Heschung – Fransk design och hantverk

Så här års när vädret är minst sagt ostadigt så är behovet av ett par praktiska kängor minst sagt stort. Idag tänkte vi berätta lite mer om en ny aktör på den svenska marknaden i form av Heschung. Detta franska märke som kombinerar historia och hantverk med en modern design är ett välkommet tillskott i våra butiker.

Olof Nithenius  |  Publicerad 2016-12-01 13:19  |  Lästid: 3 minuter
Heschung – Fransk design och hantverk

Vi åt lunch med deras representant Sarah Lafitte Levine och fick lära oss mer om detta familjeföretag och en rad andra intressanta saker om märket. I ärlighetens namn fick vi lära oss en massa andra saker då det visade sig att Sarah var ett förträffligt trevligt sällskap med intressanta åsikter och tankar om det mycket.

Heschung startades i franska Alsace redan 1934 av Eugéne Heschung. I början rörde det sig om rejäla arbetskängor för traktens skogsarbetare av en sådan kvalitet att de skulle klara tuffa tag. Verksamheten togs över av hans son Robert som under 60-talet började utveckla tekniken och tillverkningen och skapade skidboots. Dessa visade sig att dessa kängor var så bra att de användes av de franska olypierna vid OS i Grenoble 1968 och Sapporo 1972. Under 1990-talet kom Peters son Pierre in i familjeföretaget och är den som än idag driver det. Han lyckades tidigt att genom sin känsla för stil och design skapa en dam- och herrkollektion där han kombinerade märkets historia och kunskap med en modern och samtida design. Resultatet blev vad firman kallar modern lyx.

 


Heschung – Fransk design och hantverk

I vårt samtal med Sarah kommer vi in på hantverk och kvalitet. Detta eftersom vår uppfattning är att intresset för bättre skor ökat lavinartat den senaste åren. Vi upplever även att kunderna är mycket pålästa och insatta och att transparensen är viktig. Dessa uppfattningar är något som Sarah delar med oss och hon berättar ingående om Heschungs tillverkningen. Till att börja med tummar de inte på kvaliteten vad gäller läder. Majoriteten av det läder som används kommer ifrån de lokala garverierna Degermann och Haas i Alsace. De har en karaktäristisk omvänd randsöm som gör skorna snudd på vattentäta något som härstammar från tiden då de praktiska kraven var stora. Sarah trycker också på att en sak som borgar för kvalitet är att Heschung kontrollerar hela processen från A-Ö in-house så att säga. Detta i kombination med att det är ett fåtal personer som hanterar allt från design till färdig produkt.

 

Heschung – Fransk design och hantverk

Sarah berättar om hur hennes roll på företaget kom till. Hon ville flytta till Sverige och lyckades övertala företaget om att den skandinaviska marknaden var stor och intressant och att det fanns synerigier mellan deras produkt och vårt klimat och förhållande till design. Hon fick chansen och på mycket kort tid har ett antal butiker så som Care of Carl, Engelska Herr, Spiga 3, Hans Allde, Gabucci, Hojs Skomakeri, Rolf Hansson, Skomakare Henry, Södermalm Sko samt Dagestad i Oslo tagit in märket.

Sarah menar att Skandinavien för henne står för en mix av tradition och innovation och med en nära koppling till naturen. Detta speglar vår livsstil och även vår design. Idag så möts urbana miljöer och naturen och flätas samman. Lite så som Heschung som varumärke och produkt gör.


 

Heschung – Fransk design och hantverk

Kollektionen består av alltifrån lyxiga sneakers i läder till robusta kängor. Företagets paradmodell som de gärna också framhöver är split-toe kängan Gingko som kan fås i ett antal kombinationer av lädertyper och färger. För den som önskar en individuell look erbjuder man bland annat en MTO-tjänst där kunden kan välja fritt bland ett antal olika sulor, färger, material och kombinationer vid designen av kängan.

 

Heschung – Fransk design och hantverk
Dela på Facebook
Tweeta