Fredrik af Klercker om det egna varumärket

Fredrik af Klercker är nog mest känd från podcasten Stiljournalen där han tillsammans med sin kollega Filip Strömbäck varje vecka inspirerar och uppmanar oss lyssnare att hålla stilen. Idag skall vi prata med honom om något helt annat nämligen det självtitulerade varumärket Klercker som för säsongen står inför den kanske största förändringen hittills.

Andreas Weinås  |  Publicerad 2018-04-05 09:05  |  Lästid: 4 minuter
Fredrik af Klercker om det egna varumärket
Foto: Per Olsson

Fredrik grundade det egna märket för snart 10 år sedan och skjortorna finns representerade på en rad butiker runt om i Stockholm. Inför våren skedde en storsatsning på den egna webshopen men även på att bredda utbudet av produktkategorier. Vi fick chansen att ställa några frågor till Fredrik om hur han ser på “nya” Klercker. 

Många känner säkert till dig genom podcasten Stiljournalen som men berätta gärna lite mer om vem du är och vad din roll är i Klercker.

– Jag är en person som älskar stil och estetik. Jag älskar mycket annat också men för vårt syfte så är det viktigast kanske. Jag tror jag ärvt mitt intresse för klassisk stil från min farfar men framför allt min far. Min roll är Creative Director i Klercker och nu har vi en fantastiskt VD som heter Anna De Geer som tidigare varit på Odd Molly och har 11 år i branschen. Det är fantastiskt roligt när man blir en grupp bakom varumärket och alla gör det de är bäst på. 

Hur uppstod idén till att skapa ett eget klädmärke?

– Det har varit en livslång dröm! För några år sedan uppstod möjligheten att göra det och då körde vi. Jag älskar att klä upp mig och är en stark förespråkare av mer smoking till folket men det jag kanske tycker mest om är att kunna vara avslappnat elegant och där tyckte jag att det fanns en brist. Vår stomme och kärnprodukt är JB-skjortan som är den perfekta balansen mellan avslappnat och elegant.

Intressant att du nämner JB-skjortan. Vore det rimligt att säga att ni var bland de första i Sverige med att erbjuda en så kallad Popover när ni lanserade JB-skjortan? Vad låg som inspiration till plagget och vad betyder modellen för dig?

– Det stämmer, vi vågar påstå att vi är originalet i Sverige. Idéen eller snarare inspirationen kom från en av mina bästa vänner som har mycket god smak. Han fick ärva sin farfars skjortor och där fanns en liknande modell som han hade sytt upp till sig själv. Det som var väldigt signifikant för hans skjorta förutom Popover-knäppningen var den mycket smala bröstfickan för att inte tappa ut solglasögonen när man lägger till sin vackra träbåt.

 

Fredrik af Klercker om det egna varumärket
Den smala bröstfickan är ett signum för JB-skjortan.

Även om varumärket Klercker har funnits i ett antal år känns det som att det genomgått lite av en förändring den här säsongen? I vilken inriktning skulle du säga att varumärket är på väg?

– Du har helt rätt angående att vi har genomgått en make over. Vi har utvidgat kollektionen och blivit fler bakom varumärket. Som jag nämnde innan så har Anna De Geer kommit in som VD och Partner vilket är fantastiskt roligt och vi har tillsammans satt riktningen på varumärket framåt. Vi går från skjortmärke till klädmärke så nu i början smyger vi igång det hela med att addera på våra korta shorts och badbyxor. Vi har även introducerat en Kennedy-inspirerad T-shirt med bröstficka!

 

Fredrik af Klercker om det egna varumärket
Korta badbyxor i olivgrönt var vår favorit bland de nya inslagen.
Fredrik af Klercker om det egna varumärket
Rundhalsad t-shirt med samma karaktäristiska ficka som på JB-skjortan.

Om vi tittar närmare på vårens kollektion, vad är det som framför allt dominerar i färg och tygkvaliteter?

– Färg, färg och ännu mer färg! Vi älskar färg och framför allt pasteller så det är vad vi fokuserat främst på. Vi utgår inte så mycket efter rådande trender utan mest färger vi gillar. Vårens kollektion domineras av framför allt linne och bomull och min favorit är en JB Mandarin i linne som känns magisk till sommaren.

 

Fredrik af Klercker om det egna varumärket
Turkos JB-skjorta och rosa badskjorts. Klerckers kollektion för våren 2018 består av rekordmycket färg och pasteller.

På tal om mandarinkragar så tyckte jag mig se en hel del av dessa ta plats från de mer traditionella Button down- och Cut away-kragarna i kollektionen?

– Jag kan väl i ärlighetens namn säga att mandarinkragen var en tanke som jag fick vänja mig vid men när jag väl vant mig så övergick det väldigt snabbt i kärlek. Nu kan inte ens min far ha något annat på sommaren.  Det är den ultimata sommarkombon: Ett par rosa badbyxor och en Midnight JB.

 

Fredrik af Klercker om det egna varumärket
Fredriks favoritkombination för sommaren från egna varumärket.

Alla som lyssnat på Stiljournalen känner nog till din kärlek till smokingen, när får vi se en smoking- eller t om frackskjorta från Klercker Shirts?

– Som jag sa tidigare så tar vi kollektionen framåt med små steg men i framtiden, absolut! Det är en dröm att göra världens snyggaste smokingskjorta och om vi säger såhär…jag har designen i huvudet. 

Utöver skjortor så har ni lanserat en del övriga plagg så som badbyxor, shorts och t-shirts. Kan man verkligen som man vara elegant i t-shirt?

– Fråga JFK…

 

Fredrik af Klercker om det egna varumärket
John F Kennedy i t-shirt 1960.

Vart ser du varumärket Klercker Shirts om 5 år?

Känner du till Ralph Lauren?

 

Fredrik af Klercker om det egna varumärket
Fredrik af Klercker, grundare och Creative Director av Klercker. (Foto: Per Olsson)
Kommentarer
Dela på Facebook
Tweeta