Inspiration skinnjacka

Olof Enckell  |  Publicerad 2008-10-01 21:02  |  Lästid: 3 minuter
Bild 317402

Exklusiv och svårburen. Att lyckas med skinnjackan kräver lika mycket attityd som ett välfyllt bankkonto. Skinnjackan balanserar ständigt på gränsen mellan att vara ett rebelliskt plagg med ikonstatus som modehusens sätt att vältra sig i lyx.

Långt ifrån alla klär i denna motorcykelinspirerad stil. Alla är helt enkelt inte skapta för att se hårda ut i en kort skinnjacka. Och att satsa på en längre läderrock eller kavajmodell brukar resultera i en stil mittemellan Matrixkonvent och Ålandskryss. Lika patetiskt blir det mer personer som desperat försöker att framhäva en hård machoattityd i sin skinnjacka. Ibland är det faktiskt bara att acceptera sina begränsningar. Att bära en skinnjacka skall kännas som självklarhet.

För de personer som faktiskt klarar av att hantera detta plagg finns det flera viktiga punkter att tänka på. Sanningen med alla lädervaror är att det kostar. Billiga läderkvalitéer tenderar att se just billiga ut. En skinnjacka bör ses som en livsinvestering som skall åldras med värdighet. För en smalare plånbok är det betydligt bättre att satsa på en till formen motorcykelinspirerad jacka i annat material. Ett annat självklart alternativ är att leta Second Hand, vilket kan vara rena guldgruvan. För lite inspiration kommer här ett antal jackor och några passande accessoarer.

Bild 317403
Exklusiv läderjacka från Martin Margiela (The Corner). Finns även att köpa på Kungsgatan 9B i Göteborg.

Bild 317404
Quiltad jacka Belstaff med paisleymönstrat foder

Bild 317405
Ytterligare jacka från Belstaff

Bild 317406
Kort dubbelknäppt mockajacka från Nikolaj d’Étoiles

Bild 317407
Jackor av nylon och läder från Forzieri

Bild 317408
Jacka
Kängor

Mockakängor

Mångfacetterad väska från
Mulberry som passar lika bra till en rockig biker som sofistikerad weekendstil.

Översta bilden från Louis Vuittons kommande pre-kollektion för våren 2009.

Kommentarer
Dela på Facebook
Tweeta
Egmont

Egmont Publishing Digital
Pyramidvägen 7
169 91 Solna
Tel: 08-692 01 00

Läs vår integritetspolicy


Chefredaktör: Kristofer Steneberg
Webbredaktör: Andreas Weinås
Ansvarig utgivare: Kristofer Steneberg
Den här sajten drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.
Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842