Den perfekta businesskjortan

Svenska Eton fortsätter sin väg mot skjortherravälde och släpper nu en skjorta som lär passa landets sprezzaturas som handen i handsken – de har nämligen varit med och designat den. Tillsammans med stilguiden Manolo och åsikter från dess läsare släpper de nu skjortan för den stilmedvetna affärsmannen.

Johan Magnusson  |  Publicerad 2011-05-12 06:49  |  Lästid: < 1 minuter
Bild 424690

När Eton och Manolo offentliggjorde sitt samarbete och efterfrågade läsarnas önskemål behövde de inte vänta länge. Nästan 500 svar kom in och har stått som grund när hela skjortan tagits fram.
– Det här projektet har inneburit ett unikt tillfälle för oss att ta in synpunkter från några av landets mest skjortintresserade män. För att fortsättningsvis vara ledande inom skjorttillverkning krävs en kontinuerlig diskussion med våra kunder, säger Etons kreativa chef Sebastian Dollinger.

  

Skjortan är gjord i ett exklusivt twilltyg, vävt av dubbeltvistat italienskt garn, och sydd på Etons ateljé i Gånghester utanför Borås. Passformen är smal och mönstret diskret pepitarutigt i vitt och blått. Till skjortan används naturligtvis pärlemoknappar och valet av krage landade på en elegant cutaway.  
– Vi tycker det är viktigt att visa hur mycket arbete och tanke som faktiskt ligger bakom ett plagg som skjortan. Eton är som utpräglad skjorttillverkare och med sin unika erfarenhet en perfekt partner för samarbetet, säger Manolos redaktör Olof Enckell.


Bild 424691
Skjortan kommer att säljas i 100 exemplar i Etons egna butik i Malmö (släpps den 19 maj) och de som är belägna på NK i Stockholm (släpps den 17 maj) och Göteborg (släpps den 18 maj). Pris: 1 795 kronor. Följ samarbetet från första parkett här.

Dela på Facebook
Tweeta