Inspiration – Konst i bröstfickan

De av er som följt mig här på Manolo eller i sociala medier har säkert noterat min förkärlek för bröstnäsdukar. Jag älskar denna accessoar och har under åren byggt upp en gedigen samling. Just näsduken fyller en viktig funktion för mig eftersom att matcha kläder genom färg, material och mönster är ett av de få kreativa uttryck som jag har. Att kunna fånga upp en färg i något plagg eller skapa en kontrast genom mönster eller material är viktigt när jag klär mig och har gjort att jag hela tiden letar efter nya och snygga näsdukar.

Olof Nithenius  |  Publicerad 2016-02-25 10:18  |  Lästid: 4 minuter
Inspiration - Konst i bröstfickan

I jakten på dessa så stöter jag hela tiden på nya tillverkare. Extra roligt är att jag de senaste månaderna fått kontakt med två oerhört intressanta tillverkare av näsdukar som har tagit produkten till en ny nivå. Det är två märken som har en gemensam nämnare i att de förenar konst med mode. De har helt olika approach men möts i att deras näsdukar är lika fina inramade på en vägg som omsorgsfullt vikta/puffade i en bröstficka. I dagens text kommer ni att få stifta närmare bekantskap med dessa två.

Rampley & Co

Först ut är Londonbaserade Rampley & Co. Företaget startades relativt nyligen av Elliot Rampley och Simon Cranston. Dessa mångsysslare har en bred bakgrund och har gjort alltifrån att studera egyptisk arkeologi, till att arbete med musik, lyx och livsstilsföretag. Större delen av deras arbete har dock rört olika projekt inom marknadsföring, kommunikation och sociala medier.

Rampley & Co föddes genom att grundarna var stilmässigt passionerade och ville skapa eleganta bröstnäsdukar genom en innovativ design. Något de ville kombinera med riktigt fina material och ett gediget hantverk. Själva näsdukarna printas för hand hos välkända Adamley i silkesmeckat Macclesfield. De har handrullade kanter, en lyxig detalj som gör att vikningen och sättet den ”sitter” på i fickan blir bättre än om det är maskinsydda kanter. Storleken är 42×42 cm vilket är ett lite större format som fyller ut fickan väl.

Att kvaliteten är av högsta möjliga nivå är dock inte det som gör att Rampley sticker ut, det är trots allt många som gör sina näsdukar i denna fabrik. Nej, det är motiven och mönstren som gör dem unika. Deras koncept är att de väljer ut välkända gallerier och museer och får licens att trycka kända historiska tavlor. De har bland annat arbetat med Museum of London, National Gallery, The William Swainson Collection för att nämna några. Snart kommer även annonseras två samarbeten med välkända internationella gallerier samt en slipskollektion.

De är sedan väldigt noga med att designa kanten runt motivet så att det harmoniserar väl med motivet. För att den ursprungliga tavlans motiv skall komma fram på ett rättvist sätt använder de färgspecialist som säkerställer att trycket håller en hög nivå och är snarlikt originalmotivet.

 

Inspiration - Konst i bröstfickan
Från National Gallery. Carlo Crivelli ca 1430-1494 och The Annuciation, med Saint Emidius (1486). Crivelli var en renässanskonstnär från Ascoli i Italien.
Inspiration - Konst i bröstfickan
The Kingfisher från William John Swainson kolletionen. Han var en brittisk konstnär, ornitolog och naturälskare från 1800-talet.
Inspiration - Konst i bröstfickan
The death of Major Peirson, 6:e januari 1781 av John Singleton Copley (1783) från Tate London. Oljemålning av den amerikanska konstnären John Singleton Copley från The battle of Jersey.

R.Culturi

Nästa förtag vars konst fångat mitt intresse är R.Culturi. Detta New York baserade företag grundat av Anton Brovchenko fokuserar också på konst men har en modernare approach än Rampley. De är noga med att det inte bara är ett modeföretag utan också har som mål att sprida konst från hela världen. Kultur är viktigt och kan både ena och splittra folk. De trycker på kulturens roll och menar att den kan både främja individualitet och leda till en begränsad världsbild. Det förekommer många olika kulturer och att förstå och respektera dem kan vara positivt för en individs intellektuella utveckling menar Anton.

Företaget letar hela tiden nya konstnärer från hela världen och ber dem att designa en bärbar accessoar. R.Culturi är noga med att promota produkt lika väl som konstnären bakom då de går hand i hand och att på detta sätt göra konsumenten mer uppmärksam på den kreativa process som lett fram till näsduken de bär.

Själva näsdukarna, samt de scarfs som också säljs, tillverkas i Italiens sidenvagga Como hos små familjeägda väverier och tryckerier. Sidenet är noga utvalt och av väldigt hög kvalitet vilket är viktigt för att kvaliteten på konstnärens motiv skall komma fram på ett rättvist sätt. De menar att ett varmare motiv med en mjuk färgpalett fungerar bättre på en modal/siden mix medan klarare motiv fungerar bäst på 100% twill siden. I och med att konsten och motivet är viktigt så är tryckningen av avgörande betydelse, liksom i fallet med Rampley. De är noga med att kvaliteten på båda sidorna är hög. Finisheringen och kanterna rullas för hand för det bästa och lyxigaste resultatet. Storleken är 36×36 vilket är ganska ovanligt då de flesta andra erbjuder 32×32 eller 42×42. Av egen erfarenhet kan sägas att storleken känns gedigen och ser bra ut när den puffviks i fickan.

Inspiration - Konst i bröstfickan
Knights move. Från den New York baserade konstnären Roman Ismagilov. Hans tanke är att porträttera en schackpjäs i dess ursprungliga form. I strid så symboliserar riddaren/knekten något nobelt och starkt och får gestaltas av ett majestätiskt djur.
Inspiration - Konst i bröstfickan
Still life. Av konstnären Haesuk Jung från Seoul i Sydkorea. Mellan 1392-1897 var regionen känd som The Kingdom of Joseon. Konfuciusianism dominerade under denna tid. Konstnärens motiv med böcker, papper, penslar och möbler tillhörde de klassiskt skolade och den regerande eliten. Man var övertygad om att kunskap skulle leda till välstånd och denna typ att teckningar gavs ofta till barn med förhoppningen om att ge dem förutsättningar till en ljus framtid.
Inspiration - Konst i bröstfickan
Stag totem. Jennifer Hawkyard, Newmarket, Ontario. Hjorten symboliserar värdighet och självförtroende och står stolt i vildmarken.
Kommentarer
Dela på Facebook
Tweeta