Intervju med Mismo

Olof Enckell  |  Publicerad 2008-12-11 13:44  |  Lästid: 4 minuter
Bild 317710

Danska accessoartillverkaren Mismo, som vi uppmärksammade i somras har nu nått Sverige genom Stockholmsbutiken Nitty Gritty. Adam Alexander Bach, som tillsammans med Rikke Overgaard grundat företaget, berättar om konceptet och planerna inför framtiden.

Hur uppstod idén till Mismo?
– Jag och Rikke träffades 2003 på Handelshögskolan i Köpenhamn. Vid den tiden var utbudet av laptopfodral och väskor synonym med osexiga svarta nylonväskor. Vi såg att trenden rörde sig mot kontorsmässig rörlighet med en utbredd användning av bärbara datorer, vilket vi var övertygade skulle leda till en ökad efterfråga av stilfulla och noggrant tillverkade väskor. Väskor som inte bara var en nödvändighet utan faktiskt en produkt som man såg fram emot att använda på såväl kontoret som under fritiden.
– Med Rikkes bakgrund som herrskräddare låg fokus från början på hantverk och användning av naturliga material som full-grain läder. Efter det har vi utökat utbudet till att innefatta både små accessoarer och större resväskor. Produkter för att täcka samtliga behov under dagen. Vi ser det som sofistikerade klassiker för en aktiv livsstil.


Hur skulle du beskriva Mismos formspråk?
- Vi representerar en rättfram, funktionell och hållbar design som ramar in det absolut nödvändigaste, varken mer eller mindre. Vi är båda uppvuxna i hem där design från välkända danska formgivare från 50- och 60-talet som Arne Jacobsen, Poul Kjærholm och Poul Henningsen var en naturlig del av inredningen. Den enkla, funktionella och uttrycksfulla från dessa designklassiker har varit en stor influens för vår inställning till stil.

Vad gör era varor så unika?
- Jag vill inte bedöma vår unikhet, men vi har en kompromisslös närmast besatt passion för att erbjuda kvalitetsprodukter. Jag tror det återspeglas väl i våra produkter varför vi också kan tilltala en bred målgrupp med allt från unga fashionistas till äldre pensionerade arkitekter. Vi är ärliga och noggranna med allt vi gör. Kunden får en genomtänkt designad väska tillverkad för hand av bästa möjliga material. Vi bygger inga illusioner genom dyra marknadsföringskampanjer, vilket gör det möjligt att dessutom kunna hålla en rimlig prisnivå. Kunden får exakt vad den ser. En gedigen väska, gjord för att hålla.

Bild 317711

Vad är den största utmaningen med att arbeta med lädervaror?
- Den största utmaningen är att arbeta med vegetabiliskt garvade full-grain läderkvalitéer, vilket vi uteslutande använder oss av. Vi försöker att bibehålla lädrets naturliga karaktär genom att använda så få kemikalier som möjligt. Det innebär en lång och komplicerad infärgningsprocess, som är väldigt svårt att kontrollera. Därför kan ett litet misstag eller mindre förändring resultera i en helt annan färgnyans från vad vi önskat.


Ni lanserar nu canvaskollektionen M/S på Nitty Gritty i Stockholm. Vad är er framtida plan för den svenska marknaden?
- Vi hoppas kunna introducera kollektionen M/S canvas samt utvalda delar av full grain-kollektionen i Malmö och Göteborg under våren 09. Vi är väldigt glada över lanseringen på Nitty Gritty och den positiva respons vi fått. Svenskar är tveklöst mer medvetna och individuella kring sin klädsel är danskar. Därför tror jag att vår kollektion till och med kan fungera bättre i Sverige än i Danmark.

Vad är den framtida planen för Mismo i övrigt? Har ni några planer på att utöka utbudet till kläder?
- Kläder är definitivt inte aktuellt inom den närmsta framtiden. Vi vill fokusera på vår kärna av väskor och accessoarer. Vi kommer att stärka våra två kollektioner full grain och M/S canvas med ytterligare modeller och färger. Sedan har vi en rad olika spännande samarbeten på gång.
- Nästa år kommer också allt större kraft att läggas på att expandera distributionen. Vi kommer dock att behålla vårt tålamod och även i fortsättningen vara väldigt selektiva kring vilka partners vi väljer för varje marknad. Det är roligt att Mismo börjar bli ett känt namn bland annat genom att ha uppmärksammats i Monocle och på flera stora bloggar. Jag är övertygad om att vi har ett spännande år framför oss!

Bild 317712 Bild 317713


Bild 317714 Bild 317715 Bild 317716

För den som inte bor i Stockholm, men är intresserad av Mismo finns märkets båda kollektioner att beställa via Stormfashion.dk.


Dela på Facebook
Tweeta