Detaljstudie – Dubbelknäppt kostym

Idag skall vi titta lite närmre på en av garderobens mest klassiska kostymer. Även om den dubbelknäppta kostymen har gått in och ur modet de senaste 100 åren har den haft en närmast oantastlig status inom den klassiska herrstilen. Med den här artikeln vill vi nörda in oss på de små men ack så viktiga detaljerna som påverkar hur modellen uppfattas.

Andreas Weinås  |  Publicerad 2018-07-30 07:32  |  Lästid: 4 minuter
Detaljstudie - Dubbelknäppt kostym

Den dubbelknäppta kostymen har i mångt och mycket fler utföranden än den enkelknäppta vilket kan påverka allt ifrån bärarens proportioner till längd. Genom åren har modets pendel svängt och vi skall titta närmare på de detaljer man kanske inte tänker på men som gör stor skillnad för hur helheten uppfattas. 

Gorgens höjd

Gorgen är den punkt på kavajen där slaget möter kragen. Det är en av de viktigaste aspekterna när man designar en kostym då placeringen av denna i höjdled påverkar såväl formen på slaget som vart ögat tenderar att fokusera. De senaste åren har en högt placerad gorge (uttalas kråå-sché) varit en stor del av modebilden. Detta hänger till stor del ihop med att kavajerna i sig varit korta och för att inte förlora balansen i plagget flyttas såväl knäppning som gorge uppåt. Fördelen med en högre gorge är att blicken lyfts mot axlarna vilket ger en känsla av att bäraren är mer bredaxlad. Nackdelen är att om man väljer en mer klassisk kavajlängd och knäppning så får man ett väldigt långt slag som kan uppfattas som obalanserat.

En lägre gorge för tankarna till den första halvan av 1900-talet och drar blicken ner mot bröstet. Det kan ge en maskulin känsla och även tillåta ett bredare slag men kräver som sagt en lägre kavajknäppning och längre kavajlängd för att slaget inte skall kännas för kort och avhugget. 

 

Detaljstudie - Dubbelknäppt kostym
Humphrey Bogart i ett tydligt exempel på en väldigt låg gorge.

Gorgens vinkel

Nästa del som spelar in är vilken vinkel kavajens gorge har. Återigen har de senaste åren dominerats av en högre gorge med en kraftigare vinkel på slagets spets i kontrast mot klassiska vintagebilder där man ofta kan se en närmast horisontal linje. En mer vinklad gorge kräver ett rundare mer konkavt slag med “midja” som det kallas medan en rätare vinkel på gorgen öppnar för en rak eller nästan konvex linje. Här handlar det mer om tycke och smak samt olika traditioner. Neapolitanska skräddare har t ex i regel mer kropp/midja i slaget än florentinska men det kan självklart variera från skräddare till skräddare. 

 

Detaljstudie - Dubbelknäppt kostym
Dubbelknäppt kostym från Suitsupply med en högt placerad och kraftigt vinklad gorge. Notera hur även knäppningen blir placerad högre upp och slaget får en “midja” eller lätt rundad form.

Slagets form

Vi har varit inne på det precis och den linje som slaget får på en dubbelknäppt kostym gör förvånansvärt stor skillnad för helheten. Ett slag med mer midja sätter mer fokus på bröstpartiet och adderar en visuell “drape” dvs volym. Ett slag med rak linje eller t om svagt konvex uppfattas direkt som smalare. 

 

Detaljstudie - Dubbelknäppt kostym
Här är ett intressant exempel. Två kavajer från samma tillverkare men ur olika linjer och säsonger. Den första med en kraftigt rundad konkav form på slaget med mycket midja…
Detaljstudie - Dubbelknäppt kostym
Och den andra med en smal närmast konvex och rak linje. Om fokus på första kavajen hamnade i brösthöjd så lyfts blicken i det andra fallet pga den högre gorgen och rakare linjen.
Detaljstudie - Dubbelknäppt kostym
Ett tredje alternativ mitt emellan från Ring Jacket för The Armoury där vi ser en rak linje med något lägre- och rakare gorge.

Kavajens knäppning

Hur kavajens knäppning är placerad gör nästan lika stor skillnad som bredden på kavajens slag. Här har också trenderna varierat mest genom åren med ett par perioder där 6×1 (kavajen knäpps på nedersta knappen) var mer populärt än den mer traditionella 6×2-knäppningen. Sen finns det även det som av italienarna kallas “doppiopetto trasformabile” där man kan variera knäppningen från övre till undre knappraden. En 6×2 knäppning har fördelen att den tydligare accentuerar vart bärarens naturliga midja är medan 6×1 istället ger ett längre svepande slag och djupare skärning av kavajen. 

 

Detaljstudie - Dubbelknäppt kostym
Här ser man ett tydligt exempel på en “doppiopetto trasformabile” från A.Caraceni. (bild: Bespokewrinkles.com)
Detaljstudie - Dubbelknäppt kostym
Maciej Zaremba i dubbelknäppt från det egna skrädderiet.
Detaljstudie - Dubbelknäppt kostym
Ralph Lauren har varit en stor förespråkare för 6×1-knäppningen hela sin karriär.

Många är fortfarande skeptiska till en så låg knäppning då det kan dra tankarna åt de mer extrema tolkningarna under 80- och tidigt 90-tal men vi ser samtidigt en tydlig ökning av 6×1-knäppta kavajer inom skräddarsytt och MTM som i kombination med en lite lägre gorge och generös längd kan ge ett extremt smickrande intryck. Det handlar helt enkelt inte om vad som är rätt eller fel utan mycket om vad man föredrar och hur ens egna proportioner ser ut. Har man t ex korta ben så kan en 6×2-knäppning vara att föredra då den lyfter den naturliga midjan högre upp. Vill man istället balansera upp intrycket av väldigt långa ben och framför allt ge illusionen av breda axlar och smal höft är 6×1 utmärkt.

 

Detaljstudie - Dubbelknäppt kostym
Klassisk 6×2-knäppning med lite högre gorge från Cesare Attolini.
Detaljstudie - Dubbelknäppt kostym
Skräddarsydd perfektion i form av en 6×1-knäppning från B&Tailor.
Kommentarer
Dela på Facebook
Tweeta