Klockvärldens 25 klassiker – IWC Flieger

Vi har tidigare i den här artikelserien framhållit Breitling som det klockmärke att allra starkast förknippas med flygning. Den enda riktiga utmanaren är IWC, som sedan trettiotalet producerat flygarklockor väl värda att titta närmare på.

Mikael Englund  |  Publicerad 2011-08-25 10:24  |  Lästid: 4 minuter

Internation Watch Company, eller IWC som det
nästan alltid refereras till, är tillsammans
med Rolex, Breitling och Omega ett av de
fyra stora premiummärkena.  Liksom de övriga
tre är IWC kanske framförallt känt för sina modeller med praktiska syftet, som
tidigare nämnda Ingenieur och Flieger-linjen, som uppkom 1936 då märket släppte sin ”Spezialuhr für Flieger”. Modellen, som tillverkades fram till 1944, hade antimagnetisk
balans för att inte störas av all utrustning i flygplanen, vridring för att
hålla koll på tider samt var justerad för temperaturer mellan fyrtio plus- och
minusgrader. Trots att den aldrig benämndes så ursprungligen kallas denna
modell bland samlare för Mark IX och för
att fira företagets 140-årsjubileum släpptes den
2008 i en nyutgåva i IWC:s ”Vintage”-linje.  

1944 släpptes en modell som i sig inte var avsedd
för piloter, men som blev betraktad som en efterföljare till originalmodellen;
Mark X eller WWW som den kallades av brittiska försvaret. WWW (Watch, Wrist,
Waterproof) var en enhetsklocka för försvaret som upphandlades från tolv olika
tillverkare som Jaeger-LeCoultre, Omega, Lemania, Longines och så IWC, som stod
för 6000 exemplar.

Denna ersattes av seriens verkliga klassiker,
Mark 11 – en ”riktig” pilotklocka som tillverkades i mer än trettio år efter
sin introduktion 1948. Precis som föregångaren var det flera tillverkare
iblandade, men i det här fallet bara två IWC och Jaeger-LeCoultre. Klockan var
dock långt mer avancerad och välgjord. IWC-varianten utrustades med det
manuella 89-urverket, justerat för maximal precision och hade en större
tålighet dels mot vatten men framförallt mot magnetism genom den dubbla
boettkonstruktion med ett inre av mjukjärn. En teknik som senare även gjorde Ingenieur
berömd. 7400 exemplar av Mark 11 levererades till RAF, och idag är dessa
klockor mycket eftersökta samlarobjekt.

Det var inte bara britterna och de allierade
som hade tillgång till IWC-klockor under fyrtiotalet. 1940 beställde Luftwaffe
en navigationsklocka, tänkt att bäras på handleden (Grosse Fliegeruhr). För att
få bästa avläsning även i dåliga ljusförhållanden var klockan stor, vilket
medgav att man kunde använda ett stort fickurverk för bästa precision. Bjässen
på 55mm i diameter och vikt på 183 gram bars på ett långt skinnband för att
passa utanpå flygjackan och levererades i ca 1000 exemplar.

Mark IX-annons

Med den ökade populariteten för ”riktiga”
klockor efter quartzkrisen lanserade IWC i slutet av åttiotalet pilotlinjen på
den civila marknaden. Först ut var Fliegerchronograph som kom 1988 i en form
som doftade 40-tal och som än idag är en monokrom, nedtonad, maskulin och tålig
favorit för många. Modellen kom ursprungligen med Jaeger-LeCoultres
mecaquartz-verk där de två verkstyperna kombinerats, men blev 1994 automatisk
och följde därmed flaggskeppsmodellen Doppelchronograph (en rattrapante,
alltså) som lanserades 1991.

Mark 11 uppmärksammades och förnyades 1993 i
form av Mark XII, som var en modernisering av den ursprungliga designen – nu
med 36mm-boett, datumvisning och automatiskt urverk från Jaeger-LeCoultre. 1999
växte modellen ytterligare till 38mm som Mark XV (man hoppade över de två
”dåliga” numren tretton och fjorton i ordningsföljden), och 2006 kom den version
vi känner till idag; Mark XVI. 39mm bred där estetiken  från den klassiskt brittiska i Mark-serien bytts
till den tyska ledde detta senare till en annan återuppväckt modell; Big Pilot.

Big Pilot (eller Grosse Fliegeruhr) återlanserades
2002 i en något krympt version på ”bara” 46 millimeter jämfört med originalets
55mm och var ordentligt förfinad med det husegna 5011-automatverket.  Då världens största automatiska urverk (mer än
38 millimeter brett!) och försett med åtta och en halv dags gångreserv men med
ett finurligt system som stängde gången efter sju för att garantera
precisionen.

Alla modeller i pilotlinjen finns i ett antal
specialvarianter där de mest tongivande är Spitfire-serien (med en ljus, lite
mer elegant och filigran känsla i tavlorna) och St Exupéry-serien (döpt efter
flyglegenden och författaren, med ett behagligt brunt tema). Det ges också ut
en mängd specialserier inte minst av Big Pilot till förmån för olika handlare.
Trots detta är det den klassiskt svart-vita estetiken som är den slående och
storsäljande modellen, vilket är lätt att förstå.  Framförallt Mark-serien men även
Fliegerchronograph är perfekta allroundklockor som passar till mycket. Snygga
och avskalade modeller med sedvanligt god IWC-finish, tåliga nog för ovarsamt
vardagsbruk men även lämpade till elegantare klädsel.

Big Pilot baksida.
Cal 5011
Flieger Chronograph 3717
Flieger Chronograph 3740
Flieger Chronograph baksida
Grosse Fliegeruhr.
Mark 11
Mark IX, Grosse Fliegeruhr och Mark 11.
Mark XVI
Mark XV
Kommentarer
Dela på Facebook
Tweeta