Eton 507 71

Olof Enckell  |  Publicerad 2010-03-23 15:03  |  Lästid: 2 minuter
Bild 313732

För att täcka alla tänkbara skjortsegment lanseras Eton konceptet 507 71 – en säsongsbaserad sidokollektion som går ifrån märkets utpräglade businesstil. Manolo ger er ett smakprov.

Etons nya kollektion är en del i märkets satsning att bredda sitt skjortutbud mot nya kunder och återförsäljare.
– Många produktspecialister väljer att utvidga sin verksamhet mot andra typer av produkter. Vi har istället valt att bredda vårt skjortutbud för att vara så heltäckande som möjligt. Skjortor är trots allt det vi kan bäst, säger Sebastian Dollinger, designer på Eton.


Även om kollektion fokuserar på en mer modeinriktad kundgrupp än märkets tidigare är inställningen till kvalité densamma.
- Det har varit väldigt viktigt för oss att inte kompromissa med kvalitén. Jag vill att det här skall vara skjortor man köper för att bära i 10-15 år. Den inställningen till kvalité tycker jag saknas i många av dagens modebutiker. Alla detaljer som utmärker skjortorna i vår huvudkollektion återfinns även i denna kollektion. Exempelvis använder vi samma stygnlängd, alla delar är mönsterpassade och knapparna är sydda på skaft, säger Sebastian.

Kollektionen, som sys i märkets fabrik i Borås, består av totalt 12 skjortor med tre olika kragmodeller: en button down, en pin point och en mindre cutaway-krage. Tygmässigt innefattar kollektionen twilltyg, poplin, denim cotton mix och flanell. Samtliga tyger är specialframtagna för Eton av italienska väveriet Albini.
- Det har helt klart varit en utmaning att arbeta med denna typ av tvättade tyger. Risken är alltid att de krymper och förlorar formen, vilket gjort att det tagit ganska lång tid att hitta helt rätt. Vi har genomfört väldigt noggranna och tidskrävande kvalitetstester, vilket som designers kan kännas något frustrerande. Men det är skönt att veta att de inte kommer hamna i Sverkers soptunna, avslutar Sebastian.

Bild 313733 Bild 313734


Bild 313735

Bild 313736
Kollektionen når svenska butiker i höst. Klara återförsäljare är NK Herrtrend, Grandpa, Herr Judit och Three By One. Inom kort väntas även en premiumlinje som skall ta upp kampen med de italienska tillverkarna.

Dela på Facebook
Tweeta