissa plagg, berättar Ian
Bergin, ansvarig för Barbours herrkollektion.


Designen till jackorna hämtas i princip uteslutande från
märkets arkiv och många av de allra mest klassiska jackorna har en rik historia
i sig. Ian visar upp de tidigare versionerna av International som i år firar
75-års jubileum, men vars historia sträcker tillbaka till redan 1920 då märket
lanserade sin första kollektion av motorcykeljackor. Duncan Barbour, som var
son till Malcom och en sann motorcykelfantast, startade sin karriär på företag
1928. Två år senare lanserade märket sina allra första motorcykeljackor då i
form av heltäckande overaller.  I takt
med att motorcyklarna blev allt snabbare blev också jackor smalare och kortare.
1946 lanserades så den slutgiltiga versionen av International med sitt
karaktäristiska midjebälte och den snedställda vänstra bröstfickan, som uppkom
för att göra det lättare att nå kartan samtidigt som en tygflärp skyddar vatten
från att läcka in. 

- Det är lätt att
överdesigna ett plagg med olika detaljer som egentligen inte fyller någon
funktion. Det som är spännande med Barbours många modeller är att alla karaktäristiska
detaljer fötts ur en idé om funktion. Att vi exempelvis började använda
manchester i kragen beror på att spåren i detta tyg transporterar bort vattnet
från kroppen, berättar Ian Bergin.   

 Barbour är fortfarande familjeägd och styrs i dag av Helen
Barbour och hennes mamma Dame Margret Barbour, vars man John Barbour, tragiskt
gick bort 1968. John var son till Malcom Barbour som styrde företaget fram till
sin död 1964. Det är under Margrets tid som företaget verkligen har blomstrat.
Margret ägnade mycket tid åt att effektivisera fabriken i South Shields som
startade 1957. 1981 introducerade hon märkets nya katalog där omslaget pryddes
av ett ungt lyckligt som promenerade i klassisk brittisk landsbygdsmiljö tillsammans
med sin Jack Russel.  Med den nya
kommunikationen blev Barbour närmast en symbol för brittisk livsstil och
landsbygd i synnerhet; "People who know the country know why the need a Barbour",
löd sloganen. Ur detta föddes även många av märkets verkliga klassiker som
Bedale, Border och Beaufort. Dessa kortare och mer avskalade jackor fick snabbt
fäste inte bara på landet utan även i stan där Barbours jackor blivit en sann
modeikon.  

      


Äldre upplaga av International.

Dagens International i lätt nylonkvalité.
Barbour Beacon Heritage.
Barbour Steve McQueen Collection.
Piren som ligger vid hamnmynningen i South Shields var länge Barbours logotyp och har nyligen tagits upp genom kollektionen Barbour Beacon som designas av japanska designern Tokihito Yoshida.
Dela på Facebook
Tweeta