Herno, ett ode till regn – del II

Den som någon gång provat ett ytterplagg från Herno har också upplevt tillverkarens främsta signum, snittet. Om många ytterplagg upplevs som bylsiga och orörliga är detta raka motsatsen. Känslan är figurnära utan att strama åt eller kompromissa med rörligheten. Något som enligt Hernos VD Claudio Marenzi är ett resultat av märkets 60-åriga erfarenhet.

Olof Enckell  |  Publicerad 2011-01-12 11:30  |  Lästid: 4 minuter

Claudio pratar
varmt om 70-åriga chefstillskäraren Mario, som arbetat för Herno i över 50 år.

– Han kan verkligen
driva våra yngre tillskärare till vansinne. Det är hela tiden, ”gör nästan så
här, men bättre”. I slutändan blir dock resultatet oklanderligt.

En av många förklaringar bakom snittet är tillverkarens ”duble”-teknik,
som något förenklat innebär att två lager av tyg sys samman för hand efter ett
speciellt mönster. Resultatet är närmast osynliga sömmar och skarvar, men tekniken
ger även plagget en speciell struktur och stadga. Jil Sander var en av många
private label-kunder som uppskattade tekniken, men Herno har även producerat
ytterplagg åt bland annat Prada, Hermès, Armani och Louis Vuitton.  

Claudio Marenzi pratar om begreppet New Tradition som en sammanfattning
av märkets filosofi. En stor del av formspråket är hämtat från det egna arkivet,
men med moderna lösningar i form av tyg och foder. I höstas lanserade märket
bland annat konceptet ”Flexy down”; en jacka där gåsdun injicerats i plaggets olika
delar. Tillverkad i en nylon- och lycrablanding är jackan extremt flexibel och med
en vikt på endast 200 gram.  För
våren lanserar märket Bike Project som består av två jackmodeller, avsedda för
motorcyklister. En de mest avancerade finesserna på jackorna är krockkudden i
nacken som är utvecklad i samarbete med Motor Air Bag. För nästa höst kommer
även jackor i nylon och kevlar-blandningar för att skydda från lättare fall
från cykeln eller vespan.  

Hantverkskunnandet
inom företaget gör det möjligt att skapa den här typen av ytterplagg. Vi kan
hitta nya smarta lösningar just för att vi har erfarenheten, säger
Claudio. 

   

Insidan på en jacka från Hernos höstkollektion 2011-12.

Hur upplever du att kundens efterfråga på ytterplagg förändrats?

– Dagens konsumenter ställer betydligt högre krav på funktion. De vill ha en jacka som du i princip kan åka skidor i samtidigt som den skall det vara tillräckligt elegant för att bära i stadsmiljö. Jag är själv inte särskilt förtjust när extrema funktionsjackor bärs till affärskostymen utan vi försöker arbeta efter i grunden väldigt klassiska modeller, men samtidigt göra dem lite mer funktionella genom smarta tyger och foderlösningar. Även om en klassisk kashmirrock kan vara väldigt elegant är det knappast det optimala för den som vill ha ett slitstarkt ytterplagg med god andningsförmåga. Stilen att blanda funktion och elegans är redan väletablerad i Italien och även Japan, men jag är övertygad om att den kommer få ännu starkare fäste framöver.  

Herno är tillsammans med exempelvis Incotex och Boglioli exempel på produktspecialister som senaste säsongerna fått ganska stor uppmärksamhet. Vad tror du det ökade intresset beror på?  

– Under 90-talet och stora delar av 2000-talet trodde man att pengar födde pengar. Jag tror den ekonomiska nedgången fått oss att vilja tillbaka till själva produkten. För mig känns en stor del av modehusens kommunikation väldigt omodern. Det handlar om att sälja in en livsstil. Jag tror dagens konsumenter med internet och större informationsflöde blivit mycket mer medvetna.  De vill skapa sin egen livsstil. Den kanske största förändringen sker på yngre modemarknader som Ryssland och Kina där den vräkiga lyxen börjar försvinna till förmån för en mer sofistikerad stil. 


Smakprov från höstkollektionen.
Skepparkavaj i nylon- och kevlarblandning.
En av märkets mönsterkonstruktörer i arbete.

Provning på docka.
Plaggets delar skärs ut.

Sömmerskorna syr färdigt det sista av prototyperna.
Kommentarer
Dela på Facebook
Tweeta