Luca Faloni öppnar butik i Stockholm

andreas  |  Publicerad 2019-11-04 12:02  |  Lästid: 5 minuter

Affärsmodeller där man som företag som erbjuder hög kvalitet och maximal produkt för pengarna genom att sälja direkt till konsument verkar vara här för att stanna. Ett utmärkt exempel på detta är Luca Faloni, en specialist på framför allt stickat i kashmir som på kort tid vuxit till ett internationellt fenomen med egna butiker i såväl London som New York. Nyligen öppnade man dörrarna till sin första svenska butik i Sturegallerian och vi fick möjlighet att sätta oss ner med företagets grundare med samma namn för att höra bakgrunden till historien.

Berätta lite om bakgrunden och varför du startade företaget?

Efter att ha levt i närmare tio år utomlands slog det mig att jag i princip uteslutande handlade mina kläder på vägen hem till Italien. Att hitta den stil, passform och kvalitet som jag efterfrågade var antingen väldigt svårt eller förknippat med ett överpris i t ex USA. När jag jobbade i San Francisco kom jag för första gången i kontakt med affärsmodellen “Direct to Consumer” som användes av flera företag i olika branscher. Jag tittade närmare på varför traditionella företag inom klädindustrin var så pass dyra i förhållande till vad de erbjuder och kom fram till att problemet ofta ligger i marginalen som krävs vid försäljning genom tredje part, (externa återförsäljare). För mig blev det uppenbart att det borde finnas ett företag som erbjuder högsta italienska kvalitet direkt till konsument för ett skäligt pris.

Hur kommer det sig att fokus hamnade på just stickade plagg?

Vårt fokus ligger på klassisk design i exklusiva material. Under min uppväxt i Italien var alltid material något jag uppskattade och när jag drog igång företaget ville jag att fokus skulle ligga på exklusiva material som håller stilen över tid. Här föll det sig naturligt att starta med stickat i kashmir pga fiberns naturliga egenskaper men vi arbetar också väldigt mycket med linne för vårens kollektioner.

Stickad polotröja i 100% kashmir

Vad tror du är nyckeln till företagets framgång?

Sen dag ett har vi haft en tydlig filosofi kring att försöka göra några få saker, riktig bra. Vi samarbetar med producenter med stor erfarenhet i Italien och fokuserade på en tidlös design samt gjorde plaggen tillgängliga globalt via våra egna kanaler. Kvalitet och enkelhet är kärnan i vår verksamhet och istället för att designa en ny kollektion för varje säsong arbetar vi med att uppdatera och addera inslag efter hand för att optimera den. Genom att göra så kan vi konstant lära oss, utvecklas och växa.

Berätta lite om företagets produktion? Vart hittar ni fiber, garn och vart produceras själva plaggen?

Generellt så producerar vi alla våra plagg via familjeägda företag i norra Italien med lång hantverkstradition inom området. Även när det handlar om tyger letar vi bland våra italienska leverantörer över hela landet. T ex jobbar vi med vår borstade bomullsvara från Grandi & Rubinelli i Novara och vårt linne från ett familjeföretag i närheten av Monza.

När det handlar om kashmir är vi stolta att arbeta med Cariaggi som är en av världens främsta framställare av kashmirgarn. I över 60 år har tre generationer av Cariaggi-familjen arbetat med att förfina processen i att ta fram kashmirgarn från fiber som kommer från inre Mongoliet. Med kashmir handlar allt om fiberns längd och tjocklek där de längsta och tunnaste fibrerna håller högst kvalitet. Desto längre fibern är, ju mindre chans är det att plagget nopprar och ju tunnare den är, desto mjukare kommer den uppfattas.

I regel mäter kashmirfiber mellan 28-42 mm i längd (våra är minimum 40mm) med en diameter på 15-19 micron (våra är alla mellan 15-15.5 micron).

Kashmirfiber som spinns till garn

Luca Faloni öppnade nyligen sin första svenska butik i Stockholm. Vad kan du berätta om det?

För oss är det viktigt att ha en liten direktförsäljning i butiksled i våra nyckelmarknader. Efter öppningen av våra butiker i New York och London tittade vi på ytterligare städer som utgjorde stor andel av vår onlineförsäljning. Stockholm var en av våra fem största i detta avseende. Sen tror jag att den svenska mannen har en klassisk stil och smak som ligger i linje med vårt sortiment samt att Sverige har ett kallare klimat som passar väldigt bra med t ex kashmir och borstad bomull.

Vi började söka efter en lokal och hittade en väldigt vacker yta i Sturegallerian. Vår filosofi är att en butik skall kännas som ett andra hem, ett ställe där du vill spendera tid, diskutera eller bara sitta ner och ta en kaffe medans du ser över utbudet.

Företagets nya butik i Sturegallerian i Stockholm

Kollektionen genomsyras av en färgpalett i klassiska och neutrala toner. Finns det någon specifik tanke bakom det?

Det gör det absolut. Majoriteten av kollektionen domineras av italienska pasteller och inte sällan med en melerad effekt. Fördelen med detta är att det är elegant utan att bli tråkigt och fungerar i såväl lediga som mer dressade sammanhang. Varje säsong adderar och experimenterar vi med nya färger för att komma fram med nya spännande val.

Företagets skjortor i borstad bomull

Vi har pratat mycket om stickade plagg och skjortor men kan vi vänta oss några andra produktgrupper inom kort?

Rörande nya produkter och modeller så växer detta organiskt och vi prioriterar alltid att introducera nyheter i en befintlig produktkategori framför att skapa en helt ny kategori.

Med det sagt så har vi tittat mycket på byxor och kommer introducera enklare versioner av dessa inom kort. Ambitionen är att göra mycket på det här området över tid och framför allt kunna ta fram modeller som fungerar i såväl lediga som mer formella sammanhang. Om vi pratar om nyheter kring tyg och material så arbetar vi för fullt med att ta fram intressanta blandningar av fiber som kompletterar varandra. Nästa sommar lanserar vi exempelvis silke/bomull och silke/linne i våra skjortor och pikéer.

Har du några personliga favoriter från höstens kollektion?

Vår hoodie i kashmir är definitivt en personlig favorit som jag bär såväl på kontoret som varje gång jag flyger. Den är otroligt bekväm, funktionell och vacker på samma gång och är ett betydligt mer elegant alternativ till den klassiska hoodien. När det blir riktigt kallt brukar jag välja vår Chunky Knit. Det är en tyngre kvalitet med rejält med kashmir som bara blir mjukare med tiden.

Chunky Knit som produceras i en matig 4-ply kashmir
Kommentarer
Dela på Facebook
Tweeta