H&M lanserar nya konceptet ARKET

Det är kanske ingen direkt nyhet då H&M redan i augusti lanserade ytterligare ett koncept till sitt utbud. Den nya butikskedjan fick namnet ARKET. Idag tänkte vi titta närmare på denna satsning som enklast kan beskrivas som en mer klassisk variant av företagets andra koncept COS. Ett lyxigt livsstilskoncept fast till ett väldigt demokratiskt pris.

Olof Nithenius  |  Publicerad 2017-10-26 09:16  |  Lästid: 4 minuter
H&M lanserar nya konceptet ARKET

I augusti slog alltså ARKET upp dörrarna på Regent Street i centrala London inte långt från H&Ms andra koncept Other Stories och COS. Det skall tilläggas att vi tyvärr inte besökt butiken ännu utan fått hålla tillgodo med pressbilder och andra mediers bilder. Företaget själva väljer nyckelord som modernt, välgjort, hållbart och bärbart när de beskriver konceptet. Vi delar detta då man enklast kan säga att ARKET känns som en något mera vuxen variant av COS för dem som är lite mindre intresserade av design och trender. Det känns som att man riktar sig lite mer en medveten storstadsbo som är 30+ och gör medvetna val. 

 

H&M lanserar nya konceptet ARKET
Field Jacket i lyxig känsla för 3 500 kr.

Det är mycket intressant att de väljer att lansera ytterligare ett butikskoncept som faktiskt utgår ifrån en fysisk butik i tider som dessa när e-handel tar över allt mer. Personer involverade i ARKET uttrycker det som att de ville skapa en butik som är tilltalande att besöka. Inredningen är ljus, modern och tilltalande och kläderna presenterade på ett trevligt sätt. Det är inte så trångt på hyllorna vilket ett företag som detta kan unna sig då de även kommer att sälja rejält online gissar vi. Det rör sig om ett livsstilskoncept där varje butik har ett kafé som serverar bra kaffe, nyttig dryck och en vegetarisk meny som drar nytta av lokala leverantörer. Sen finns det kläder för dam, herr, barn och inredning.


Vi fokuserar främst på herrkläderna i detta fall i och med att de utgör det område vi bevakar här på Manolo. När man kollar in utbudet så känns det som att de bygger konceptet mycket genom ett stort utbud av en fast kollektion med välgjorda basplagg. Det känns som att detta är något man bygger runt med ett antal säsongsplagg och färger som byts ut. På så sätt kan man skapa en hela garderob av tidlösa och rätt så avskalade plagg och sedan komplettera med lite säsongsvariation.

 

H&M lanserar nya konceptet ARKET
Fina basplagg i form av stickat och t-shirts till rimliga priser.

När jag personligen började att kolla in ARKET så var det två saker som fångade mitt intresse. I och med att jag bara besökt onlinebutiken så baseras mina tankar främst på den. Sidan är användarvänlig och informationen väldigt tydlig och transparant. Sedan är utbudet genomtänkt på så sätt att en klassisk t-shirt kan fås i samma modell och look fast olika tjocklek beroende på vad man föredrar. De erbjuder även de flesta byxmodeller i olika passformer vilket är riktigt bra. Personligen valde jag att köpa ett par chinos då de hade en modell i en lite vidare och mer generös vidd vilket idag är väldigt svårt att hitta. Jag kan helt ärligt säga att dessa byxor som kostar 590 kr plus frakt är riktigt bra. Jag rent ut sagt älskar dem och kommer att handla fler plagg från ARKET. 

 


H&M lanserar nya konceptet ARKET
Prisvärda chinos och stickat i återvunnen kashmir.

Att konceptet utgår från fina butiker med bra lägen som till viss del blir ett showroom men sen drar nyttan av nätets kraft är påtagligt då de har skapat en snillrikt kodsystem. Varje plagg man köper och då förhoppningsvis gillar får en unik kod som man genom en sökfunktion på hemsidan enkelt kan knappa in. På detta sätt kan man hitta samma plagg igen eller samma tyg och färg igen väldigt enkelt.

De har en full kollektion med allt ifrån kläder till accessoarer och skor. När det kommer till skor avviker de dock från tidigare H&M koncept då de inte säljer sitt eget märke utan uteslutande för andra etablerade varumärken  så som ex Tricker´s, R.M. Williams, Clarkes, Nike, Converse och Adidas. Jag vill minnas att jag läste en intervju någonstans nyligen med en representant från företaget som menade att man inte behöver uppfinna hjulet på allt och det finns många vassa och etablerade skomärken som kompletterar resten av ARKETs utbud bra. Även när det kommer till deras inredning finns några externa varumärken.

H&M lanserar nya konceptet ARKET
Kängor från Tricker´s som är ett av de externa varumärken som säljs i butikerna.

För mig personligen känns konceptet väldigt intressant och tilltalande. Prisnivån är god och designen enkel och tidlös. För att klä i ord så tänker jag mig den typiska ARKET kunden som en medveten person, kanske har barn, som är global, mån om sin hälsa och utseende, insatt i vad som händer i världen och läser Monocle.

Sedan öppningen i London har ARKET även slagit upp portarna i Köpenhamn, Bryssel och München. Nu håller vi tummarna för Sverige snart också. Men å andra sidan så lär nog en typisk svensk ARKET kund även besöka Köpenhamn eller London då och då. Om inte finns ju tack och lov nätet, fast då missar man det nyrostade kaffet och en veggiemacka. 


 

H&M lanserar nya konceptet ARKET
Utsidan av butiken på Regent Street.
Dela på Facebook
Tweeta