Höstkoll Stockholm del 2

 |  Publicerad 2007-09-27 18:53  |  Lästid: 3 minuter

Vår guide till höstens butiksutbud i Stockholm fortsätter. Vi har lyssnat på vissa av era läsares önskemål, men om ni fortfarande inte har hittat er favoritbutik i vår guidning, låt oss höra det i kommentarsfältet!

JUS
Utsedd av Café till ”Årets butik 2006” är det kanske lätt att få storhetsvansinne. Men JUS, med Ulrika Nilsson i spetsen, tänker varken lämna Stockholm eller ändra på ett vinnande koncept. Följaktligen bygger även höstutbudet på ett par svenska namn kryddat med några riktiga internationella höjdare.

Ny för säsongen är Rick Owens, vars kollektion på många sätt går hand i hand med japanska Number (N)ines med idelt dova inslag, färgade av ”ickefärger”. Murrigt, visst, men också oerhört intressant och genomarbetat. Margielas femtielva – alla fantastiska på sitt sätt – kollektioner återfinns förstås också, liksom, Sverige-exklusivt, Comme des Garcons huvudlinje.


På den svenska sidan sticker två av butikens egen agenturs märken ut: Göran Sundberg och Pour. Den sistnämnda aktuell med, förutom den bästa klädkollektionen hittills, även en intressant smyckeskollektion som finns i glasdisken vid kassan och vars pris avgörs av vikten på det äkta silvret.

Man kan slutligen konstatera att priset är ytterst välförtjänt, med tanke på JUS oerhöra, över tio år långa arbete med att slussa unga designers till toppen och den andra delen av jobbet: att lyckas kombinera internationella premiummärken med svenska up and coming diton. Måste ses!

PUB.03
Vi har ägnat mycket utrymme åt PUB:s nya satsningar under de senaste månaderna. Men när dörrarna till flaggskeppet, det tredje planet - PUB.03 kallat - nu öppnat känns det befogat. Det är det roligaste som hänt mode-Stockholm på flera år. Förutom de varumärken vi skrivit kommer finnas till försäljning, presenterar PUB en vintageavdelning av WE, en fotoutställning om Velvet Revolver och en hel del annat. Det nya våningsplanet har några måsten: t-shirtmärket 10000 BPM och mer välskräddade Carolyn Massey på den engelska avdelningen Madeinlondon.se, Le Shop och aplaces respektive vintageavdelningar och en skoavdelning som känns väldigt lite som Åhléns Citys dito, om ni förstår vad jag menar.

The Terrace
Det är stilrent sobert inne i SOUK-gallerians nya dressade casualhäng, The Terrace. Den etablerade sanningen att all redaktionell publicitet är bra publicitet kom kanske på skam när kvällstidningarna snabbt döpte om den lite loungiga terassen till "huliganbutik". Men man har rest sig på fyra och presenterar till hösten ett utbud som, känns det som, tar vid där Nitty Gritty slutade. För medan Balenciaga, Prada och Miu Miu ställs på Krukmakargatans hyllor, säljer The Terrace ett väldigt nischat koncept, med märken som Pringle of Sco tland (missa inte den stickade koftan med knäppning i halsen (3200), Stone Island Denim, C.P Company och Lyle & Scott. Det är, kan man tycka, ganska ospännande och inget som egentligen sticker ut. Tiden får utvisa om Nitty Gritty gjorde rätt som la fokus på att, i egenskap av agenter för flera av ovanstående märken, sälja in dem till andra butiker, snarare än att göra det själva. Värd en titt är butiken i alla fall, inte minst för att det än mer intressanta konceptet Sthlm Standard huserar på samma våningsplan sedan lika lång tid tillbaka.


Tjallamalla
Tjejerna och killen - So Last Season-Johan - bakom Tjallamalla fortsätter att ligga i framkant vad gäller svenskt mode. Vid det här laget känns många namn igen från förr, som Wester, Pour (titta särskilt in de arméinspirerade byxorna (1650)), Göran Sundberg, Julian Red, The Stray Boys, Resteröds och många andra. Samtidigt som helt nya aktörer, som Bomb, Szymon Zürn och göteborgske herrskräddaren Christoffer Gissy med egna märket Gissy, blandas med halvetablerade som Nakkna, Burfitt (häftiga, men dyra, t-shirts), Tina Olsson och Whyszeck, samt en ny fantastisk och fantastiskt dyr kollektion av Nina Jarebrink.

Sedan en tid tillbaka är herravdelningen placerad direkt till höger sett från ingången. Men höstens utbud ger sannerligen ingen anledning att gå ut lika snabbt som man kom in.

Dela på Facebook
Tweeta