Eton for Manolo – designen

Idag har vi den stora glädjen att presentera Manolos allra första designsamarbete där vi gått samman med svenska skjortspecialisten Eton för att skapa den perfekta businesskjortan. Under drygt tre veckors tid kommer vi bokstavligen talat att dissekera processen bakom en skjorta och alla dess detaljer för att skapa den fulländade skjortan för kontoret. Först ut designen.

Olof Enckell  |  Publicerad 2011-04-27 07:05  |  Lästid: < 1 minuter

Hur ser då den perfekta businesskjortan ut?  När vi frågade er läsare för drygt en månad sedan fick vi många intressanta svar. Några önskade en power-skjorta i sann Gordon Gekko-anda, medan andra ville ha en färgglad skjorta som lättade upp den stela stämningen på kontoret. Men de allra flesta av er var relativt eniga – håll det enkelt med en genomarbetad passform och hög kvalité på så väl konstruktion som tyg. Inga kontrasterande knappar, blommiga innerfoder eller galna tygval utan en skjorta som känns diskret och seriös utan att för den sakens skulle bli intetsägande.

Alla hängivna skjortbärare vet att skjortor handlar om de små detaljerna. Många av er läsare betonade vikten av rätt känsla i kragen, knapparna och framförallt tyget. Det är självklart något vi tagit fasta på och utan att avslöja för mycket kommer skjortan att ha alla de detaljer som kan förväntas av en kvalitetsskjorta. Plus några till.

    


Sebastian Dollinger, chefsdesigner på Eton, skriver ner hur skjortan skall se ut.
Etons designkoordinator Michaela Mutka-Wasling synar skjortans avslut.
Dela på Facebook
Tweeta