Herno, ett ode till regn – del I

Herno är knappast den kändaste av italienska ytterplaggstillverkare. Men enligt många den bästa. Efter att närmast uteslutande producerat private label åt några av världens främsta modehus har företaget nu lagt om fokus för att satsa på sitt eget märke. I en tvådelad artikelserie har Manolo besökt den lilla ytterplaggstillverkaren vid foten av italienska Alperna, för att ta reda på hemligheten bakom det fantastiska snittet.

Olof Enckell  |  Publicerad 2011-01-11 11:30  |  Lästid: 4 minuter

Lesa ligger fantastiskt beläget vid Maggioresjön i nordvästligaste
delarna av Piemonte. En region kanske främst känt för sin fantastiska
vintradition med välkända viner som Barolo och Barberesca, men även hemvist för
några av Italiens största industriföretag med FIAT i spetsen. Just Lesa är en
liten kommun på knappt 2500 invånare där få om någon saknar koppling till Herno
som sedan starten 1948 varit traktens stolthet. Jag stannar en äldre dam för
att fråga efter vägen. Självklart vet hon vart Herno ligger; ”Lesa é Herno”.

Namnet kommer från floden Erno som rinner utanför
originalfabriken och som länge försåg fabriken och det numera nedlagda väveriet
med vatten. Att märkets grundare, Giuseppe Marenzi, startade produktion av
regnrockar just här är ingen slump. Maggiarosjön skapar med skydd av alperna
ett överlag milt klimat med betydande nederbörd under höst- och vintersäsongen,
vilket gör behovet av skyddande regnplagg stort.

Företagets första tio år ägnande Giuseppe åt att utveckla en
regnrock som klarade tuffare väder utan för den delen behöva kompromissa med
plaggets stil. Resultatet blev en modell i bomull, behandlat med ricinolja vilket
gav plagget vattenavvisande egenskaper.

– Hernos utveckling är
väldigt typisk för många italienska familjeföretag från den tiden. Efter kriget
fanns stora utvecklingsmöjligheter för nya företag och en rad entreprenörer dök
upp med nya spännande idéer.  Vi
expanderade rätt kraftigt nationellt under hela 50-talet för att under 60- och
70-talet expandera i Europa och senare över hela världen med Japan som främsta
marknad, berättar Claudio Marenzi, VD för företaget och son till grundaren Giuseppe
Marenzi.   

Bild från en mässa i Turin under 60-talet. Giuseppe Marenzi står i mitten.

Idag är fabriken i Lesa främst till för produktutveckling. Här görs alla mönster till plaggen, test av material och kvalitetskontroll av samtliga plagg innan de skickas ut till återförsäljare. Herno arbetar sedan med två fabriker i Sicilien, en för ullrockar och en för lättare bomullsjackor, medan stora delar av märkets produktion av dunjackor görs i Rumänien.

– Det är viktigt för oss att ha vår produktion i Italien.  Men för just dunplagg har faktiskt Rumänien en unik erfarenhet och bättre produktionsförutsättningar. Här sker en stor del av Europas främsta gåsuppfödningen.  

Varför är det viktigt att ha produktion i Italien?

– Det är inte så att vi i Italien är hedrade med guds hand. Jag har besökt många fabriker runt om i världen som håller extrem hög kvalité. Men kvalité i produktion är lite som matematik. Det kan bli ett plagg utan känslor. Som om det kommer från en robot. Det som gör Herno speciellt är hängivenheten som de anställda lägger bakom varje plagg. Om det begås ett misstag kastas plagget. Den ansvarsfullheten och kunskapen om att hantera olika material finns här i Lesa. Det kan röra sig om små detaljer, men som i slutändan är centrala för helhetsresultatet.

När Manolo kommer på besök pågår förberedelserna för fullt inför modemässan Pitti Uomo som äger rum två gånger per år i Florens. Modeinköpare och press samlas för att se det bästa av vad herrmodetillverkarna har att erbjuda. För märken som Herno är mässan viktig för att sända ett budskap om vart företaget är på väg. När Claudio Marenzi tog över verksamheten för drygt fem år sedan gjorde Herno en helomvändning. Med två mindre lyckade decennier bakom sig bytte företaget strategi för att satsa mer på sin kärnprodukt.

– Vi hade lagt alldeles för stort fokus på att tillverka private label åt externa varumärken. Det var aldrig en uttalad strategi från vår sida utan i många fall var det rena slumpen som ledde till dessa samarbeten. Jil Sander valde exempelvis oss för att de gillade vår kunskap i att producera plagg med double face-teknik. Vi kände dock att det var dags att ge vårt eget varumärke allt fokus. En viktig del i förändringen var också rent stil- och designmässigt. Vi frågade oss själva vad som utmärkte Herno och försökte hitta det som saknades. Herno har alltid haft en hög status när det kommer till kvalité och service. Vi ville behålla den, men addera ett modernare snitt och nya material, berättar Claudio Marenzi. 


I morgon publicerar vi andra
delen i artikeln om Herno som kommer att fokusera på själva hantverket bakom
Hernos plagg. 
   
Kampanjbilder från 70-talet.

Kvalitetskontroll av regnrock. Samtliga plagg kontrollmäts och synas för eventuella produktionsmissar.

Claudio Marenzi, VD för Herno.
Maggioresjön
Bilder från fabriken i Lesa.

Kommentarer
Dela på Facebook
Tweeta