Hösten 2014 från Corneliani

Corneliani är en av de verkliga giganterna inom italiensk toppkonfektion och höstens kollektion gör åtminstone inte oss på Manolo besvikna. Kampanjen är välproducerad, snittet knivskarpt och varumärket som haft en lite gubbig stämpel ser tvärtom sobert ungdomligt ut.

Andreas Weinås  |  Publicerad 2014-12-10 14:00  |  Lästid: 2 minuter
Hösten 2014 från Corneliani

Med det sagt skall tilläggas att Corneliani fortfarande i största grad är en producent av klassiska plagg som kavaj, kostym och rock. Det är inga galna utsvävningar i färg eller snitt vi ser heller i höstens kollektion utan mycket handlar om att låta de exklusiva materialen stå i fokus.

Färgpaletten är mörk med fokus på marinblått och klassiska mönster som kritstreck, fiskben och rutor. Merparten av kollektionen går faktiskt i ett enfärgat, mönsterlöst utförande vilket vissa kallar tråkigt men samtidigt öppnar för ganska stora matchningsmöjligheter. 

Prisnivån på Cornelianis huvudlinje börjar strax över 10 000kr för en kostym i full kanvas och det får ses som ett rimligt pris till den kvalitet man faktiskt levererar. Underlinjerna C Corneliani och Trend är något billigare men då producerade i en halvkanvas eller fixerad konstruktion. 


 

Hösten 2014 från Corneliani
Kashmirrock från Corneliani stylad ton-i-ton med övriga plagg.
Hösten 2014 från Corneliani
Kortare bomberjacka i mocka.
Hösten 2014 från Corneliani
Ett lite mer mönstrat alternativ i form av en Black Watch-mönstrad peacoat.
Hösten 2014 från Corneliani
Extremlyx men kanske inte det mest lättburna. En kort jacka i krokodilskinn och kashmir.
Hösten 2014 från Corneliani
Klassisk rödbrun kavaj med sober styling av skjorta/tröja/slips.
Hösten 2014 från Corneliani
Vi har sagt det förut och säger det igen. Polotröjan är ett återkommande inslag i höstens kollektioner. Här i ett sofistikerat utförande under kashmirkavaj i samma ton.
Hösten 2014 från Corneliani
Klassiska kritstreck.
Hösten 2014 från Corneliani
Knivskarpa snitt på kostymerna som enligt oss hittar balansen mellan modernt och klassiskt utan att kännas trendigt eller förlegat.

 

En liten film backstage från plåtningen av höstens kampanj. 

Dela på Facebook
Tweeta